Midgårdsvej 1 - 8881 Thorsø
Tlf.: 7199 2909
Mange webshops kæmper med at øge konverteringerne, fordi 75% af potentielle nye kunder får lagt produkter i kurven, men køber ikke eller bare forlader kurven uden at vende tilbage. Det kan virke som hårdt arbejde at øger konverteringerne / salget, men det er det faktisk ikke.
Gør brug af knaphed, kort frist og eksklusivitet til at påvirke dine potentielle kunder til at købe – det kan faktisk forbedre dine konverteringer markant.
Lad os se på 4 hurtige måder til at øger konverteringerne i din webshop.
At forstå knaphed, kort frist og eksklusivitet kan være en af de bedste måder at påvirke dine potentielle kunder til at foretage et køb.
Mens de tre udtryk er relateret til hinanden, er den måde, de implementeres på, forskellige.
Med ”knaphed” informerer du kunderne om, at der er et begrænset antal af et bestemt produkt tilbage på lageret. Og at du ikke er sikker på, hvornår produktet vil være tilgængeligt igen.
Ved ”kort frist” tilføjer du en tæller (count down), der f.eks. siger "køb inden for x antal timer x antal minutter for at benytte tilbuddet". Når fristen er over, får kunden ikke yderligere fordele, såsom f.eks. rabat eller gratis forsendelse.
Her er fire måder du kan arbejde med omkring knaphed og ”kort frist”
Ved eksklusivitet belønner du kunden, hvis de foretager et køb inden for en bestemt tidsrum. Det kunne f.eks. være en gratis og eksklusiv gave til kunden, når de har fødselsdag.
De fleste opgiver at købe, fordi de først ser evt. ekstra omkostninger i checkud - såsom prisen på forsendelsen og evt. afgifter. For at få færre til at forlade indkøbskurven og forbedre konverteringen skal du reducere prisforskrækkelsen.
Er forsendelsen i din webshop gratis?
Nej.
Hvor meget koster forsendelsen så?
Er der nogen ekstra afgifter forbundet med købet?
Ja.
Hvor meget skal kunden betale i afgifter?
Fortæl dine kunder på forhånd om alle de andre priser, der er forbundet med produktet. Vent ikke til at kunden er i kurven/checkud. Har du en minikurv, så hvis også forsendelsesprisen og evt. afgifter der.
Du kan reducere prisforskrækkelsen på flere måder:
Mere end 26% af kunderne afslutter ikke deres køb, fordi checkud krævede for mange trin, oprettelse af login, uoverskuelig, rodet og/eller for kompliceret.
Det er selvfølgelig dejligt at kunder registrere sig på din webshop, men det kan have en negativ indflydelse på dit salg. Nogle gange ønsker kunderne at kunne placere ordren så hurtigt som muligt uden at skulle oprettet et login.
Du får jo deres navn og e-mail, når de gennemfører en ordre!
Du kan sagtens med et diskret link tilbyde dine kunder at oprette sig, men lad muligheden for at kunne købe som gæst være standard for din checkud. Hvis det slet ikke giver mening for dig, at kunderne opretter en konto, så hold dig til kun at have gæste-checkud.
Hvis du er skeptisk over for helt at fjerne registreringen for at kunne gennemføre købet, kan du teste det i en periode for at se, hvordan gæste-checkud påvirker dine konverteringer.
Det er og har været meget populært at følge op på kunder, der kigger på produkter, føjede dem til indkøbsvognen og forlod webshoppen uden at gennemføre ordren.
Lad mig sige det meget kort.
DET MÅ DU IKKE!!!
Du må ikke have en ”tabt kurv funktionalitet”, hvor der sendes mails til kunder, som har forladt din webshop med produkter i kurven uden at købe.
Forbrugerombudsmanden skriver:
”Udsendelse af en ’servicemail’ til en person, der har afbrudt et bestillingsforløb, hvor der gøres opmærksom på, at bestillingen er afbrudt, og hvordan bestillingen kan genoptages, vil være omfattet af spamforbuddet og er dermed ulovligt. En sådan mail kan derfor kun sendes, hvis modtageren forudgående har givet tilladelse (samtykke) til det.” (kilde)
Hvis du vil dykke dybere ned i lovteksten, kan du læse mere om lovligt samtykke i kapitel 6.1 i spamvejledningen (PDF).
Mange webshops fremhæver ikke deres politik for retur og refusion, men det bør du gøre. Mere end 50% af kunderne læser returpolitikken, før de køber fra en webshop.
Kunder ønsker at sikre sig, at hvis produktet ikke er som de forventede, så kan de få deres penge tilbage. Så sørg for, at din returpolitik er klar og kortfattet. Det hjælper med at opbygge tillid til dine potentielle kunder.
Der er to måder at fremhæve din returpolitik på:
Har du brug for sparring eller en evt. gennemgang af din webshop, så er du meget velkommen til at kontakte mig.