4 hurtige ting du kan gøre for at sælge mere i din webshop

- webshop

75% af dine potentielle kunder vender ikke tilbage til deres forladte indkøbsvogn i din webshop. Heldigvis kan du gøre noget ved det og øger salget i din webshop. Læs mere her hvordan ...

Mange webshops kæmper med at øge konverteringerne, fordi 75% af potentielle nye kunder får lagt produkter i kurven, men køber ikke eller bare forlader kurven uden at vende tilbage. Det kan virke som hårdt arbejde at øger konverteringerne / salget, men det er det faktisk ikke.

Gør brug af knaphed, kort frist og eksklusivitet til at påvirke dine potentielle kunder til at købe – det kan faktisk forbedre dine konverteringer markant.

Lad os se på 4 hurtige måder til at øger konverteringerne i din webshop.

Forstå og udfyld behovskløften - Knaphed, kort frist og eksklusivitet

At forstå knaphed, kort frist og eksklusivitet kan være en af de bedste måder at påvirke dine potentielle kunder til at foretage et køb.

Mens de tre udtryk er relateret til hinanden, er den måde, de implementeres på, forskellige.

Med ”knaphed” informerer du kunderne om, at der er et begrænset antal af et bestemt produkt tilbage på lageret. Og at du ikke er sikker på, hvornår produktet vil være tilgængeligt igen.

Ved ”kort frist” tilføjer du en tæller (count down), der f.eks. siger "køb inden for x antal timer x antal minutter for at benytte tilbuddet". Når fristen er over, får kunden ikke yderligere fordele, såsom f.eks. rabat eller gratis forsendelse.

Her er fire måder du kan arbejde med omkring knaphed og ”kort frist”

  • Fortæl kunderne, at produktet er eksklusivt og er fremstillet i små batches, så de måske går glip af et unikt produkt ved ikke at købe det med det samme.
  • Fremhæv, at tilbuddet slutter om et par timer/dage.
  • Fortæl kunderne, hvor meget tid der er tilbage før de går glip af f.eks. forsendelse samme dag eller andre gode fordele.
  • Angiv, hvor mange personer der har købt produktet (i realtid) for at indikere, at produktet er efterspurgt. Dette giver købere en følelse af, at de hellere må skynde sig at købe inden at de går glip af dit fantastiske tilbud.

Ved eksklusivitet belønner du kunden, hvis de foretager et køb inden for en bestemt tidsrum. Det kunne f.eks. være en gratis og eksklusiv gave til kunden, når de har fødselsdag.

Kom en prisforskrækkelse i møde

De fleste opgiver at købe, fordi de først ser evt. ekstra omkostninger i checkud - såsom prisen på forsendelsen og evt. afgifter. For at få færre til at forlade indkøbskurven og forbedre konverteringen skal du reducere prisforskrækkelsen.

Er forsendelsen i din webshop gratis?

Nej.

Hvor meget koster forsendelsen så?

Er der nogen ekstra afgifter forbundet med købet?

Ja.

Hvor meget skal kunden betale i afgifter?

Fortæl dine kunder på forhånd om alle de andre priser, der er forbundet med produktet. Vent ikke til at kunden er i kurven/checkud. Har du en minikurv, så hvis også forsendelsesprisen og evt. afgifter der.

Du kan reducere prisforskrækkelsen på flere måder:

  • Undgå at hæve produktets pris i sidste øjeblik, det vil sige i checkud lige før betalingen.
  • Fremhæv forsendelsesomkostninger og afgifter på produktsiden. Hvis du ikke kan beregne afgifter eller forsendelsesomkostningerne på forhånd, skal du tilføje en info-tekst, der fortæller, at "forsendelse og afgifter beregnes ved kassen".

Tillad gæste-checkud

Mere end 26% af kunderne afslutter ikke deres køb, fordi checkud krævede for mange trin, oprettelse af login, uoverskuelig, rodet og/eller for kompliceret.

Det er selvfølgelig dejligt at kunder registrere sig på din webshop, men det kan have en negativ indflydelse på dit salg. Nogle gange ønsker kunderne at kunne placere ordren så hurtigt som muligt uden at skulle oprettet et login.

Du får jo deres navn og e-mail, når de gennemfører en ordre!

Du kan sagtens med et diskret link tilbyde dine kunder at oprette sig, men lad muligheden for at kunne købe som gæst være standard for din checkud. Hvis det slet ikke giver mening for dig, at kunderne opretter en konto, så hold dig til kun at have gæste-checkud.

Hvis du er skeptisk over for helt at fjerne registreringen for at kunne gennemføre købet, kan du teste det i en periode for at se, hvordan gæste-checkud påvirker dine konverteringer.

Opfølgning på forladte indkøbskurve

Det er og har været meget populært at følge op på kunder, der kigger på produkter, føjede dem til indkøbsvognen og forlod webshoppen uden at gennemføre ordren.

Lad mig sige det meget kort.

DET MÅ DU IKKE!!!

Du må ikke have en ”tabt kurv funktionalitet”, hvor der sendes mails til kunder, som har forladt din webshop med produkter i kurven uden at købe.

Forbrugerombudsmanden skriver:

”Udsendelse af en ’servicemail’ til en person, der har afbrudt et bestillingsforløb, hvor der gøres opmærksom på, at bestillingen er afbrudt, og hvordan bestillingen kan genoptages, vil være omfattet af spamforbuddet og er dermed ulovligt. En sådan mail kan derfor kun sendes, hvis modtageren forudgående har givet tilladelse (samtykke) til det.” (kilde)

Hvis du vil dykke dybere ned i lovteksten, kan du læse mere om lovligt samtykke i kapitel 6.1 i spamvejledningen (PDF).

Fremhæv din returpolitik

Mange webshops fremhæver ikke deres politik for retur og refusion, men det bør du gøre. Mere end 50% af kunderne læser returpolitikken, før de køber fra en webshop.

Kunder ønsker at sikre sig, at hvis produktet ikke er som de forventede, så kan de få deres penge tilbage. Så sørg for, at din returpolitik er klar og kortfattet. Det hjælper med at opbygge tillid til dine potentielle kunder.

Der er to måder at fremhæve din returpolitik på:

  • Hvis et tydeligt link til returpolitiksiden eller skriv kortfattet om politikken på produktets side.
  • Opret en separat underside med returpolitikken, der indeholder alt, hvad du gerne vil have dine kunder skal vide om returpolitikken. Der er selvfølgelig en grænse for, hvor meget du kan fylde på produktets side. Men, hvis det gøres elegant, så vil du med ret stor sandsynlighed opnå en større tillid hos potentielle nye kunder.

Lad mig opsummere

  • Benyt dig af knaphed, kort frist og eksklusivitet til at påvirke dine potentielle nye kunder til at købe og dermed forbedre dine konverteringer markant.
  • Optimer din checkudside så den bliver overskuelig og ikke indeholder for mange trin. Du kan med stor fordel benytte dig af en one-page-checkout (en-sides checkud).
  • Vis alle priser (forsendelse, afgifter m.m.) på produktets side for at reducere en prisforskrækkelse.
  • Du må IKKE kontakte potentielle kunder, der har forladt en fyldt indkøbskurv uden at gennemføre ordren.
  • Sluttelig - fremhæv din returpolitik for at opbygge tillid hos kunderne.

Har du brug for sparring eller en evt. gennemgang af din webshop, så er du meget velkommen til at kontakte mig.

Michael Sønderup Nielsen

Skrevet af

Michael Sønderup Nielsen


joomla-support-logo.png

Følg Joomlakonsulenten123

Certificeret i SEMrush for professionelle

Joomlakonsulenten certificeret i SEMrush for professionelle
Copyright © 2020 Joomlakonsulenten

JK Security

Image
Samsøvej 21 - 8382 Hinnerup 7199 2909