Skip to main content

10 indvendinger mod den nye Google Analytics (undgå tab af data)

Michael Sønderup Nielsen - Joomla konsulent
Af Michael Sønderup Nielsen
Kategori: Online Markedsføring
Opdateret 2. juni 2022

Joomla Google Analytics

Google Analytics 4 – jeg er stadig ikke fan. Men uanset hvad, så ER DU NØDT TIL AT FORHOLDE dig til GA4. Ellers mister du ALT dit analytics-data.

Google Analytics 4 er stadig ret nyt. Og du har måske slet ikke hørt om den endnu eller kun ”hørt” mig tale om den.

Som med alle andre teknologiske ændringer er den genstand for modstand og indvendinger.

Google Analytics er systemuafhængig, så det påvirker din hjemmeside uanset hvad om det er en Joomla eller Wordpress hjemmeside.

Gennem kunder hører jeg en del frustrationer over, at Google sætter os i denne situation. Du skal forholde dig til Google Analytics inden juni 2023.

Kort sagt, så er problemet, at det data du har i din nuværende Google Analytics IKKE kan overføres til GA4. Derfor skal du i gang med at indsamle data på ny i GA4 så hurtigt som muligt, hvis du vil have nok data til at kunne arbejde videre med efter juni 2023.

Her er en gennemgang af de indvendinger, som jeg selv har og hører fra mine kunder.

Hvad er det for noget postyr med Google Analytics 4?

Den 1. juli 2023 stopper Google med at indsamle data til Universal Google Analytics (altså den nuværende Analytics), som bliver erstattet af Google Analytics 4.

Inden denne deadline kan du skifte til GA4 og bruge begge analytics-versioner på samme tid på din hjemmeside. Alligevel er der mange, der tøver med at gøre det.

Hvorfor det?

Lad os tage et kig på nogle udbredte indvendinger mod GA4.

#1 - Google Analytics 4 er ubrugelig uden rapport x

Denne indvending mod GA4 ser jeg ret ofte i SEO-miljøet.

Det er faktisk en kæmpe bummert at f.eks. landingsside-rapport og bounce rate/afvisningsprocent måleenheden mangler i GA4. De er vigtige for at forstå din hjemmesides performance i søgemaskinerne.

Det er rigtigt, at du kan tilføje Google Search Console-rapporter til GA4 for at udfylde hullerne, men det er ikke pointen.

Hvad kan du ellers gøre ved manglende funktioner i GA4?

Du kan råbe op!

Når vi råber højt sammen, lytter Google måske.

Dog er jeg af den overbevisning, at de manglende rapporter og målinger i GA4 kan blive tilføjet i løbet af kort tid af Google.

Det er vigtigt ikke at du ikke udskyder implementeringen af GA4 og begynder at indsamle data med alle de nye ændringer i GA4 som datastrømme, engagementshastighed og meget mere.

Det er måske ikke synligt endnu, men disse rapporter vil blive implementeret med tilbagevirkende kraft, så det vil give god mening at begynde indsamling data i GA4 nu.

Gør dig selv en tjeneste og tænk fremad.

#2 - GA4  er for forvirrende

GA4 skaber forvirring.

Men var det ikke også tilfældet, da du først åbnede den nuværende Google Analytics (Universal Google Analytics)? Det var det i hvert fald for mig.

Du har to muligheder for at komme over denne forvirring:

  1. at udskyde skiftet til GA4 og dermed forvirringen.
  2. at vænne dig til GA4-grænsefladen. I dag.

Mulighed 2 er det kloge valg.

#3 - GA4 og Google Analytics data er forskellige (GA4 er unøjagtig)

Data i Google Analytics Universal er heller ikke nøjagtige.

Hvad?

Betyder det så, at du har taget beslutninger på fejlbehæftede data?

Ja.

Men det gælder for alle webanalyseplatforme. De er aldrig 100% nøjagtigt.

  • Browseren skal tillade udførelse af JavaScript
  • Annonceblokkere, antivirusprogrammer og visse browsere blokerer for sporing
  • Mobilbrugere kan lukke en hjemmeside, før det er fuldt indlæst
  • En takkeside kan blive lukket, før den registreres som en konvertering
  • Osv.

Det var aldrig meningen, at datasporing skulle være helt nøjagtig. Det skal du indse og leve med det.

Desuden er GA4 og GA Universal afhængige af andre teknikker til at fylde din konto med data.

Google Analytics Universal er baseret på sidevisninger. En session er baseret på hit-typer og beregnes mellem to hits.

GA4-sporing er baseret på begivenheder, ting, der sker på en side. Den er ikke afhængig af forskellige hit-typer for at bestemme sessioner.

Intet analyseværktøj er perfekt, men GA4 er faktisk lidt tættere på pålidelig datasporing.

#4 - GA4 er langsom og svær at finde rundt i

Google fokuseret meget på backend og ignorerede frontend. Det gjorde de sandsynligvis for senere at sælge en virksomhedsversion af deres analyseplatform.

Indtil videre kan vi kun håbe på, at Google vil forbedre frontend'en og indlæse data hurtigere. Men lad dette ikke være en grund til at udskyde implementeringen af GA4.

#5 - Browsere vil blokere cookies (og Google Tag Manager-tagging på serversiden er for dyrt)

Server-side tagging er en interessant vej til at løse problemerne i forbindelse med beskyttelse af privatlivets fred, men det kræver en større investering af ressourcer end at bruge GA4.

Der er dog gode nyheder. Google Analytics 4 vil fungere uden cookies, og det vil sandsynligvis være sværere for Google at definere unikke brugere, men de arbejder på en løsning.

Googles maskinlæringskraft vil sandsynligvis løse det for dig. Lad os ikke glemme, at Google har tonsvis af webanalysedata til at træne deres AI-algoritmer. De vil sandsynligvis udfylde de huller, der opstår på grund af blokerede cookies.

Og hvis du stadig er forvirret over cookies, har jeg nogle blogindlæg om cookies.

#6 - GA4 er en ren tavle

Når du installerer GA4, er der ingen data på din konto. Du skal begynde forfra med at indsamle det fra bunden af.

Salgs- og marketingafdelinger er meget afhængige af oversigter og rapporter til at sammenligne aktuelle data med tidligere. Det er umuligt, hvis der ikke er noget data.

Det smarteste, du kan gøre er:

  • at installere GA4, så den begynder at indsamle data hurtigst muligt
  • at bruge Universal GA som et datasæt side om side med GA4

#7 - GA4 er et trick for at få os til at bruge mere på Google annoncer

Annoncer (Google Ads) er den vigtigste indtægtskilde for Google. GA4 ændrer ikke på det. Prisen du betaler for at GA er et gratis værktøj, er et valg som kun du kan træffe om at benytte dig af.

Du kan bruge analyseværktøjet, eller lade være. Det tvinger dig ikke til at bruge penge på annoncer.

#8 - GA4 er ikke intuitiv eller klart dokumenteret

Visse funktioner som f.eks. begivenheder og søgning på stedet er dårligt beskrevet. Det gør det sværere at skifte til den nye Google analytics-version.

#9 - E-handelssporing er rodet i GA4

I skrivende stund er Google Analytics 4 et værktøj, der tydeligvis ikke er klar til e-handelsanalyser. Det er tilrådeligt at fortsætte med at bruge den gamle Analytics og samtidig implementere GA4 for at begynde at indsamle data.

E-handelsrapporter vil blive tilføjet, men det kan kræve lidt tålmodighed i ventetiden.

#10 - Der mangler visninger i GA4

I GA Universals blev views ofte misbrugt og var et kolossalt spild af ressourcer for de fleste mennesker.

I GA4 kan du ændre grænsefladen og vise visninger til visse brugere. Dette erstatter på en måde behovet for visninger. Du kan vælge, hvilke målinger brugerne kan se, og filtrere en masse ting og overflødigt væk.

GA4-debuggeren er virkeligt interessant. Live debugging af dine analyser uden at skulle bekymre dig om at blokere data reducerer behovet for filtre.

Konklusion: Google Analytics 4 er ikke perfekt

Men den vil erstatte Google Analytics Universals fuldstændigt. Uanset hvor meget vi står og stamper i gulvet. Det bedste, du kan gøre, er at implementere GA4 nu.

Det vil give dig tid til at vænne sig til den nye brugerflade.

En langt større fordel er, at du vil begynde at indsamle data i GA4. Husk, at den starter forfra uden noget data. Jo hurtigere Google får data, jo bedre for dig.

Nogle rapporter er ikke tilgængelige i GA4 nu, f.eks. rapporter om e-handel. Det kan tage lidt tid, men de vil komme på et tidspunkt.

Jeg håber, at argumenterne vil hjælpe dig med at overvinde indvendinger mod GA4 og få overgangen til Google Analytics 4 til at ske hurtigere.

Hvis du er usikker på, hvordan du laver skiftet på den rigtige måde, så kontakt mig og jeg hjælper dig i gang.

Eller hvis du er interesseret i at høre om alternativer til Google Analytics, så kontakt mig for mere info.

 


Hjælp til Joomla?