Er dit webbureau gået konkurs eller svarer bare ikke på din mails?

Af Michael Sønderup Nielsen
Kategori: Joomla Hjemmesider
Opdateret 19. oktober 2022

Webbureau gået konkurs

I løbet årene har jeg hjulpet mange virksomheder, der pludselig opdagede, at deres hjemmeside var forsvundet eller ikke kunne få kontakt med deres webbureau.

Hvad skal du gøre, hvis dit webbureau går konkurs, din webdesigner og/eller hjemmeside er forsvundet?

  1. Hvordan kommer du videre?
  2. 1) Hvor er din hjemmeside hostet?
  3. 2) Hvem ”ejer” dit domænenavn?
  4. 3) Support til dine redWEB-udvidelser
  5. Få hjælp til at komme væk fra et webbureau, der er gået konkurs

Senest er et dansk webbureau redWEB pludselig forsvundet og er sandsynligvis under konkurs. Det kan der jo være forskellige årsager til.

Uanset hvad så er der kunder, der bliver usikre og bekymret for deres hjemmeside eller webshop.

Det er nok de færreste virksomheder tænker over, ”hvad nu hvis …” - før det er for sent.

Jeg har ”reddet” mange virksomheder i løbet af de sidste 15 år og har fået nogle fantastiske loyale kunder undervejs. Så, det har jo ikke været helt skidt for at det har været godt for noget, som man siger på jysk.

Og det har givet mig masser af værdifuld erfaring, som kan hjælpe dig, hvis du tager dig selv sige i at sige disse frustrerende ord:

"Hjælp! Mit webbureau er gået konkurs"

Hvordan kommer du videre?

Fra det tidspunkt hvor du erfarer, at dit webbureau er gået konkurs eller er ved det, skal du skynde dig at undersøge følgende:

1) Hvor er din hjemmeside hostet?

Det værste der er at din hjemmeside ikke er online længere og du ikke kan få fat i bureauet (hvis det er dem, der har din hjemmeside liggende). Hvis din hjemmeside ligger på et webhotel, hvor du selv er i kontrol, så er der ingen panik.

Mange af de kunder, jeg hjælper og har hjulpet, finder ud af at deres hjemmeside pludselig ikke er online længere. Skulle det være din situation, så er alt ikke tabt (endnu).

Er du i tvivl om, hvor din hjemmeside faktisk ligger, er det ret nemt at finde ud af, hvor din hjemmeside er hostet.

Selv hvis du aldrig har fået det forklaret præcist, hvor hjemmesiden ligger, kan vi finde ud af det ved at ”pinge” dit domæne. Det giver en IP-adresse og med den kan jeg lokalisere, hvor at hjemmesiden ligger.

I de fleste tilfælde har du stadig adgang til selve webserveren, hvor hjemmesiden ligger. Det betyder, at vi kan skynde os at lave en backup af Joomla hjemmesiden og databasen. Og så flytter vi den til et nyt webhotel.

I andre tilfælde var kunden ikke så heldige. Deres webbureau havde givet kunden begrænset adgang, som betød at vi ikke kunne lave en backup – på nogen måder.

Hvis hjemmesiden er forholdsvis simpel, er der en god chance for, at vi kan finde en kopi på Web Archive. Det er ”Det Kongelig Bibliotek” for hjemmesider, hvor der med få måneders mellemrum tages kopier af alle verdens hjemmesider. Vi kan så kopiere indholdet derfra og over i en frisk Joomla-hjemmeside.

Er din hjemmeside eller webshop mere kompliceret og stor, så er det lidt en anden sag.

2) Hvem ”ejer” dit domænenavn?

Jeg er for længst holdt op med at tælle antallet af kunder, der opdager, at de ikke har adgang til deres egen hjemmeside og domæne. Mange webbureauer giver deres kunder begrænset adgang til deres egen hjemmeside (forstår jeg ikke helt!).

Den begrænsede adgang finder jeg som regel ud af, når jeg skal til at i gang med en ny hjemmeside eller webshop eller overtage hosting for en kunde.

Hvis du ikke har login-oplysningerne til dit domæne hos DK-Hostmaster, kan du tjekke, hvem der har registreret domænet, og om det er i dit navn, ved at søge på domænenavnet her: https://www.dk-hostmaster.dk/da. Hvis domænet ikke er registeret i dit navn, skal du have webbureauet til at overdrage domænet til dig.

Men, hvis du nu ikke kan få fat i webbureauet, så kan du kontakte DK-Hostmaster og forklare dem situationen. De plejer at være gode og søde til at hjælpe.

3) Support til dine redWEB-udvidelser

Hvis du har en webshop der er baseret på f.eks. redSHOP, så vil jeg kunne hjælpe dig med evt. problemer eller bare generel support.

Selvom redSHOP ikke er min foretrukne Joomla webshop, har jeg alligevel en del erfaring med redWEBs webshop.

Er din webshop koblet på Palby Marines database, så vil jeg også kunne hjælpe dig. Har ligeledes en del erfaring med Palbys redSHOP-integration.

Få hjælp til at komme væk fra et webbureau, der er gået konkurs

Hvis du befinder dig i denne uheldige situation, at f.eks. dit webbureau er gået konkurs, så kan jeg hjælpe dig ud af suppedasen. Om ikke andet, så kan jeg rådgive dig og komme med nogle anbefalinger til, hvad du kan gøre.

 

 

Joomlakonsulenten støtter den grønne omstilling
Joomlakonsulenten støtter miljøvenlig pakning
Joomlakonsulenten støtter et sundt arbejdsmiljø
Joomlakonsulenten siger Nej Tak Til Plastik
Joomlakonsulenten støtter sikker browsing
Joomlakonsulentens CSR-profil
Hjælp til Joomla?