5 grunde til at en ”simpel hjemmeside” hverken er simpel eller god for din forretning

– der findes ikke "billige" hjemmesider

Vil du vide, hvad er den bedste måde til at få en udvikler eller webdesigner til at løbe skrigende væk?

Tag et kig på punkt nummer 4 - og tænk dig så riiiigtig godt om.

(Der er et hint i overskriften, men nu siger jeg det alligevel)

Fortæl ham eller hende: "Jeg har bare brug for en simpel hjemmeside …”.

Min indre automatiske telefonsvarer går i gang:

"Hej. Det er Joomlakonsulenten Michaels automatiske telefonsvarer. Jeg kan desværre ikke tage telefonen i øjeblikket, da jeg er travlt optaget af at skrige ind i en pude."

- Okay… slap af med dramaet, Michael. Hvorfor er det så slemt at ønske en simpel hjemmeside?, tænker du måske.

Nu skal du høre:

"Simple" hjemmesideprojekter er aldrig nogensinde simple. Måske ser resultatet enkelt og funktionelt ud. Men vejen fra idé til færdig side er ikke simpel.

Her er fem grunde til, at ønsket om en "simpel hjemmeside" får min indre alarm til at bimle og bamle. Både på dine og mine vegne.

1) "Det er jo bare en simpel ballonudvidelse" - nej, vel?

Forestil dig en kirurg. Han har brugt 14 år på at uddanne og dygtiggøre sig. Han har mange kilometer i benene, som man siger på moderne management-dansk.

Han er sådan én, hvor du trygt lægger dig på hans operationsbord, når "dikkeværket" driller.

Forestil dig så, at du siger:

"Jeg skal bare have en simpel operation! Kun en lille ballonudvidelse. Du har gjort det hundredvis af gange. Det er bare lige 'snip-snip" og så bandage på, er det ikke? Operationen burde ikke koste så meget som de andre patienters, når den er så simpel”.

Nu betaler vi heldigvis ikke direkte for en operation i Danmark, men du forstår alligevel, hvor jeg vil hen.

Jeg møder det ofte på min "operationsstue", når potentielle kunder forhører sig, om jeg kan lave "en simpel hjemmeside".

De er som regel kun ude på én ting: De vil have rabat.

"Jeg bør ikke betale din normale timepris, for mine behov ikke er så komplicerede som din typiske kunders behov."

Virkelig?

Hvis du vidste, hvordan du byggede din egen hjemmeside, antager jeg, at du ville gøre det selv. Men du tilbyder at betale mig for at gøre det for dig.

Betyder det, at vi er enige om, at jeg ved ting, du ikke ved?

2) "Simple" projekter = mareridtsagtigt samarbejde

Jeg burde vide bedre. Men jeg gjorde det alligevel. Fejlen er min. Jeg gør det aldrig igen.

For nogle år siden lod jeg mig overtale til en designe og udvikle en ”simpel” hjemmeside, selvom al erfaring sagde mig, at jeg burde sige nej.

To millioner rettelser senere, da kunden endelig var tilfreds, kunne jeg ved lidt tællen på fingrene regne ud, at min timeløn på projektet havde sneget sig op på astronomiske… fire kroner.

Der var ikke ligefrem dømt bøf og bobler til konen, vel? Ikke engang torskerogn.

Så her er et tip, du også kan bruge i din forretning:

Sig nej. Løb væk.

Kunder, der kun er fokuserede på pris - og ikke på produktet eller resultatet - giver dig arbejdsdage, der ligner de mareridt, hvor du bare løber og løber henad en gang, uden at komme nogen vegne.

Sådan er det ikke kun i min forretning.

Har du for eksempel bemærket, at kunder bliver vrede, når McDonald's laver fejl i deres ordre? På en restaurant ville personen ret sandsynlig i en høflig tone påpege en fejl overfor tjeneren. Men jeg har set folk gå amongos i McDonald's drive-in.

Vi taler rødglødende med fråden løbende om munden-rasende.

Hvorfor?

Fordi vi ikke betaler nok på en fastfood-restaurant til at respektere medarbejderne. Tankevækkende. Vi føler, at vi kan prygle dem verbalt for en simpel fejl, fordi "det mindste de kunne gøre er at lave min ordre rigtig".

Det samme sker, når nogen vil have en "simpel" hjemmeside og ikke ser værdien i hverken designeren eller udviklerens arbejde eller de forretningsmål, hjemmesiden skal være med til at løfte.

Kunden samarbejder ikke med fagprofessionel om at nå sine mål for hjemmesiden. De placerer en ordre og forventer et samlebåndsprodukt - krydret med urealistiske forestillinger om, hvilken service de med rimelighed kan forvente til prisen.

Not on my watch!

3) "Simple" hjemmesider kræver ikke automatisk mindre arbejde

Hos Joomlakonsulenten har jeg truffet en beslutning: Der er ingen halve løsninger.

Hverken på support, sikkerhed eller udvikling.

Når jeg designer og udvikler en hjemmeside til en kunde, bliver hjemmesiden ikke grimmere eller dårligere, fordi kunden betalte færre penge. Det er en æressag.

Jeg lægger ikke mindre vægt på mine kildekoder, fordi hjemmesiden kun har fem sider. Jeg lægger ikke mindre vægt på sikkerhed, fordi en ”simpel” hjemmeside ikke fortjener at fungere godt. Jeg giver ikke dårligere support, fordi du ikke har en webshop til en halv million.

Jeg leverer altid, uanset hvad projektet er, fordi den største valuta i min forretning er troværdighed og faglighed.

Derfor er der ikke nødvendigvis mindre arbejde for mig i en "simpel" hjemmeside.

4) Du glemmer, hvad den "simple" hjemmeside egentlig skal gøre for forretningen

Hvad betyder en "simpel hjemmeside" egentlig?

Har den færre sider? Har den ikke brug for en menubjælke? Betyder det, at det burde tage mig halvdelen af den tid et andet projekt ville tage? Betyder det, at jeg bare kan kopiere noget, som jeg lavet?

Når du har stirret dig blind på idéen om en simpel (og billig) hjemmeside, så har du ikke fokus på, hvad den egentlig skal gøre for din forretning.

Skal den:

  • Skaffe dig kunder (gratis) via Google, fordi den er søgemaskineoptimeret?
  • Få tilmeldinger til dit nyhedsbrev, så du kan forvandle kan-, vil- og burde-købere til ægte købere?
  • Brande din virksomhed (og dig) mod din relevante målgruppe?
  • Etablere dig som troværdig fagperson gennem blogindlæg?
  • Hjælpe dig med data, så du kan køre retargeting annoncer på sociale medier?
  • Give direkte salg i din webshop?

At gå målrettet efter en "simpel" hjemmeside svarer til at gå målrettet efter at få trykt dine visitkort på avispapir. Fordi: Billigt.

Det er selvfølgelig lidt ærgerligt, når du må flove dig, mens du deler visitkort ud til kundemøderne...

5) "En simpel hjemmeside": Tror du ikke på din forretning?

Jeg står altid tilbage med ét spørgsmål: Hvorfor vil du have en simpel hjemmeside?

Er det, fordi du ikke værdsætter dit eget brand eller din forretning nok til at have en fantastisk hjemmeside? Du tror ikke på det, du laver? Kan du ikke retfærdiggøre at investere i din succes?

Hvorfor kigge rundt på alle de fantastiske hjemmesider, der findes, og tage den bevidste beslutning at sigte mod noget dårligere?

Når jeg hører en potentiel kunde bede om en ”simpel” hjemmeside, hører jeg i virkeligheden kunden sige:

"En hjemmeside er slet ikke vigtig for min forretning. Jeg foretrækker, at den er generisk og ligegyldig. Den skal bare være der. Den behøver ikke reelt bidrage til min virksomheds brand og bundlinje. Til gengæld vil jeg gerne fluekneppe den til døde, så min udvikler ligger og raller i et hjørne til sidst."

Og den slags projekter kan jeg ikke få mig selv til at sige ja til.

Her er fem spørgsmål, du skal stille dig selv i stedet for "Hvordan får jeg en billig simpel hjemmeside?"

1. Hvad skal hjemmesiden gøre for din forretning?

Skal den give direkte trafik og salg? Trække leads ind på dit nyhedsbrev? Give flere ønsker om tilbud fra kunder? Hjælpe med at etablere dig som eksperten?

2. Hvilke sider og funktioner er nødvendige for, at du kan nå mine mål med hjemmesiden?

Har du brug for tilmeldings- og kontaktformularer? Har du behov for en webshop? Skal du kunne vise dine produkter frem på video? Skal den indeholde en blog?

3. Hvordan får du en hjemmeside, der understøtter dit brand?

Har du truffet et valg om særlige brandfarver og skrifttyper, så dine kunder let kan afkode, at din virksomhed er afsenderen? Signalerer designet, hvad din virksomhed står for og kan levere?

4. Er din udvikler troværdig og har han/hun en gennemskuelig forretningsmodel?

Tjek, at du har rettighederne til din hjemmeside. Også hvis du ønsker at flytte den fra din udvikler på et tidspunkt. Tjek kontrakten/aftalen og lad dig ikke binde af vilkår på hosting og opdateringsaftaler, der minder om et stavnsbånd. Jeg bliver så trist, når jeg får kunder ind, som er blevet taget ved næsen af andre virksomheder. Lad det ikke ske for dig.

5. Hvad må investeringen i en hjemmeside være?

Ja - pengene kommer vi selvfølgelig ikke udenom. En hjemmeside koster lidt. Men din billige, simple hjemmeside kan ende med at blive ufatteligt meget dyrere, hvis den ikke reelt skaffer dig flere kunder - eller kommer til at koste mere på bagkant, fordi der konstant skal rettes fejl.

Så overvej: Hvilket prisspænd ligger du imellem? Og tag så en respektfuld voksensnak med din udvikler om, hvilke funktioner og hvilket design du kan få, som rent faktisk understøtter din forretning.

Alt andet er tudetosset.

Opsummering: Simpel hjemmeside? Ellers tak

Hvis du ønsker at ansætte en designer og/eller udvikler til at udvikle din hjemmeside, så respekter deres arbejde og din egen forretning.

Forvent ikke lavere priser, og slå dig ikke til tåls med lavere kvalitet.

Det er lidt ligesom at købe en bil. Du kan vælge at købe en brugt og billig én til et par tusinde kroner (og høre dig selv bande og svovle, når mekanikerregningerne vælter ind ad døren) og køre i den i ét år, før den brænder sammen.

Eller du kan spendere mere på en nyere bil og have den i mange år.

At tage din forretning seriøst begynder ikke med spørgsmålet "Hvordan får jeg en billig, simpel hjemmeside?".

Det begynder med:

Hvordan får du hjemmesiden til at skaffe flere kunder i din forretning?

Michael Sønderup Nielsen

Skrevet af

Michael Sønderup Nielsen


joomla-support-logo.png
Betalingskortlogoer
Joomlakonsulenten støttermiljøvenlig pakning
Joomlakonsulentens CSR-profil
Joomlakonsulenten siger Nej Tak Til Plastik
Joomlakonsulenten støtter et sundt arbejdsmiljø

Certificeret i SEMrush for professionelle

Joomlakonsulenten certificeret i SEMrush for professionelle

Følg Joomlakonsulenten

Copyright © 2021 Joomlakonsulenten

JK Security

Image
Midgårdsvej 1 - 8881 Thorsø 7199 2909
Cron Job Starts