Hvad er SEO?

Er "content" virkelig king?

Der findes mange måder at forklare, hvad SEO (søgemaskineoptimering) er. I mit daglige arbejde med kunderne snakker jeg meget om SEO og Google. Når jeg skriver meget, er det en stor underdrivelse – det er mere konstant.

Har du en hjemmeside og ønsker at få kunder og blive fundet på Google, så er du nødt til at sige ”SEO” og ”Google” i samme sætning.

På mange af kunderne kan jeg høre, at SEO virker meget eksotisk, svært og abstrakt.

Så, hvad er SEO? Godt spørgsmål, men svært at forklare i et kort svar.

Heldigvis kan jeg godt lide metaforer, og bruger dem gerne til at gøre noget komplekst og kompliceret mere forståeligt.

Nu forholder det sig sådan, at jeg kan snakke om SEO og metaforiske forklaringer hele dagen, men vil i dette blogindlæg begrænse mig til nogle centrale SEO-elementer. Du vil blive præsenteret for de SEO-elementer, som er vigtigst for dig og din hjemmeside. Der er selvfølgelig meget mere at snakke om, men det må jeg komme ind på i andre blogindlæg – eller du er meget velkommen til at kontakte mig, hvis du har spørgsmål.

Ellers ville dette indlæg blive et monster af et indlæg.

Lad os se mine metaforer kan kan hjælpe dig med en bedre forståelse af, hvad SEO er.

SEO er som en æske chokolade

Du har sikkert set filmen ”Forrest Gump” med Tom Hanks, hvor han på et tidspunkt siger det berømte citat ”My mom always said life was like a box of chocolates. You never know what you're gonna get”. SEO er faktisk lidt ligesom en æske chokolade.

Alle, eller i hvert fald de fleste, elsker chokolade. Men ikke alle er forelsket i ideen om SEO.

Hvad hvis vi kunne gøre SEO meget sødere for alle, der ønsker at forstå et komplekst område?

Her er et nogle metaforer, der kan hjælpe på det.

Når jeg forklarer nogen om frugten af ved SEO-arbejdet og hvordan det omsættes til resultater, kan et eksempel på en metafor med chokolade være …

… forestil dig, at opsætte din hjemmeside med https, indhold, links og ”løbende” SEO-tjek er som en æske chokolade. Hvert stykke chokolade kan ikke være sødt nok til at producere resultater. Men, når du kombinerer dem sammen, bliver chokoladen et mere kraftfuld SEO-sødestof.

Du ville f.eks. ikke bruge chokolade og broccoli sammen, tænker jeg. Eller? Du ville ikke sætte chokolade sammen med ris. Eller? Ligesom ris og broccoli ikke går så godt sammen med chokolade, er vores nuværende retning ligesom ris og broccoli. Hvis vi nu erstatter ris og broccoli med jordbær eller hindbær bliver det lige pludselig a match made in heaven - chokoladen er bare perfekt. Dette kan sammenlignes med at erstatte dårligt indhold med godt indhold og dårlige links med gode links.

SEO er som en æske chokolade. Du har din hjemmeside opsat med https (mørk chokolade), godt indhold (chokolade med drys), gode links (mælkechokolade) og god teknisk SEO (chokolade med trøffelcreme). Hvad sker der, når du sætter det hele sammen? Du for en lækker velsmagende SEO på din hjemmeside.

ALLE har en holdning til SEO

Alle kan lave SEO, alle kan sælge SEO, og alle har en holdning til, hvordan SEO skal laves. Uanset, så vil én der ikke ved, hvad han eller hun snakker om kunne smadre din SEO og få dig sparket langt ned på Google.

Betyder det så at du kun skal stole på nogen, der slynger om sig med smarte forkortelser i et væk?

Nej.

Du bør stole på nogen, der bruger deres mening strategisk og kan vise resultater som bevis for deres indsats.

Du bør også stole på nogen, der giver de rigtige oplysninger, i stedet for blot oplysninger, der får dem til at se godt ud.

Når du ikke selv ved nok om SEO, hvordan kan du så stole på, hvem der har de rigtige oplysninger, når din egen viden om SEO ikke er tilstrækkelig?

Generelt kan du stole på en personer, der er fuldt gennemsigtig i, hvad de gør og have tillid til at de yder den rigtige indsats og giver dig de korrekt informationer på din SEO-indsats -men ikke altid.

Min erfaring med personer, der ikke skjuler noget om, hvad de laver eller hvordan, er typisk også villige til at vise dig trin for trin, hvordan de arbejder, så du ikke føler dig efterladt og alene i mørket – sådanne personer skal du have tillid til.

Alle links, der er opbygget. Alt SEO der laves på din hjemmeside. Alt. Alt bør være gennemsigtig for dig som kunde og nemt at gennemskue.

Du bør ikke skulle kræve informationerne – dem bør personen give dig helt af sig selv

SEO er som et racerløb – kampen om 1. pladsen

I dette (SEO) løb har du flere forskellige typer biler, såsom:

  • Bil nr. 1: Indhold
  • Bil nr. 2: Link building
  • Bil nr. 3: Teknisk SEO
  • Bil nr. 4: Sociale medier
  • Bil nr. 5: Søgeordsanalyse

Den store forskel ved dette racerløb er, at bilerne ikke kører mod hinanden. De kører med hinanden. Når du får fart på med en af bilerne, kan det hjælpe på din trafik til hjemmesiden og placering på Google.

Omskrevet til en matematisk formel får vi

Placeringer (p) + Trafik (t) = konverteringer (k)

Når du implementerer de relevante SEO-teknikker og giver det nok tid, kan du forvente, at de påvirker hjemmesidens placeringer.

Den højere placering kan så påvirke trafikken til hjemmesiden.

Når du har begge elementer - placering og trafik – der klarer sig godt, kan du forvente højere konverteringer, som følge heraf.

Derfor er det afgørende at have en racerkørers tankegang.

Alle forsøger altid at overhale hinanden på Google for at opnå de højere placeringer. Dem der kan gøre det hurtigste og samtidig holde sig gode venner med Google, vil sejre i dette løb.

SEO er som en stor chokolade-småkage

Ja, jeg har en sød tand og opvokset med det Sønderjyske kaffebord.

I chokolade-småkagen har du chokoladestykkerne, dejen og andre ingredienser.

Sæt det hele sammen, og hvad får du?

En fantastisk sammensætning af sødme, der er for svært at sige nej til.

Hvis du bager det i en store småkage, kan den endda måske give lidt socialt anerkendelse og give noget snak på de sociale medier. Det er altid meget populært at komme med hjemmebag til sammenkomster på ungernes skole eller fodboldklub.

Det samme kan siges om SEO.

Når du opretter den rigtige kombination af ingredienser i dit SEO-arbejde, kan du tiltrække trafik og konverteringer fra personer, der ikke kan få nok af hjemmeside (småkager).

Og er det egentlig det primære formål med dit SEO-arbejde?

SEO er som golf

SEO kan være som golf på mange måder. Her er et par eksempler:

En velkendt golf-metafor er noget, der hedder "Carnoustie-effekten." Når alle performer dårligt, ser alle ud til at være dårlige.

Dette er relevant i forhold til dine SEO-konkurrenter.

F.eks. i løbet af en konkurrent-analyse finder du ud af, at næsten ingen af dine konkurrenter er meget bedre end dig, på trods af at de har konkurrencedygtige SEO-elementer i deres SEO-arbejde.

Når jeg skal forklare dig, hvorfor du skal gøre tingene på et konkurrencedygtigt niveau, så vil jeg sige, tænk på golf.

Hvis du bare gør det absolutte minimum og ikke differentierer dig selv med et unikt sælgende indhold på hjemmesiden, der kan hjælpe dig med at opfylde og overstige, hvad din konkurrenter gør, kan du opleve, hvad der kaldes "Carnoustie-effekten".

Denne effekt eksisterer, når alle performer på samme niveau - dårligt. Ingen vil blive mere synlig med bedre trafik eller andre væsentlige optimeringer, fordi alle forsøger at gøre det samme.

Differentiering i din SEO-strategi er afgørende, hvis du vil findes på Google foran dine konkurrenter.

SEO er som en fest

Der er mange situationer, hvor SEO ligner en fest.

  • Du har kage - links.
  • Du har festtema - indhold.
  • Du har det sociale aspekt - sociale medier, netværk.
  • Du har et konkurrencedygtigt aspekt - søgeordsanalyse, konkurrent-analyse osv.

Sammensæt dem alle sammen, og du kan nemt se, hvordan SEO kan ligne en fest.

Ethvert af SEO-elementerne, når de udføres selvstæding, vil ikke nødvendigvis give et væsentligt resultat til dit SEO-arbejde.

Men når de kombineres i en festmix, kan du - i sidste ende - se betydelige resultater på dit SEO-arbejde.

SEO er som et computerspil

SEO kan på visse måder sammenlignes med et computerspil.

Det ville naturligvis afhænge af typen af spil, men du har normalt følgende elementer i et computerspil:

  • En hovedperson.
  • En skurk.
  • Der bestemte ting hovedpersonen skal gøre for at "level up”.
  • Der bestemte opgaver hovedpersonen skal løse for at "gå videre" gennem de forskellige faser i spillet.

Hvem er hovedpersonen i dette SEO-computerspil? Det er dig (single player mode) eller dit SEO-team (multi-player mode).

Hvem er skurken?

Det er dine konkurrenter. Dette kan være din virkelige verden konkurrenter og / eller dine SERP-konkurrenter. (SERP er den almindeligt benyttede betegnelse for den resultatside, der vises ved en søgning i en søgemaskine.).

Men hvis du virkelig er en ekspert SEO-gamer, så ved du, at Google er den virkelige skurk.

Du skal gøre visse ting for at "level up" (f.eks. forøge trafikken til hjemmeside, være en ekspert inden for dit felt og have en autoritet).

Du skal opfylde visse målsætninger i forskellige faser af SEO-arbejdet for at kunne bevæge dig fremad gennem disse faser (f.eks. indhold, link building, udvikling af ny forbedret hjemmeside - når det er nødvendigt, udførelse af teknisk SEO og andre elementer).

SEO er som et mysterium, der skal løses

Ja. Enhver helt nyt SEO-arbejde på en hjemmeside, der ikke arbejdes med, er meget som et mysterium, der skal løses.

Når du går i gang med arbejdet, så du udføre rettidig omhu og lave en ordentlig research og analyser.

Det mysterium, der skal løses, er:
Hvilke søgeord vil du kunne rangere på højt på efter at visse SEO-elementer er anvendt?

Og - hvilke SEO-elementer skal du anvende, og i hvilket omfang skal du anvende dem?

Du skal være opmærksom på SERP-ændringer og Googles algoritme-opdateringer.

Hvilke Google-opdateringer du skal være opmærksom på, afhænger i høj grad af typen af din hjemmeside, branchen du er i osv.

Du behøver ikke nødvendigvis at være opmærksom på hver eneste Google-opdatering, der kommer, selv om det kan være nyttigt at vide, hvad du skal justere og hvornår.
mere afhængig af din branche.

SEO er som at drive et landbrug

Landbrug er en langsigtet arbejdsindsats, der kræver at landmanden er vidende om alle aspekter i sit landbrug.

Fra markarbejde, landbrugsudstyr, dyr-drift og -avl osv. Hvis nogen af disse fundamentale ting i landbruget fejler, risikerer landmanden ikke at kunne ”høste frugten af sit arbejde”.

Hvis dette sker for ofte, kan landmanden risikere gå konkurs.

Det er lidt det samme med SEO - hvis du ikke arbejder på et enkelt element i længere tid før Google kommer forbi hjemmesiden, risikerer du, at dit fundament smuldrer under dig og når opdateringen kommer, står du uden en ”høst”.

Hvis du forsømmer SEO for længe, og en Google reindeksering rammer din hjemmeside, så kan du helt miste din hjemmesides position på Google.

Dette kan forværres, når Google lave en opdatering af deres algorimter, som mange hjemmesider rammes af hver gang de gør det.

Hvis du ikke arbejder konsekvent med SEO, risikerer du at din hjemmeside overhovedt ikke performer på Google.

”Content is king” eller ”Linkbuilding is king” – Hvad er vigtigst?

Eller frit oversat på godt dansk – ”indhold, indhold, indhold og indhold”.

Men “content is king” er faktisk lidt en myte inden for SEO.

Selvfølgelig er indhold voldsomt vigtig, fordi det er det, som Google indeksere søgeordene ud fra.

Indholdet på din hjemmeside er en afgørende del af SEO-arbejdet. Men der er også mange andre ting, der er mindst lige så vigtige i arbejdet med SEO.

Det er f.eks. linkbuilding. Anno 2019 er linkbuilding absolut det nye sort. Eller det vil sige, at linkbuilding har altid været vigtigt, men Google lægger mere og mere vægt på kvalitets-links mellem relevante hjememsider.

Derfor tør jeg godt at udfordre ”content is king” med “linkbuilding is king”.

Linkbuilding, altså det at linke til andre hjemmeside og få hjemmesider til at linke til sin egen, lyder umiddelbart ikke så svært. Men for at sige det som det er, så er det hårdt arbejde at skaffe links til sin hjemmeside (backlinks) af høj kvalitet, der kan gavne hjemmesidens SEO.

Derfor er der mange, der i stedet vælger at fokusere på indholdet på hjemmesiden, end at få gode links til at pege på sin hjemmeside.

Udtrykket ”content is king” har et stort problem. Det giver det indtryk, at så længe at der bare er masser af indhold, så er alt indhold lige godt.

Du skal ikke bare skrive en masse tekst til din hjemmeside for at tilfredsstille Google, fordi content is king, siger ”man”. Igen vil jeg tage mig lidt kunstnerisk frihed og omformulere udtrykket til ”En optimal indholdsstrategi og SEO is king”.

For at dit indhold performer og giver mere trafik til din hjemmeside, skal du have

  • en indholdsstrategi,
  • indhold der løser et eller flere problemer for den besøgende, svarer på spørgsmål osv.
  • Og måske ikke så overraskende, alt indholdet skal være SEO-venligt (søgemaskineoptimeret).

Hvad er en indholdsstrategi?

Det er fuldstændig ligegyldigt hvilken branche du er i, bare du ved nøjagtig, hvad formålet med dit indhold skal være og hvem modtagerne er.

Når du kender modtagerne (ikke personligt), har du også nemmere ved at forstå og sætte dig ind i, hvad de vil have, hvilke ”smerter” har de typisk og som du kan hjælpe dem med osv.

Nu kan du begynde at nedskrive dine ideer til indhold til. Du skal have in mende, at indholdet ikke kun skal skrives til Google i forsøget på at få bedre placeringer på bestemte søgeord til din hjemmeside. Du skal skrive indhold, der direkte henvender sig til de udfordringer dine modtagere sidder med, og give dem en mulighed for at få den løst. Se det vil være med til at skabe trafik til din hjemmeside og sandsynligvis flere kunder i butikken.

Skriv indhold der løser ”smerten”

Når du har din indholdsstrategi på plads, skal du i gang med at skrive det gode indhold om, hvordan du kan hjælpe med at fjerne en smerte (løse problemer), svarer på et spørgsmål eller henvende dig direkte til dine modtagere.

Inden du går i gang, skal du have din research på plads – have læst på lektien. F.eks. er der nogen af dine konkurrenter, der skriver om samme emne, løser de samme ”smerter”/problemer som du gør osv. Find ud af hvordan du kan skille dig ud fra konkurrenterne.

Hvis du ville ligge i førerfeltet i racerløbet, skal du også byde ind med viden og informationer, de ikke rigtig finder andre steder. vil have, at dine potentielle kunder finder og læser dit indhold, skal du kunne byde ind med viden og informationer, de ikke finder andre steder.

Længden på teksten har også en betydning. Det betyder ikke at du skal kaste dig ud i et de længere romanskrivninger. Du skal blot huske på, at Google bruger teksten til at bedømme sidens placering på Google.

Du kan også se tekste-længden som en måde, at adskille dig fra konkurrenterne. Hvis du har alle de nødvendige informationer, som en potentiel kunde er ude efter, vil det skabe en større troværdighed og dermed øge chancen for, at kunden kontakter dig.

Hvad er SEO-venligt indhold?

Når du tilføjer indhold til din hjemmeside, skal der være et formål med det. Det betyder ud fra et SEO-mæssigt perspektiv, at indholdet skal være optimeret til det søgeord, som du ønsker at blive fundet på i Googles søgeresultater.

Søgeord eller formuleringer skal formuleres som du tror eller ved, at dine potentielle kunder kunne finde på at søge med i Google. Det er derfor ikke helt ligegyldigt, hvilke søgeord du vælger at optimere dine tekster med.

Hver af dine tekster til hjemmesiden, skal optimeres til et søgeord inden for det du laver, og som du ved, at dine potentielle kunder søger efter.

Når du først har fastlagt hvilke søgeord, du skal anvende, kan du nemt optimere din tekst og målrette den til din målgruppe. F.eks. kan du med fordel har det vigtigste søgeord som en del af overskriften på teksten. Det er overskriften som man kalder H1.

Hvis du også sørger for at søgeordet er med i underoverskrifterne og i teksten 2-3 gange for hver 500 ord, så vil din tekst blive taget godt imod af Google.

Det er vigtigt, at søgeorden indgår naturligt og ikke forstyrrer læsningen af din tekst. For mange søgeord i teksteren bryder Google sig ikke om. Der skal være en god balance mellem teksten og anvendelsen af relevante søgeord.

Hvor ofte skal der laves indhold til hjemmesiden?

Der er delte meninger inden for SEO-branchen om, hvor ofte man skal tilføre nyt indhold til hjemmesiden. Nogle siger hver uge, andre siger flere gange om ugen og nogle helt tredje hver dag. Sagen er bare den, at der ikke er lavet nogen undersøgelse eller videnskabelige research, der kan konkludere, hvor meget og hvor ofte.

Et er sikkert og bevist! Skab relevant indhold og få værdifulde links ind til dit indhold fra andre hjemmesider.

Hold dig til den strategi og du kommer først over målstregen på Google.

Jeg kunne tale om SEO hele dagen og gå meget dybere ind i detaljerne til hvert enkelt aspekt på en måde, der koger ting ned til deres mindst fællesnævner for at gøre SEO mere forståeligt

Du driver din virksomhed, og gør dét som du er god til. Hvis det var SEO du var god til, ville du ikke sidde og læse dette blogindlæg.

SEO-arbejdet er en uvurderlig størrelse, som kan betyde forskellen mellem din succes og fiasko med din hjemmesides performance på Google.

Successen ligger ikke i hvilket plugin, der installeres på din hjemmeside.

SEO er hårdt kontinuerligt arbejde, der kræver de rette kompetente SEO-håndværkere og indsigt i, hvad der virker i forhold til Google.



joomla-support-logo.png

Følg Joomlakonsulenten

Certificeret i SEMrush for professionelle

Joomlakonsulenten certificeret i SEMrush for professionelle
Copyright © 2019 Joomlakonsulenten

JK Security

Image
Samsøvej 21 - 8382 Hinnerup 7199 2909