Skip to main content

JOOMLA SEO FAQ: Hvorfor vises min Joomla-hjemmeside ikke på Google?

Michael Sønderup Nielsen - Joomla konsulent
Af Michael Sønderup Nielsen
Kategori: SEO
Opdateret 6. juni 2022

Joomla SEO FAQ

Google-søgninger er den primære måde, hvorpå folk finder din virksomhed på internettet. For at blive fundet skal din hjemmeside vises på den første side af Google. 90% af alle Google-klik kommer aldrig videre end til den første side.

Det er frustrerende, når din hjemmeside ikke er placeret på side et endnu eller slet ikke er placeret på side et. Så hvordan kan du bygge bro over denne kløft, så din hjemmeside vises, hvor den skal?

Hvis du ikke ser de resultater, du ønsker fra din hjemmeside, er en eller flere af disse seks forklaringer sandsynligvis årsagen.

Lad os dykke ned i detaljerne og lære, hvordan du kan gøre noget ved det.

1. Dit sitemap og dine sider er ikke indekseret

Hvis din hjemmeside ikke vises i Google, er dit sitemap sandsynligvis af den ene eller anden grund ikke blevet crawlet endnu. Sitemaps er typisk XML-filer, der viser Googles webcrawler (Googlebot) strukturen og placeringen af hver enkelt URL-adresse på din hjemmeside.

De tre mest almindelige årsager til en dårligt indekseret hjemmeside er en helt ny hjemmeide, et nyt domæne eller mangel på nyt indhold. I løbet af de mange års opdateringer af Google-algoritmen foretrækker Google hjemmesider, der allerede er blevet indekseret, og det kan tage mellem to og fire måneder at Google bemærker helt nye URL'er.

Sådan løser du problemet:

  • Tjek, om dit sitemap er blevet indekseret i Google Search Console (GSC). Google kan ikke vise nogen af dine URL'er på søgemaskineresultatsiderne (SERP), hvis Google ikke ved, at din hjemmeside findes. GSC er gratis at bruge og giver dig mulighed for manuelt at indsende dit sitemap til indeksering, når du ønsker det.
  • Udnyt korrekt intern linkning. En anden grund til, at din Joomla-hjemmeside ikke vises i søgeresultaterne, er, at dit indhold ikke er grundigt forbundet med hinanden. Godt linket indhold giver en informativ brugeroplevelse, hvilket Google går meget op i. Opdater regelmæssigt dit indhold med links til og fra f.eks. eksisterende blogindlæg.
  •  Udgiv indhold regelmæssigt. Der er få ting, som Google kan lide mere end en hyppigt opdateret hjemmeside. Google ser frisk indhold som mere autoritativt, da det er mere sandsynligt, at det er baseret på de nyeste oplysninger, der er tilgængelige. Stræb efter at offentliggøre mindst en gang om måneden, men ideelt set en gang om ugen eller mere.

2. Din hjemmeside har tyndt indhold

Den anden grund til, at din hjemmeside ikke vises i Googles søgeresultater, er, at den har tyndt indhold. Tyndt indhold mangler meningsfuld information, eller det er indholdsrigt, men har et lavt antal ord. Et sådant indhold er ikke nyttigt for brugerne og vil derfor ikke blive prioriteret af Google.

300 til 500 ord pr. side plejede at være nok til at rangere godt og holde de besøgende engagerede. I dag har læserne mere komplekse behov og ønsker typisk svar på flere spørgsmål.

Den gyldne standard er p.t. 2.000 ord pr. side på hjemmesiden.

Her er de bedste måder at håndtere tyndt indhold på:

  • Sigt efter at skrive mindst 1.000 ord pr. side (gælder også blogindlæg og/eller nyheder). SEO er mere udbredt end nogensinde før, hvilket betyder, at du ikke har råd til at have indhold af lav kvalitet. 1.000 ord pr. side er nok til at demonstrere aktuel autoritet. Hvis du synes at det antal ord stadig virker som meget, kan du overveje at hyre et bureau eller en freelancer til at producere indhold på regelmæssig basis.
  • Opdater gammelt indhold regelmæssigt. Hvis du har været ”blogger” i flere år allerede, er der stor sandsynlighed for, at du har flere indlæg, der trænger til en opdatering. Udfør en SEO-indholdsrevision for at se, hvordan gamle indlæg kan genoplives. I de fleste tilfælde kan du uddybe eksisterende afsnit eller tilføje et afsnit med "ofte stillede spørgsmål" nederst i indlægget.

3. Din Joomla-hjemmeside er langsom

Den tredje faktor, der forhindrer din hjemmeside i at blive vist i Google, er hjemmesidens hastighed. Google foretrækker hjemmesider, der indlæses hurtigt. En hjemmeside, der indlæses meget langsomt, vil måske ikke rangere så godt.

Hvordan kan du se, om din hjemmeside indlæses for langsomt?

Hvis det tager mere end fire til fem sekunder at indlæse din hjemmeside, anses den for at være ret langsom. Hvis det tager mere end et sekund, er det stadig ikke helt optimalt. Google foretrækker mobilvenlige hjemmesider, der indlæses på tre sekunder eller mindre, så jo hurtigere dine sider indlæses, jo bedre.

Her er to enkle måder at optimere din sideindlæsningshastighed på:

  • Optimer dine billeder på hjemmesiden. Du kan gøre dette med et hvilket som helst gratis eller betalt billedkomprimeringsprogram.
  • Komprimer eller fjern store filer. Sørg for, at CSS- og JavaScript-filer er komprimeret og ikke optager unødig plads. Disse filtyper kan minificeres og placeres i bestemte områder af din hjemmeside, så de ikke skaber forsinkelser i indlæsningen.

4. Du bruger forældede SEO-praksisser

En fjerde grund til, at din hjemmeside ikke vises i Google-søgninger, er, at du bruger forældede SEO-praksisser.

I internettets tidlige dage var det nok at tilføje søgeord til din H1-overskrift og brødtekst for at få en god placering. Mange gjorde dette, selv professionelle, med forbløffende succes og brugte endda det, der kaldes "keyword stuffing". Dette er en gammel SEO-myte, hvor folk tilføjer en masse nøgleord til en side i forventning om, at URL'en vil rangere højere for et eller flere termer.

Joomla SEO har ændret sig og kræver nu, at både professionelle og du som hjemmeside-ejer forstår best practice. Hvis du stadig bruger forældede metoder som keyword stuffing eller udelukkende stoler på backlinks, vil du begynde at se et fald i dine placeringer og få svært ved at få din hjemmeside højere placeret.

Her er tre bedste SEO-praksisser, som du i stedet skal bruge:

  • Organiser dit on-page-indhold effektivt. At skrive indhold er mere end at sætte ord på en side. Det er at tage din læser med på en rejse. Din overskrift, underoverskrifter, afsnit, konklusion og opfordring til handling (CTA) bør alle flyde logisk. Dette hjælper også Google med at bemærke, hvilke dele af din side der er relevante for bestemte forespørgsler.
  • Brug relevant ankertekst til interne links. Interne links er en af hjørnestenene i SEO, men det betyder ikke, at du skal linke som du vil. Når det er muligt, skal du bruge et blogindlægs H1-linje som ankertekst på det nye blogindlæg. Google har lettere ved at forstå sammenhængen mellem indlæggene, når ankerteksten er relevant. 
  • Optimer dine blogindlægs overskrifter. At skrive overskrifter er et af de vanskeligere aspekter af at skrive, men nok det vigtigste. Tre ud af fire læsere vil klikke på dit indhold alene på grund af overskriften. At kvantificere dine overskrifter er en hurtig og enkel måde at opnå dette på, f.eks. "5 trin til at reparere en utæt vandhane".

5. Din hjemmeside har en dårlig struktur

Den femte grund til, at din hjemmeside måske ikke rangerer, er dens organisatoriske struktur. Hjemmesidestrukturen omfatter alt fra hvordan dine blogindlæg er kategoriseret til din URL-struktur og den gennemsnitlige URL-længde.

Det er lige så vigtigt at optimere din hjemmeside for Google som for mennesker, og hjemmesidestrukturen er der, hvor de overlapper hinanden. Når læserne søger efter indhold, scanner de SERP'erne (søgeresultatsiden) for links, der giver mening.

Hvis din URL-adresse ikke kan læses med ét blik eller er forvirrende, vil brugerne droppe den til fordel for et mere enkelt søgeresultat.

Her er et par måder at opretholde en stærk struktur på:

  • Oprethold en "flad" struktur. En flad struktur er en Joomla SEO-venlig struktur. Flad betyder, at dit indhold er organiseret bredt i flere kategorier i stedet for i specifikke kategorier. Flad strukturering står i modsætning til dyb strukturering, som kræver flere klik pr. side for at nå specifikke URL'er. Kig på dit indhold og spørg dig selv, hvordan hvert blogindlæg kan passe ind i en generel kategori.
  • Hold URL'er så korte som muligt. Jo kortere dine URL'er er, jo hurtigere bliver de forstået af Google og mennesker. Kortere URL'er gør det også nemmere at dele på sociale medier.

6. Du blogger ikke ofte nok

Årsag nummer seks til, at din hjemmeside ikke rangerer godt, er, at du ikke blogger ofte nok. Eller sagt på en anden måde, tilfører nyt indhold til din hjemmeside.

Hvis du ikke blogger mindst en gang om måneden, er Google mindre tilbøjelig til at indeksere din hjemmeside. Den ser din hjemmeside som en upålidelig (eller i det mindste uforudsigelig) informationskilde og vil ikke tage den alvorligt.

Google ønsker at vise brugerne nyligt offentliggjort indhold, der er både relevant og af høj kvalitet. Det er nemt at give Google, hvad den ønsker, hvis du har en plan for indholdsmarkedsføring og forbliver konsekvent med den over tid.

Her er et par anbefalinger til, hvordan du kan blogge oftere:

  • Opret og vedligehold en indholdskalender. Grunden til, at de fleste virksomhedsejere blogger sjældent, er, at de gætter på, hvad de skal skrive hver gang. I stedet for at finde på det efterhånden, skal du afsætte tid til at oprette mindst en måneds indlæg. Næste gang du sætter dig ned for at skabe indhold, vil du ikke skrive i blinde.
  • Fokuser på kvalitet frem for kvantitet. Det er fristende at begynde at udgive masser af indhold for at indhente den tabte tid, men det virker måske ikke. Modstå trangen til at offentliggøre 15 blogindlæg af lav kvalitet og skriv i stedet tre eller fire imponerende indlæg. En afmålt udgivelsesplan er meget lettere at opretholde i flere måneder ud i fremtiden.

Opsummering

At få din hjemmeside eller dine blogindlæg til at ligge på side 1 i Google er en bedrift, du kan være stolt af. Når du har identificeret de vigtigste ting, der holder dig tilbage, er det meget nemmere at komme videre.

Her er en opsummering:

  • Sørg for, at dit sitemap er indekseret. Indsend dit sitemap manuelt i GSC, hvis du ikke allerede har gjort det. Dette er den hurtigste måde at øge dine placeringer og trafik på, hvis du ikke har genereret dem endnu.
  • Skriv mindst 1.000 ord indhold pr. side. SEO er mere konkurrencepræget end nogensinde før, så du skal demonstrere aktuel ekspertise med det samme. Arbejd med freelancere, hvis du ikke har tid eller interesse i at skrive.
  • Oprethold en optimal sidehastighed. Hurtige hjemmesider er hjemmesider, der indlæses på mindre end tre sekunder, og ideelt set på ét. Tal med din udvikler (mig f.eks.) inden at du lader dig forføre af blot at installere et plugin.
  • Brug moderne SEO-praksis. Dovne teknikker som keyword stuffing og massebacklinks virker ikke længere! Udarbejd blogindlæg, der er dybt organiserede, relevante og informative for at samle betydelig trafik.
  • Hold en ren hjemmesidestruktur. Sørg for, at dine URL'er er så korte som muligt og giver mening i dit websteds hierarki. Organiser dit indhold med brede kategorier i stedet for specifikke kategorier.
  • Blog mindst en gang om måneden. Google viser hjemmesider, der er topisk relevante og ofte opdateres. Hvis du ikke har en indholdskalender, så opret en, og vær konsekvent, så Google ved, at man kan stole på din hjemmeside.

Få hjælp til din Joomla SEO på en praktisk måde

Hvis du er lidt usikker på, hvordan din hjemmeside eller webshop egentlig performer SEO-mæssigt på Google, så kan jeg tage temperaturen og komme med praktiske anbefalinger.

Jeg hjælper dig med at få din hjemmeside i en god SEO-teknisk grundform, hvor du faktisk vil kunne gøre meget af arbejdet selv. Du modtager todo-lister, hvor jeg kort beskriver SEO-fejlen, hvorfor det er vigtigt at fejlene rettes og hvordan du gør det i Joomla.

Så, hvis du er interesseret i at lære SEO, så viser jeg dig hvordan. De mere tekniske tunge ting, skal jeg nok tage mig af.


Hjælp til Joomla?