13 enkle trin udvikling af din nye webshop

Af Michael Sønderup Nielsen
Kategori: Webshop
Opdateret 5. juli 2022

Joomla Webshop

Fra branding til forsendelse - jeg hjælper dig gennem udviklingsprocessen for din webshop og forklarer, hvad der skal til for at skabe din egen succesfuld webshop.

At udvikle en webshop er mere end blot at forstå det marked, du vil ind på. Du skal også have styr på branding, webdesign og indholdsstrategi. Dette kan virke som en enorm mængde arbejde.

Jeg har delt det op i 13 trin, som vil forenkle din egen udviklingsproces og hjælpe dig med at nå dine forretningsmål.

  1. 1) Find ud af, hvad du vil sælge
  2. 2) Vælg din forretningsmodel til webshoppen
  3. 3) Kend dit publikum
  4. 4) Find på et godt firmanavn
  5. 5) Køb et domænenavn
  6. 6) Bestem din branding
  7. 7) Find den rigtige webshop-platform
  8. 8) Planlæg en indholdsstrategi
  9. 9) Lav søgemaskineoptimering
  10. 10. Bestem produktkategorier
  11. 11) Brug detaljerede produktfotos
  12. 12) Skriv effektive produktbeskrivelser
  13. 13. Find den rigtige forsendelsessoftware
  14. Skal jeg hjælpe dig med udvikling af din webshop?

1) Find ud af, hvad du vil sælge

Det første skridt i udviklingen af webshoppen er at finde ud af, hvad du vil sælge. Hvad er det, der begejstrer dig?

Hvis du udvikler en webshop omkring dine passioner, bliver det en forretning, som du vil nyde at drive. Uanset om du er til guitar-effektpedaler, fiskegrej eller high-end ure, behøver du ikke at finde din niche længere væk fra det, du allerede kender.

Men der er naturligvis masser af virksomheder, der er blevet startet af andre årsager. Måske ser du et behov på et bestemt marked og ønsker at tilbyde potentielle kunder produktløsninger til at løse de problemer, som de har.

Uanset hvad dine forretningsmål er, skal et webshopprojekt styres af både produkt-research og research om de mennesker, du håber at kunne sælge til. Dette kan gøre forskellen mellem succes og ende med en stak varer, som du ikke kan komme af med.

Kend det marked, du bevæger dig ind på. Vær opmærksom på, hvilke produkter der har succes, og hvilke tendenser der er kommet og gået. At drive en webshop betyder ikke kun at vide, hvad potentielle kunder måske har brug for lige nu, men også hvad de vil have i fremtiden.

Og så er der konkurrencen.

Hvis du vil ind på et område med tunge spillere med lige så tunge markedsføringsbudgetter, vil det blive en kamp at gøre nogen form for fremskridt. Hvis du finder en niche med lidt mere luft til at trække vejret, kan du få bedre chancer. Hvis du går ind i et område med en ny tilgang, en unik branding og en bedre brugeroplevelse end konkurrenterne, kan det også blive en fordel for dig.

2) Vælg din forretningsmodel til webshoppen

Der findes flere forskellige typer forretningsmodeller, men de 2 hovedkategorier er business to business (B2B) og business to consumer (B2C). Det er vigtigt at kende forskellen - og at vide, hvor din webshop falder ind under.

Forretning til forbruger (B2C)
Hovedparten af de onlinebutikker, som vi interagerer med, er business to consumer (B2C). Uanset om det er Zalando, Nemlig.com eller Harald Nyborg, har vi gennemført en transaktion på en B2C-hjemmeside, når vi trykker på knappen til at gå til kassen. Produkter eller tjenester på en B2C-hjemmeside sælges direkte fra virksomheder til offentligheden, uden at der er nogen tredjepart involveret.

Business to business (B2B)
Business to business (B2B) er, som navnet antyder, virksomheder, der sælger til andre virksomheder. Det er virksomheder, der måske fremstiller noget, er grossister eller leverer tjenester og produkter inden for en given branche.

3) Kend dit publikum

En af fordelene ved at starte en webshop i et område, du kender, er, at du allerede kender dit publikum, da du er en del af det. Men selv om du allerede kender dine kunder, er det en fordel for enhver webshop at gøre lidt ekstra arbejde for at forstå dem bedre.

Forståelse af, hvem dine potentielle kunder kan være, berører alle dele af udviklingsprocessen. Alt skal være skræddersyet til dine potentielle kunder: brugeroplevelsen og brugergrænsefladen, det visuelle i webdesignet, indholdet og meget mere.

Du bør kende detaljerne om, hvem dine potentielle kunder er. Hvad er deres baggrund? Hvad er deres indkomstinterval? Hvor gamle er de? Og hvilke konkurrenters hjemmesider er de tilbøjelige til at købe hos? Alle disse oplysninger vil hjælpe dig med at skabe en webshop, der er tilpasset deres smag og behov, hvilket skaber en stærkere forbindelse med dem og giver en bedre brugeroplevelse.

4) Find på et godt firmanavn

Undgå at falde i klichéer eller give din virksomhed et navn, der ligger for tæt op ad dine konkurrenter. Du skal skille dig ud. Et unikt navn vil adskille dig fra alle andre, der bor i det samme markedsområde.

Gør det kort
Kortfattethed giver bedre firmanavne. Kan du komme i tanke om nogen webshops eller butiksfacader, der er mere end et eller to ord? Brug et minut ... Korte navne giver bedre genkendelighed - spørg bare Apple, Nemlig eller Google. Folk vil have noget, der er let at huske og ikke indviklet.

Vær original
Et intetsigende, uinspireret navn kan forringe dit brand, uanset hvor gode produkter eller tjenester du har.

Tænk på Mailchimp, Apple eller endda Just Eat. Alle skiller sig ud på deres respektive områder ved at have navne, der er unikke og forskellige fra andre, der deler deres område. Giv din webshop et navn, der vil imponere folk ved at være så anderledes.

Og lad os ikke glemme, at du kan få et domænenavn - et unikt brandnavn betyder, at du har bedre chancer for at få dit ideelle domænenavn. Med lidt opfindsomhed og ordspil kan du måske finde på noget, der ligger ret tæt på, hvis dit ideelle domænenavn allerede er optaget.

5) Køb et domænenavn

Okay, du har et firmanavn og har fundet et domæne, der er tilgængelig. Før du begynder at bygge butikken op, skal du registrere domænenavnet. Meget kan ændre sig hurtigt på nettet, og det perfekte domæne kan blive snuppet på senere stadier af udviklingen af din webshop. Køb dit domænenavn nu, så du ikke behøver at bekymre dig om det senere. Stol på mig.

6) Bestem din branding

Varemærker som Coca-Cola, Starbucks og Apple har indgroet sig i vores kollektive psyke. Med ikoniske logoer, visuelle identiteter og en måde at tale på har disse mærker en tættere forbindelse med deres forbrugere end virksomheder, hvis identitet er mindre defineret.

Branding giver virksomheder en følelsesmæssig resonans og forvandler dem fra anonyme enheder til enheder, som vi har følelser for. Det er det, der får forbrugerne til at være loyale over for mærket.

En webshop skal også have et mindeværdigt logo, en farvepalet og en tydelig stemme. Alle disse forskellige elementer i et webdesign samles til en brugeroplevelse, der er drevet af brandets personlighed.

Et andet vigtigt aspekt af branding er at fortælle historien om, hvem du er. Dit publikum skal vide, hvorfor din webshop eksisterer og hvem der står bag det. Uden at menneskeliggøre dit brand er du blot endnu en anonym digital portal. De fleste af os tøver med at indtaste et kreditkortnummer på en anonym webshop, der ikke indeholder andet end produktspecifikationer. Ved at gøre dit brand personligt skabes der tillid.

Og dit brand skal naturligvis have en stemme. Stemmen er det, der forvandler dit indhold fra at være en kedelig monolog til en aktiv og engagerende tekst. Uanset hvad du sælger, kan dit brands stemme adskille det fra konkurrenterne. Stemme betyder, at du har en identitet, der gør dit brand genkendeligt. Denne brand stemme vil berøre alt fra indholdet på din webshop til dine sociale medier. Sørg for, at den er konsistent og unik.

7) Find den rigtige webshop-platform

Du har mange muligheder, når det kommer til platforme - som Virtuemart, Magento, Shopify,  WooCommerce m.fl. Og der er helt sikkert fordele og ulemper mellem de forskellige webshop-platforme.

De følgende funktioner bør være en del af den platform, du beslutter dig for brug til din webshop:

  • Responsivt design: Uanset om den ses på en computer, en telefon eller andre mobile enheder, skal webshppen tilbyde en ensartet oplevelse.
  • Produktstyring: Hver del af arbejdsgangen med at tilføje, redigere og holde styr på lagerbeholdningen bør være enkel at udføre. Du bør også kunne tilbyde flere versioner af et produkt samt kampagne- eller udsalgspriser, når det er nødvendigt.
  • Content Management System (CMS): Du har brug for et CMS til at opdatere og redigere dynamisk indhold som blogs og nyheder samt andre indholdsblokke, der dukker op i et design. At have et CMS kan hjælpe dig langt med at holde din webshop opdateret med nyt indhold, der understøtter de produkter, du sælger.
  • Indkøbskurv: Vær i stand til at tilpasse og style en indkøbskurv, så den passer problemfrit ind i indkøbsoplevelsen.
  • Checkout-side: Ligesom indkøbskurven bør du ikke være fanget med en checkout-side, som du ikke kan ændre eller tilpasse.
  • Betalingsmetoder: Har funktionaliteten til at acceptere betalinger fra kreditkort såvel som fra elektroniske betalinger som MobilePay, Apple Pay, PayPal, Stripe, Google Pay og andre almindelige betalingsgateways.

8) Planlæg en indholdsstrategi

Jeg er tilhængere af design, der fokuserer på indhold først. Ved at bygge en webshop med godt indhold i stedet for fyldstof får du en bedre repræsentation af slutproduktet tidligere i processen. Hvis man arbejder bagud og integrerer visuelt materiale, tekst og andre elementer senere i processen, kan det komplicere tingene.

I begyndelsen af udviklingsprocessen skal du have en indholdsstrategi. Det betyder, at du skal vide, hvilket indhold du har brug for at fortælle dit brands historie og kommunikere, hvad dine produkter gør. Dette kan omfatte skriftlige tekster, fotos, videoer, infografikker og andre medier, som du har brug for at kunne betjene dine kunder bedst muligt.

En indholdsstrategi hænger sammen med at kende din målgruppe. Hvad er deres almindelige spørgsmål om de produkter, du fører, og hvilke oplysninger ville de finde nyttige? Du bør inkludere svarene på de grundlæggende spørgsmål, som de måtte have, samt give oplysninger, som dine konkurrenter ikke har. En indholdsstrategi for en webshop bestemmer, hvad du har brug for og den bedste måde at kommunikere det på i et design.

Indholdsstrategien former informationsarkitekturen på din webshop. Tænk på dit indhold som godset på et tog og informationsarkitekturen som de spor, der leverer det. Du skal vide, hvad dine kunder har brug for, og hvilken rute der er den bedste til at få indholdet ud til dem.

9) Lav søgemaskineoptimering

At få organisk trafik afhænger af dit indholds relevans i webcrawlernes øjne. Hvis du er opmærksom på SEO, kan det hjælpe dig med at rangere højere og få flere klik.

Nogle af de bedste SEO-praksisser omfatter:

  • Brug af den terminologi, som folk almindeligvis bruger, når de taler om de produkter og det interesseområde, som dine produkter falder ind under.
  • Udførelse af søgeordsundersøgelser via Google Keyword Planner og Google Trends.
  • Sørg for, at alle overskrifter (som H1 og H2) og titlen og beskrivelsen alle indeholder relevante ord og sætninger.
  • Indarbejdelse af SEO på en elegant måde, så du aldrig propper dit indhold med søgeord eller lader optimering forringe indholdets læsbarhed.

SEO går naturligvis langt videre end blot disse punkter.

10. Bestem produktkategorier

Forestil dig, at du befinder dig i elevatoren i et stormagasin. Ved siden af hver knap er der en beskrivelse af, hvad der er på den pågældende etage. Der er en etage med herretøj, en anden med dametøj og en etage med børnetøj. Når du stiger ud på en bestemt etage, kommer du ind i et rum fyldt med skilte, der viser dig hver enkelt afdeling, og som yderligere kategoriserer alle produkterne på etagen.

Organiseringen af en webshop fungerer på en lignende måde. Hver sektion kan være en samling af produkter, der er relateret til hvem de er beregnet til, deres formål og de træk, som produkterne har til fælles med hinanden. Navigationen, opfordringer til handling og andre måder at få folk til dine produkter på med færrest mulige klik afhænger af et veldefineret sæt produktkategorier.

Produktkategorierne skal være lige til at gå til sagen. Nogen skal kunne genkende og forstå, hvad de er. Det er ikke tid til at være kreativ. Kunderne vil have velkendte vejledende indlæg, der viser dem vejen til det, de leder efter.

Zalando benytter sig af en klar organisering af sine produkter. Der er ingen tvivl om, hvad hver af disse sektioner på det øverste niveau i navigationen repræsenterer:

  • Kvinder
  • Mænd
  • Børn
  • Mærker
  • Tilbud

I eksemplet ovenfor kan der også være underkategorier, der hører under f.eks. Mænd, med sko, tøj og endnu mere, der deler tingene yderligere op.

Det rigtige ved at gøre det sådan, er, at opretholde en klar afgrænsning i produktkategorierne. Produktkategorierne er klart afgrænsede og har kun få overlapninger. Hvis dine egne produktkategorier er fulde af overlappende varer, kan du sikkert forenkle tingene lidt bedre.

Strukturér din egen butik og dine egne kategorier med en orden, der gør det intuitivt og nemt at finde og opdage relaterede produkter. Hvis du giver en kunde klare veje til dine produkter, fører det til en højere konverteringsrate.

11) Brug detaljerede produktfotos

Med en ret beskeden opsætning bestående af et stativ, et par lamper og en papirbaggrund kan de fleste med et godt kamera og en smule erfaring tage gode billeder. Men hvis du har budgettet, kan det være værd at betale en professionel for at få billeder af højere kvalitet. Den, der tager billederne, er ansvarlig for, at de er korrekt fokuseret og balanceret, og at farverne er i overensstemmelse med produkterne. Hvis du har evnerne til at redigere billederne yderligere, kan du gøre dem til en endnu bedre repræsentation af dine produkter.

En af ulemperne ved online handel er, at potentielle kunder ikke får mulighed for at se eller holde et fysisk produkt. De produktfotos, du bruger, skal fange alle de vigtige detaljer for at kompensere for dette. Jo flere oplysninger du kan formidle gennem billeder med flere vinkler og nærbilleder, jo bedre vil dine kunder forstå dine produkter.

12) Skriv effektive produktbeskrivelser

En produktbeskrivelse fortæller kunden det, han eller hun har brug for at vide. Den fremhæver et produkts egenskaber og fordelene ved at bruge det. Den giver en person al den vejledning, de har brug for, når de skal træffe den vigtige beslutning om at lægge produktet i deres indkøbskurv.

Produktbeskrivelser skal indeholde specifikationer og funktioner, men de skal være mere end blot en tør opremsning af detaljer. De skal være styret af empati og skabe forbindelse til potentielle kunder på et personligt plan.

Produktbeskrivelser skal have kunden i tankerne og kommunikere, hvordan et produkt vil hjælpe med at løse deres problemer og gøre deres liv bedre.

13. Find den rigtige forsendelsessoftware

Ordreafvikling og forsendelse bliver nemmere med den rigtige software. Især ved forsendelse af større mængder ordrer er det vigtigt at have et effektivt forsendelsessoftware til at tage sig af alle de indviklede detaljer i dette sidste trin.

F.eks. kan du benytter min ”Shipmondo til Virtuemart”-integration, som er en integration mellem Shipmondo og Virtuemart. Du kan generere og udskrive både forsendelses- og returetiketter med ét klik.

Skal jeg hjælpe dig med udvikling af din webshop?

Handel på internettet har åbnet nye muligheder for dem, der ønsker at gøre krav på deres egen andel i det digitale rum, som internettet er.

Jeg er glad for at levere webshopløsninger, der giver folk mulighed for at eksekvere på deres ideer. Alt fra at skabe design fyldt med interaktioner til at tilføje nye produkter er en del af det, jeg tilbyder. Jeg er glad for at have jævnet indgangen til e-handel og ønsker at give dig mulighed for at skabe en online forretning, der er alt det, du ønsker, at den skal være.

Joomlakonsulenten støtter den grønne omstilling
Joomlakonsulenten støtter miljøvenlig pakning
Joomlakonsulenten støtter et sundt arbejdsmiljø
Joomlakonsulenten siger Nej Tak Til Plastik
Joomlakonsulenten støtter sikker browsing
Joomlakonsulentens CSR-profil
Hjælp til Joomla?