Du har efterhånden sikkert allerede hørt om den nye EU-persondataforordning kaldet GDPR, der træder i kraft d. 25. maj 2018. Hvis du ikke har, så kan du læse mere om den nye EU-lov her.
Kort fortalt. Hvis du benytter Google Analytics på din hjemmeside, hvilket vi nok alle gør, er du forpligtet til at forholde dig til, hvordan dine brugeres data opbevares på din hjemmeside.
Google lavede en ændring d. 12/4-2018, hvor de (insisterende) beder dig om at forhold dig til ”Dataopbevaring” – eller på engelsk ”Data retention controls” (læs mere om dataopbevaring hos Google her). Du måske allerede set den insisterende blå bjælke i Google Analytics.
Du kan selv ændre opbevaringsperioden for det data, som sendes til Google Analytics fra din hjemmeside. Du kan selv indstille, hvor længe Google skal gemme det data du indsamler via din hjemmeside.
Det er ret nemt at lave indstillingen.
Derfor er der ingen grund til at vente til, at GDPR-loven træder i kraft d. 25. maj 2018.
Her er en guide til, hvordan du laver indstillingen
- Log på din Google Analytics
- Klik på Administrator

- Klik nu på Sporingsoplysninger
- Her vælger du Dataopbevaring

- Vælg hvor længe dit data skal opbevares hos Google.

Og som en sidste ting skal du huske at opdatere din Cookie- og privatlivspolitik med, hvor længe du gemme det indsamlede data til Google Analytics.
Brug for hjælp?
Hvis du har spørgsmål til din Google Analytics-opsætning, er du altid velkommen til at kontakte mig.