5 ting på din hjemmeside, der kan koste dig salg

Af Michael Sønderup Nielsen
Kategori: Online Markedsføring
Opdateret 16. oktober 2022

Forleden spurgte en kunde mig om, hvordan hun kunne vide, om hun mistede salg på sin hjemmeside?

Det korte svar er, at alle hjemmesider mister salg hver eneste dag.

Der er ingen måde at konvertere 100% af de kvalificerede potentielle kunder, der besøger din hjemmeside. Det er simpelthen ikke realistisk.

Men når det er sagt, behøver du ikke at nøjes med lave konverteringsrater. I dette indlæg vil jeg fremhæve 5 ting, som kan koste dig unødigt salg.

1. "Taler" du med virksomheden eller  kunden (mennesket)?

Den første fejl er at bruge virksomhedsfokuseret frem for kundefokuseret tekst.

Med dette mener jeg, at du skal svare på den potentielle kunde på spørgsmålet: "Hvad får jeg ud af det?"

Det er det, som alle spørger, når de først lander på din hjemmeside.

”Hvordan vil din virksomhed hjælpe mig?”

Med andre ord skal teksten på dine sider tage fat på alle fordelene ved dit produkt eller din ydelse. Det er vigtigt at forklare, hvad du laver, men du skal tage det et skridt videre og relatere det til klare fordele.

F.eks. hjælper en kiropraktor naturligvis med at lindre rygsmerter.

Men hvad så?

Hvad betyder færre eller ingen rygsmerter egentlig for dine patienter? Det kan være forskellen mellem at komme sig efter en skade på uger i stedet for måneder.

Eller det kan betyde, at du kan spille fodbold med dit barn i stedet for at sidde på sidelinjen.

Kan du se forskellen?

2. Tre sekunders testen

Der er foretaget undersøgelser, der viser, at besøgende hjemmesider træffer splitsekundbeslutninger om, hvorvidt de skal blive på hjemmesiden eller ej.

En tommelfingerregel er, at du har ca. 3 sekunder. Hvis du ikke fanger din potentielle kundes opmærksomhed på bare 3 sekunder, så er hun (m/k) væk. Sandsynligvis for aldrig at vende tilbage.

Det betyder to ting:

  • Din hjemmeside skal indlæses hurtigt. Vi er alle utålmodige, og hvis din hjemmesider tager mere end et par sekunder at indlæse, så vil din besøgende ikke vente.
  • Alt øverst på siden (også kaldet ”over fold”) skal være klart og overbevisende nok til at få den besøgende til at få lyst til at læse mere. Du behøver ikke at sælge eller lukke en aftale på 3 sekunder. Du skal bare få den potentielle kunde til at scrolle eller klikke rundt.

3. Svag eller ingen CTA

Mange hjemmesider, som jeg gennemgår, har ikke en stærk CTA (call-to-action). Faktisk har nogle af dem slet ikke nogen CTA. Det betyder, at den besøgende skal have så meget lyst til at arbejde med dig, at han/hun selv vil søge dine kontaktoplysninger frem.

Hvis du vil have telefonopkald, så gør telefonnummerets CTA meget fremtrædende på hjemmesiden. Det øverste højre hjørne er et almindeligt sted, hvor de fleste besøgende ved, at de skal kigge.

Hvis dit mål er at få potentielle kunder til at starte en gratis prøveperiode, skal du tilføje en stor knap i øverste højre hjørne. Dette er ikke raketvidenskab, men det bliver ofte overset, fordi vi er så fortrolige med vores egne hjemmesider.

Få feedback fra en person, der aldrig har været på din hjemmeside for at se, om de ved, hvad de skal gøre. Hvis de ikke er sikre, så ved du, at du skal gøre din CTA mere tydelige.

4. Ingen Lead Magnet

Langt de fleste af de besøgende på din hjemmeside er simpelthen ikke klar til at købe lige i det øjeblik, de er på din hjemmeside. Det betyder ikke, at de ikke er interesserede. Det betyder bare, at timingen ikke er den rigtige.

For disse personer har du brug for det, der kaldes en ”Lead Magnet”. En lead magnet er noget værdifuldt, som du kan tilbyde gratis på din hjemmeside i bytte for kontaktoplysninger.

Det smukke ved en lead magnet er, at den giver dig kontaktoplysninger til potentielle kunder, som er interesserede, men endnu ikke er klar til at købe. Og så kan du følge op via e-mail for at pleje, uddanne og opbygge tillid, indtil kundeemnerne er klar til at tage det næste skridt.

5. Ingen troværdighed

Alle, der besøger din hjemmeside første gang, vil være meget skeptiske.

De besøgende vil gerne se nogle indikationer på, at din virksomhed er legitim, og at dine produkter og ydelser er af høj kvalitet.

En troværdighedsindikator er et professionelt udseende hjemmeside. Hvis din hjemmeside ser ud som om, den ikke er blevet opdateret siden 2001, vil det naturligvis skade dine konverteringsrater.

Andre indikatorer omfatter sociale beviser via kundeudtalelser og logoer fra markante kunder samt anbefalinger fra tredjeparter som f.eks. omtaler i pressen, priser og logoer fra foreninger. Alle disse giver potentielle kunder større tillid til din virksomhed, hvilket igen øger dine salgskonverteringsrater.

Så tag et kig på din hjemmeside. Begår du nogen af disse 5 fejl?

Har du brug for et nyt hjemmesidedesign?

Hvis det er 3-5 år eller længere siden, at du har opdateret dit hjemmesidedesign, er det sandsynligvis på tide med et redesign. Eller i det mindste et tjek på om din hjemmeside rent faktisk gør sit arbejde godt nok for dig og din virksomhed.

Joomlakonsulenten støtter den grønne omstilling
Joomlakonsulenten støtter miljøvenlig pakning
Joomlakonsulenten støtter et sundt arbejdsmiljø
Joomlakonsulenten siger Nej Tak Til Plastik
Joomlakonsulenten støtter sikker browsing
Joomlakonsulentens CSR-profil
Hjælp til Joomla?