Er linkbuilding stadig relevant for SEO i 2023?
Linkbuilding dengang og nu: Er det stadig relevant? Kort sagt, ja! Linkbuilding er stadig relevant for SEO. Men de dage, hvor kvantitet gik forud for kvalitet, er for længst forbi.
Hvad er linkbuilding?
Linkbuilding er processen med at få andre hjemmesider til at linke til en af dine sider for at øge søgeautoriteten.
Linkbuilding har været en del af SEO-snakken i årevis, men lige siden Googles Penguin-opdatering i 2012 er denne taktik kommet under mere kontrol, da den er forbundet med større risiko.
I bund og grund begyndte linkbuilding at blive mere overvåget, så der var en chance for, at hvis din virksomhed viste tegn på at forsøge at monopolisere denne taktik på en måde, der påvirkede en brugers søgeoplevelse negativt, kunne din hjemmeside faktisk blive straffet.
Som Joomla webbureau, har jeg arbejdet med kunder på tværs af alle forskellige stadier af digital modenhed, hvor jeg hører mange forskellige meninger og holdninger omkring linkbuilding. Som Joomla- og SEO-konsulent er jeg dog meget åbne over for at dele mine unikke synspunkter om emnet. Selvom velrenommerede backlinks bestemt stadig er en del af søgemaskinernes algoritmer, kan det ikke anbefales for alle virksomheder at bruge den nødvendige tid og de nødvendige ressourcer på at gøre det rigtigt.
Hvad siger Google om linkbuilding?
I Googles guide "Sådan genereres resultater automatisk" forklarer Google:
"... en af flere faktorer, vi bruger til at afgøre dette, er at forstå, om andre fremtrædende websteder linker eller henviser til indholdet. Det har ofte vist sig at være et godt tegn på, at der er tillid til oplysningerne. Aggregeret feedback fra vores evalueringsproces for søgekvalitet bruges til yderligere at forfine, hvordan vores systemer skelner mellem kvaliteten af information".
Men i en nylig video fra Googles udmelder de, at backlinks har mindre betydning som et ranking-signal, end de havde tidligere (Search Engine Journal). På spørgsmålet om, hvorfor Google fortsat bruger backlinks som en rankingfaktor, hvis linkbuilding-kampagner ikke er tilladt, svarede Google:
"... spammere eller SEO'er, der bruger penge på links, har virkelig ingen måde at vide, om de penge, de bruger på linkbuilding, faktisk er det værd eller ej, da det virkelig er sandsynligt, at de bare spilder penge på at bygge alle disse links, og de blev allerede annulleret af vores systemer, så snart vi ser dem".
John Mueller fra Google har endda udtalt, at linkbuilding er aftagende i betydning, og forklaret, at
"... med tiden vil vægten på links på et tidspunkt falde en lille smule, da vi kan finde ud af lidt bedre, hvordan indholdet passer ind i konteksten af hele internettet".
Dette, sammen med Penguin-opdateringen, der forbyder spammende linkbuilding-kampagner, forklarer, hvorfor linkbuilding-kampagner, som vi har kendt dem, hører fortiden til.
Er backlinks stadig vigtige i 2023?
Vi bør flytte emnet væk fra linkbuilding og over på autoritet. Det er det fokus, du bør have i stedet.
Backlinks er stadig vigtige i 2023.
Men det er vigtigere at se linkbuilding-kampagner som autoritetsopbygning end udelukkende backlink-opbygning.
Det er på tide at tænke på, hvordan du naturligt kan opnå autoritet (i form af backlinks) ved at generere godt indhold eller sprede ordet om din virksomhed. I stedet for at betale for backlinks eller kontakter hjemmesider for at få gæsteblogindlæg, så skab noget på din hjemmeside, som brugerne finder værdifuldt, og promover det med omtanke.
Hvornår skal man lave linkbuilding (og hvordan gør man det rigtigt!)?
Hvornår bør du satse på linkbuilding som en del af din online marketingstrategi?
Selvom backlinks af høj kvalitet fra autoritative kilder stadig i høj grad er en del af søgealgoritmen, er det kun en lille brik i et stort puslespil af faktorer, der peger i retning af autoritet.
Som med alle bestræbelser på SEO-vækst er linkbuilding ikke en mirakelløsning til at forbedre et sites rang - det er en del af den balance, der udgør et hjemmesiders forskellige indikationer på værdi og troværdighed over for brugerne.
Overvej de utallige faktorer, der er med til at bestemme en hjemmesides niveau inden for søgning. Jeg deler det generelt op i seks områder, der hver består af 25 grundlæggende elementer:
- Hjemmesidens struktur
- Crawling og indeksering
- Core Web Vitals-værdier
- Schema Markup (struktureret data)
- Crawling og indeksering
- Domænestyrke
- Intern linkbuilding
- Backlinks
- Indhold
- Video-indhold
- Interaktive elementer
- Nyt indhold
- Antal ord
- Antal sider
- Udgivelseskadence
- Featured snippets
- "Folk spørge også om"
- Bruger-troværdigheds-signaler
- Forfatternavn på indhold
- Forfatterbeskrivelse
- Redaktionelle retningslinjer
- Anmeldernavn
- Faktatjek
- Brugeroplevelse og design
- Analyse
- Sporing
- Rapportering
- Analyse
- Teknologi
- Splittesting
- Heat- og brugeradfærd-sporing
- Betalte medier
Når du ser på alle disse elementer, er fokus på linkbuilding som dit vigtigste initiativ ikke nær så ligetil. Googles evaluering af autoritet har udviklet sig til mere end blot links. For at forblive konkurrencedygtig i nutidens søgelandskab bør du være mere opmærksom på at opdatere kvalitetsvurderinger af indhold - dvs. ekspertise, erfaring, autoritet og troværdighed.
I takt med at marketingbudgetterne skæres ned, og de professionelle bliver bedt om at gøre mere med mindre, er det vigtigt for din virksomhed, at du overvejer, hvor meget tid og hvor mange ressourcer det kræver at lave linkbuilding på den rigtige måde (dvs. uden risiko for at blive straffet), og at du vurderer, om det skal vægtes højest blandt alle disse SEO-faktorer.
Hvis dit indhold er tyndt, og du ikke giver nogen signaler, der giver større tillid til dine ressourcer, eller din hjemmesides struktur er noget rod, så vil det at bruge tid og penge på at skaffe backlinks være som at klippe i vand.
At vurdere din konkurrence kan være et fornuftigt udgangspunkt, når du skal beslutte, om det er værd at investere tid i denne taktik. Mængde er ikke nødvendigvis det afgørende element - undersøg dine primære søgekonkurrenter og etabler et system for at analysere deres backlinks' oprindelse. Stammer størstedelen fra spamwebsteder, der ikke er værd at bruge tid på? Er alle dine konkurrenter linket til fra et begrænset antal kilder, der ikke henviser til dig? Findes der et specifikt indholdsstykke, der har flere velansete backlinks end andre?
Endelig kan størrelsen på din virksomhed ofte være en god indikator for, om du skal satse på linkbuilding eller ej. Større brands, der allerede er veletablerede på deres marked, behøver normalt ikke at bruge tid på dette område.
Sådan opbygger du autoritet (links) effektivt
For at opbygge autoritet er det vigtigt at huske på Googles grundlæggende mål: at give brugerne kvalitetsindhold, der opfylder søgerens behov.
Tænk på autoritet og tillid i "den virkelige verden", uden for Google-søgning. Virksomheder vinder tillid ved at levere kvalitetsprodukter og/eller -tjenester og ved at opfylde deres kunders behov på en unik måde. Mund til mund anbefalinger spreder sig, og brandloyaliteten skyder i vejret. Alternativt skaber et brand noget unikt og får presseomtale gennem promovering.
Denne taktik bør være den samme i søgninger. I stedet for at købe backlinks eller betale sider for at poste din blog og linke tilbage til dig, skal du skabe noget værdifuldt og fokusere på at sprede ordet.
Når du har opbygget en robust backlink-profil, er det vigtigt at fortsætte med at investere i links, der skaber omsætning. Brug analyser til at identificere henvisningskilder, der konverterer, og replikér derefter disse henvisningskilder. Selvom det teknisk set ikke er linkbuilding, er det at grave dybere ned i lignende kilder og få mest muligt ud af din investering.
Skab et værdifuldt aktiv
Hvis du ønsker at få autoritet og backlinks på en naturlig måde, er en måde at gøre det på at bygge noget, som brugerne vil linke til som en kilde eller et værktøj.
Din virksomhed kan f.eks. være udstyret til at udføre målgruppeundersøgelser og lave et dybdegående whitepaper om tendenserne i din branche. Eller måske kan din virksomhed skabe et værktøj, der er værdifuldt for kunderne, som f.eks. en bank, der skaber et opsparingsværktøj, der hjælper kunderne med at planlægge et boligkøb, og hvor meget de har brug for at spare op. Skab noget værdifuldt, og gør arbejdet med at promovere det - hvis det virkelig er godt, vil backlinks komme naturligt.
Promover storhed
Hvis din virksomhed har et PR-team, skal du sørge for at integrere deres strategier med SEO. Mens mund til mund-metoden vil hjælpe dit brand uden for internettet, vil en online avis, der linker tilbage til din hjemmeside, øge din autoritet. Hvis publikationer allerede skriver om din virksomhed, er det værd at kontakte dem for at spørge, om de vil linke tilbage til din hjemmeside. Det er virkelig en win-win-situation: At linke til din hjemmeside er den bedste brugeroplevelse for en læser, der nemt kan lære mere om din virksomhed, og du får henvisningstrafik og autoritet i søgemaskinernes øjne. Endnu bedre er det, hvis dine SEO- og PR-teams er integrerede og arbejder sammen mod det samme mål, kan du inkludere linkanmodningen i outreach fra begyndelsen.
Bonus: Identificer ikke-linket omtale
Hvis du tænker: Jeg har ikke engang en kontakt i vores PR-team endnu. Hvad med de publikationer, der allerede er derude? Det er værd at udføre en kampagne for ikke-linket omtale for at nå ud til de pressemeddelelser, blogs osv., der taler om din virksomhed, men ikke linker tilbage til dig. Brug den samme tankeproces som nævnt ovenfor - det er en win-win og den bedste oplevelse for alle. Glem ikke at overveje at udføre disse linkbuilding-strategier i stor skala.
Brug for en strategi? Jeg kan hjælpe ...
Sådan samarbejder jeg med kunder om linkbuilding-strategier
Først og fremmest kan jeg rådgive dig med at afgøre, om linkbuilding er værdifuld brug af tid og ressourcer. Du kan overveje spørgsmål som: "Vil dette hjælpe med at opbygge mit brand? Vil denne indsats sende relevant trafik til retargeting-formål? Vil denne indsats sende trafik, der konverterer?" - Hvis svaret er et rungende nej, kigger vi på andre strategier, som vi kan udnytte til at nå dine mål. Hvis dataet imidlertid viser, at der findes strategiske muligheder for linkbuilding for din virksomhed, vil jeg tage skridtet til at hjælpe dig med at opbygge en skalerbar tilgang, der giver mening.
Har du flere spørgsmål om linkbuilding? Får du blandede signaler fra forskellige personer? Bruger du allerede meget tid og mange penge på denne taktik uden at vide, om det betaler sig? Så lad os tage en snak! Med min rådgivning kan være det friske pust, du har brug for til din digitale tilgang.