Sex sælger ...

… eller hvad?

Du ser dem alle steder. De sexede reklamer, hvor (typisk) halvnøgne og forførende kvinder skal sælge virkelig usexede produkter som biler, shampoo, rejser, støvsugere - og ja, selv toiletpapir.

Det virker jo ulogisk.

Men det har længe været et velkendt mantra i reklamebranchen – at ’sex sælger’!

Teorien er, at når du ser denne type af reklamer, oplever du positive følelser af lyst og tiltrækning, der som en primitiv drivkraft skal gøre dig ’tændt’ nok til at købe produktet.

Ja, det ren Freud.

Men inden du tænker, at det er en god ide at få nogen til at smide tøjet, så du kan sælge dine produkter, skal du vide, at der er alvorlig konsekvens ved sexet markedsføring.

Sex sælger sex, men ikke produkter

I 2007 blev der foretaget en undersøgelse, der viste, at testpersoner der blev udsat for sexet markedsføring, havde sværere ved at huske produktet og virksomhedsnavnet, end de testpersoner der ikke havde set samme reklamer.

Yderligere studier har vist, at testpersoner der bliver udsat for sexede reklamer kan blive så distraherede, at de nemt bliver blinde overfor andre vigtige signaler i markedsføringen – såsom firmaet, logoet, teksten og budskabet.

Det hæmmede deres hukommelse, så de bagefter havde svært ved at huske selve navnet på produktet, der blev reklameret for.

Dermed tog blikfanget opmærksomheden – og ikke produktet.

sexet markedsforing

Selvfølgelig har der været sexede kampagner, der har været meget succesfulde.

Alligevel vil jeg påstå, at det ofte mere har været provokationen, eller i nogle tilfælde forargelsen, der i virkeligheden har været årsagen bag successen.

Netop fordi du og jeg bliver konstant bombarderet med sexede reklamer, har det været nødvendigt for reklamebureauerne, at skubbe grænsen mellem hvad der er sexet markedsføring … og ja, blid porno med et reklameskilt på.

Men selv der, hvor de går over grænsen i forsøget på at fange vores opmærksomhed, er vi ved at blive blinde og mættede.

Sexet markedsføring i fremtiden – brug den anden hjerne

Sidste år, da de 100 bedste reklamekampagner skulle kåres af Advertising Age, havde kun 8 kampagner seksuelle undertoner i design og tekst.

8.

(den lader jeg lige stå)

Noget tyder på, at vi i langt højere grad vender os mod og responderer på autenticitet, identifikation og relationer i markedsføring, end ’in your face’-sex.

Sex virker i det subtile – netop som en fin undertone, en flirt, der bliver brugt i en sammenhæng og i en historie i markedsføringen.

Dér bliver sex til gengæld et stærkt virkemiddel, fordi du og jeg bliver engageret på en anden måde i indholdet af historien, end dét der blot appellerer og stimulerer vores mest basale instinkter.

Jeg forstår godt at reklamebureauerne stadig laver indholdsløse sexede kampagner. Det er nemt. Og hvis de er heldige er der også en reaktion. Men som virksomhedsejer, ville jeg nok være mere kritisk, hvis de fremlægger sådan en kampagne for dig. For det vil jo betyde, at dit produkt og dets fordele ikke kan stå selv foran forbrugeren, og må vige pladsen for … ja, sexet blikfang.



joomla-support-logo.png

Følg Joomlakonsulenten

Certificeret i SEMrush for professionelle

Joomlakonsulenten certificeret i SEMrush for professionelle
Copyright © 2019 Joomlakonsulenten

JK Security

Image
Samsøvej 21 - 8382 Hinnerup 7199 2909