Hvad er Google-algoritmer?
Lad os først se på, hvad algoritmer generelt er, for at forstå, hvad en Google-algoritme er. Standarddefinitionen på en algoritme er: et sæt regler til løsning af et problem i et begrænset antal trin.
Med andre ord giver en algoritme en computer mulighed for at udføre en meget specifik opgave. F.eks. kan en computer programmeres til tilfældigt at komme med et tal mellem 1 og 100. Dette er en opgave, der har et fast startpunkt og fast slutpunkt.
En anden måde at anskue en algoritme på er, at tænke på den som en matematisk ligning. Du kan blive bedt om at tælle baglæns med 4 fra 100 til 80. Du vil derefter tælle "100, 96, 92, 88, 84, 80." På papiret kan det forventes, at du i en kolonne viser, hvordan du opnåede hvert svar ved at trække tallet 4 fra. Selvom dette er en meget forenklet anskuelse på en algoritme, vil det hjælpe med at forstå mere komplekse versioner.
Hvad er en Google-algoritme?
Google-algoritmer følger den samme grundlæggende definition og regel for en algoritme, som jeg beskrev. Tænk på sidste gang du søgte efter noget på Google. Uanset om du skrev "søde katte videoer" eller "skobutikker i Århus," gav søgemaskinen millioner af resultater, som du kunne vælge mellem.
Men hvordan besluttede ”den”, hvilke resultater der skulle vises til dig, og i hvilken rækkefølge? Det var algoritmen, der gjorde det.
Google har en meget kompleks algoritme til visning af søgeresultater, og den ændres relativt ofte. Og selv om Google ikke offentliggøre den nøjagtige algoritme, er her et par elementer, som vi kender til der har indflydelse på en sides evne til at vises i resultaterne for bestemte søgeord:
- Søgeord i sidens overskrifter, sidetitler og metabeskrivelser
- Mængden af naturligt forekommende, organiske links til siden
- Den måde hjemmesiden fungerer på mobil og tablet
Dette er selvfølgelig blot nogle af de egenskaber, som Google-algoritmen udforsker, når den bestemmer, hvordan sider skal leveres og rangeres i søgeresultatet. Der er sandsynligvis mange flere, hvis ikke hundreder andre.
Hvordan bestemmer Google hvilke elementer der betyder mest?
Når Google-algoritmen "læser" en hjemmeside, foreskriver den en forudbestemt numerisk værdi til hver egenskab, den søger på siden. Den numeriske værdi tilføjes derefter til slutresultatet. Således vil den hjemmeside, der har de mest ønskelige træk, få højere placering, fordi algoritmen tildeler den mere betydning.
Disse beregninger fra Google-platformen udføres utroligt hurtigt, og placeringerne kan svinge, når man manipulerer de attributter, der bidrager til siderangering på tværs af en hjemmeside eller på en enkelt underside.
Derfor kan man sige, at placeringer som er tildelt af Google-algoritmerne er flydende. En side, der rangerer på tredje pladsen på et søgeord, kan kravle til første pladsen eller falde 10 eller flere pladser ned, da indholdet på både den og de andre sider i resultaterne ændres. Normalt har de virksomheder, der laver SEO på deres hjemmeside også høje og gode placeringer.
Hvilken betydning har Google-algoritmen på søgningerne?
Den grundlæggende Google-algoritme bruges til hver søgning, der udføres, men den tilpasses af søgeren. F.eks. vil en søgning på "købe løbesko" give forskellige resultater fra nogen, der søger på "kattevideoer".
Algoritmen justeres for hver søgning og kan ændres ved selv de mindste ændringer i stavemåde og ordrækkefølge. Resultaterne gives derefter til brugeren, der kan bestemme, hvilken hjemmeside han skal besøge.
Igen, dette sker hurtigt. Derudover viser det, at Google-algoritmen er designet til at tilbyde en bred vifte af personalisering. Med årene har Google optimeret deres algoritmer til intelligent at prøve at forstå søgeintentionen i de søgeord, der søges på. Det er en algoritme der kan levere individualiseret søgeforslag i søgefeltet baseret på din browserhistorik samt andre faktorer.
Hvilken betydning har en Google-algoritme på SEO?
Som nævnt tidligere bruger Google-algoritmen delvist søgeord til at bestemme siderangering. Den bedste måde at rangere efter specifikke søgeord er ved at arbejde med SEO på din hjemmeside. SEO er en måde at fortælle Google på, at en side på hjemmesiden handler om et bestemt emne.
For mange år siden var det almindeligt for mange hjemmeside at fylde hjemmesiden med søgeord. Man antog at Google-algoritmen ville tro, at jo flere nøgleord der blev skrevet, desto vigtigere skulle siden være.
Da Google blev klar over dette, ændrede de deres algoritme for at straffe hjemmesider, der fyldte deres sider med søgeord. Derfor skal du undgå enhver taktik, der forsøger at snyde Google. Selvom Google måske ikke bemærker det med det samme, vil de i sidste ende opdage det, du prøver at gøre, og dine placeringer vil rasle ned.
Anerkend Google-algoritmen og udnyt den til din fordel
Google giver sjældent nogen indikationer på kommende ændringer i dens algoritmer, medmindre de er større. Mindre ændringer foretages internt og mærkes normalt som mindre krusninger. Det er vigtigt at holde dig ajour med Googles algoritme-meddelelser, men det er lige så vigtigt ikke at overtænke algoritmerne eller forsøge at "udfordre" dem.
I stedet er det nødvendigt at blot anerkende den magt, som Google-algoritmen har, og forsøge at udvikle den bedst mulige hjemmeside. Besøgende på din hjemmeside skal være tilfredse med det, de ser, hvilket altid er et positivt rangeringssignal hos Google.
Hvis du har brug for hjælp til at optimere din hjemmeside til Googles algoritme, er du velkommen til at kontakte mig. Efter mange års arbejde med hjemmesider, webshops, Joomla og SEO kan jeg hjælpe dig at udvikle en strategi til bedre placeringer på Google og tiltrække mere trafik og kunder.