Sådan håndterer du svindelmails

- lad dig ikke narre af phishing!

I øjeblikket er der en del svindel-mails i omløb! Du har helt sikkert fået mails om, at din Netflix-konto er lukket og du skal forny medlemsskabet. Eller at du skal have penge tilbage i skat.

Hvorfor skriver jeg dette indlæg? Ganske enkelt ...

... for at give dig et meget banalt tip.

Har du en mistanke om, at en mail er svindel, så er den det nok!

Lige nu er det i sær Simply.com der misbruges. Afsenderen af svinel-mailene forsøger at lokke penge ud af dig - så PAS PÅ!

Disse mails kaldes for "phishing".

Jeg bliver kontaktet flere gange om ugen fra kunder, der gerne vil høre min vurdering på en svindel-mail, der tilsyneladende kommer fra Simply.com.

Simply.com tager naturligvis disse phishing-mails meget seriøst, fordi de kan skade deres omdømme.

Simply samarbejder med sikkerhedsfirmaer, hosting- og domæneudbydere, domæneadministratorer, myndigheder, finansielle institutioner m.m. for at få standset de mails, der er i omløb, og evt. få lukket de hjemmesider, der benyttes til svindlen.

Du kan generelt kende de falske mails på emnet, der typisk er noget i stil med "We inform you that the xxxx.dk domain will expire on DD/MM/YYYY".

Du kan også kende dem på, at afsender-mailadressen intet har med Simply.com at gøre eller den virksomhed, som mailen udgiver sig at være fra.

blog spammail

Modtager du sådan en mail, må du UNDER INGEN OMSTÆNDIGHEDER
klikke på linket i mailen og indtaste betalingsinformationer,
personlige oplysninger og lignende.

 

Mails fra Simply.com vil f.eks. ALTID komme fra en @simply.com-mailadresse. Og betalinger hos Simply sker ALTID igennem deres kontrolpanel på deres hjemmeside - ikke via et link i en mail.

Er du i tvivl, om en mail er fra f.eks. Simply, er du altid velkommen til at kontakte mig.

Er skaden sket og du er kommet til at gennemføre et betalingsforsøg efter du har klikket på et link i en svindel-mail, vil jeg opfordre dig til at spærre dit betalingskort og tage kontakt til din bank hurtigst muligt.

Læs evt. mere om phishing her, og hvad du skal gøre: https://sikkerdigital.dk/borger/trusler/phishing-og-smishing/

Hvad kan du mere gøre?

Vi kan ikke forhindre svindel-mailene i at blive afsendt.

Men, du kan som det mindst sørge for, at netop din virksomheds-mail ikke overtages og misbruges af ondsindede personer ved at have styr på din SPF-, DMARC- og DKIM-records til dit domæne.

Kort fortalt – er det en e-mail-sikkerhedsforanstaltning, der beskytter dit domæne mod at blive udnyttet til f.eks. at udsende svindel-mail i dit navn.

Du kan teste om dit domæne er beskyttet med dette (gratis) værktøj, som jeg også selv benytter: https://dmarcian.com/domain-checker/

Hvis det har interesse, så forklarer jeg i et blogindlæg, hvad SPF-, DMARC- og DKIM-records er og hvorfor de er vigtige. For at gøre det forståeligt, tager jeg udgangspunkt i et lille eventyr med en prinsesse og en budbringer:

https://joomlakonsulenten.dk/dmarc-narrer-svindlere-penge-ud-af-dine-kunder

Som altid er du meget velkommen til at kontakte mig.

P.S. Er din hjemmeside og mail hosted hos mig, så er du beskyttet mod phishing på dit domæne og mail.

Michael Sønderup Nielsen

Skrevet af

Michael Sønderup Nielsen


joomla-support-logo.png
Betalingskortlogoer
Joomlakonsulenten støttermiljøvenlig pakning
Joomlakonsulentens CSR-profil
Joomlakonsulenten siger Nej Tak Til Plastik
Joomlakonsulenten støtter et sundt arbejdsmiljø

Certificeret i SEMrush for professionelle

Joomlakonsulenten certificeret i SEMrush for professionelle

Følg Joomlakonsulenten

Copyright © 2021 Joomlakonsulenten

JK Security

Image
Midgårdsvej 1 - 8881 Thorsø 7199 2909
Cron Job Starts