Skip to main content

Sådan kan dit webhotel påvirke din SEO

Michael Sønderup Nielsen - Joomla konsulent
Af Michael Sønderup Nielsen
Kategori: SEO
Opdateret 7. december 2021

Webhotel og SEO

Indenfor SEO findes der en masse underemner, som blandt andet handler om at optimere indholdet på dine sider samt bygge indgående links (linkbuilding), alt sammen tiltag der skal fremme dine placeringer i Google.

Men når man arbejder med SEO, findes der også en række mere tekniske faktorer, som også kan påvirke dine placeringer i Google.

En af disse tekniske faktorer er dit webhotel, og hvordan det performer.

I denne guide skal vi kigge på nogle af området, hvor dit webhotel, kan og (ikke kan) påvirke dine placeringer i søgeresultaterne.

INDHOLDSFORTEGNELSE

Load-hastighed er alfa omega

Noget af det som alle er enige om er, at load-hastigheden på din side i høj grad påvirker dens placeringer i søgeresultaterne.

Hvis du ligger på et webhotel, som er utroligt sløvt og det i nogle tilfælde tager mere end et minut at loade din side, så kan du være sikker på, at Google vil lægge mærke til det.

Når man snakker hastighed på hjemmesider og hvordan ens webhotel påvirker dette, skal man dog huske på, at det typisk er ens side og slet ikke webhotellet, der er langsomt. Ofte er det dårligt kodet plugins eller tunge scripts, der gør din side sløv og ikke webhotellet.

Der findes dog nogle faktorer på webhotellet, der også kan påvirke farten på din side negativt.

Langsomme harddiske

Der er stor forskel på, hvilke harddiske webhotellerne bruger. De hurtigste er NVMe SSD-harddiske, som er bygget til web og hurtig levering af indhold på hjemmesider. Almindelige SSD-diske er også hurtige, men de ikke helt på samme niveau som NVMe diske.

I den langsomme ende har vi SATA-diske, som typisk bedst egner sig til backup og opbevaring af e-mails.

Er din hjemmeside lidt sløv, kan du derfor undersøge, hvilke diske din udbyder bruger og evt. skifte til en med hurtigere diske. Danske nordicway.dk er f.eks. kendt for at have nogle virkelig hurtigere servere med NVMe SSD-diske.

Mange andre hjemmesider på samme server

Den typisk form for hosting er ”shared hosting”, altså hvor flere hjemmesider deler den samme server (mere om det senere). Dette er helt normalt, og fungerer rigtig fint, men i nogle tilfælde vælger webhotel-udbyderne at overfylde deres servere til et punkt, hvor de hjemmesider der ligger på dem, begynder at blive påvirket, fordi der ganske enkelt ikke er nok processeringskraft til alle.

I disse tilfælde kan du spørge din nuværende webhotel-udbyder, om du kan blive flyttet til en mindre fyldt server eller finde en ny udbyder med færre kunder per server.

For lidt CPU og RAM

Når du køber webhotel, er det forskelligt, hvor meget CPU og RAM du får med i de forskellige pakker. Har du valgt en for lille pakke, risikerer du, at du rammer dit CPU-loft på din konto, hvilket vil resultere i, at din side enten ikke svarer eller bliver utrolig langsom.

Oplever du udfald på din side, bør du derfor tjekke, om det er fordi du ikke har CPU og RAM nok til rådighed. I de fleste tilfælde er det fordi, der er noget på din side, der bruger mere CPU end det burde, og som derfor bør fikses, mens der i andre tilfælde ikke er andet for end at opgradere til mere processeringskraft, hvis din side skal kunne køre ordentligt.

Placeringen af server betyder ikke noget - så længe den svarer hurtigt

Der var engang, at man sagde, at hvis man ville rangere i danske søgeresultater, så skulle man ligge på en server, der stod rent fysisk i Danmark.

Grunden til dette var, at hvis en person søgte i Danmark og gik ind på en dansk side herfra, så ville en side der svarede fra Danmark svare hurtigere end dem i udlandet, og dermed prioriterede Google dem, fremfor hjemmesider, der var hostet i udlandet.

Dette er dog efterhånden en myte, og man kan i dag sagtens ranke med hjemmesider, der er hostet i f.eks. Tyskland eller USA. Forbindelserne mellem kontinenterne og landene er i dag så hurtige, at det ikke har nogen betydning om man ligger det ene eller andet sted.

Her er det i stedet selve sidens load-hastighed og serverens hurtighed, der er vigtig, ikke dens placering.

Shared versus dedikeret hosting

Langt størstedelen af de hjemmesider og webshops der er hostet på nettet i dag, anvender shared hosting.

Shared hosting betyder, at der ligger flere hjemmesider på samme server. Det fungerer altså sådan, at webhotel-udbyderen køber en stor server, som de så deler op, så der kan være flere små webhotel-kunder på, i nogle tilfælde flere tusinde på samme server.

For det meste er dette slet ikke noget problem, men der hvor det kan blive et problem er, hvis de andre hjemmesider, der ligger på serveren, begynder er få et dårligt ry hos Google.

Det kunne f.eks. være, hvis 800 af 1000 hjemmesider på samme server sender spam ud eller sælger ulovlige ting online. I så fald ville Google muligvis straffe hele serveren og dens IP, og det ville også gå ud over dig og din side, hvis du ligger på den samme server.

Langt de fleste webhoteller holder dog skarpt øje med, hvad deres server bruges til, da de ikke er interesseret i at den kommer i ”bad standing” hos Google. Det er derfor sjældent, at man vil opleve dette, men hvis der sker, så er det bare at få skiftet webhotel så hurtigt som muligt.

Vælger du derimod en dedikeret løsning, eller i det mindste får en dedikeret IP, så undgår du dette problem, da det udelukkende vil være dig og din side, der vil være associeret med den givne IP.
Dedikerede løsning er dog ikke billige, og mange vælger derfor shared hosting, da det som allerede beskrevet, fungerer fint 99,9% af tiden.


Hjælp til Joomla?