Hvad er Featured Snippets, og hvordan kan du blive vist i dem?

Af Michael Sønderup Nielsen
Kategori: SEO
Opdateret 26. oktober 2022

Hvad er Featured snippets i Joomla?

SEO-verdenen er fuld af interessante tendenser og muligheder, som du kan anvende på din hjemmeside.

Hvis du har været på udkig efter forskellige strategier til at øge din trafik og klikraten til dit indhold, har du med stor sandsynlighed hørt om featured snippets. Eller på dansk ”fremhævede udsnit”.

  1. Hvad er en featured Snippet?
  2. Hvorfor er featured Snippets vigtige at rangere efter?
    1. Forbedret tillid hos de besøgende
    2. Højere klikrate
    3. Flere målrettede besøgende
    4. Bevis for troværdigt indhold
  3. 4 typer af fremhævede udsnit
    1. Afsnit (paragraph)
    2. Lister
    3. Videoer
    4. Tabeller
  4. Hvordan kan du opnå flere fremhævede uddrag?
    1. Test dine søgeord i SERP'erne for Snippets
    2. Skriv faktabaseret indhold
    3. Brug underoverskrifter effektivt
    4. Arbejd med strukturerede data (structured data)
  5. Opsummering på hvad er featured snippets
  6. Har du brug for hjælp til din Joomla SEO?

Google, som bare er den dominerende søgemaskine i Danmark, er altid på udkig efter måder at gøre sine søgemaskineresultatsider (SERP) mere informative og brugervenlige. En af de funktioner, som Google har tilbudt siden 2013, er featured snippets, som kan forbedre en hjemmesides troværdighed mærkbart.

Jo flere snippets dit indhold vises i, jo mere trafik og flere klik vil du sandsynligvis få. Snippet-venligt indhold betyder, at din hjemmeside er Google-venligt, hvilket er en af de vigtigste faktorer for at få succes med SEO.

Men før vi går videre, skal vi se på, hvad featured snippets er. I dette blogindlæg vil du læse om de fire typer af snippets og fire måder at øge sandsynligheden for din snippet-ranking på.

Hvad er en featured Snippet?

En featured snippet er et uddrag af en hjemmeside, video, blogindlæg eller andet indhold, der vises øverst på Google. Det er også kaldet ”plads 0 (nul)”.

Det er lidt Googles ypperste anerkendelse af din tekst/side, som de mener svarer bedst på en søgning.

”Plads 0” er designet til at give søgere hurtige og nemme svar på enkle søgninger. Du har med ret stor sandsynlighed selv oplevet at fundet svar på din søgning i teksten, som du har læst på plads 0.

Hvad er featured snippets?

 

Udvalgte udklip varierer meget afhængigt af søgerens forespørgsel og kan være en liste med punktopstillinger, et klip fra en video eller et afsnit med to til tre sætninger. I tilfælde af afsnitssnippets er den sætning på den rangordnede hjemmeside, der er mest relevant for søgerens forespørgsel, fremhævet med fed skrift. Den visuelle kontrast gør det lettere at finde oplysninger med et enkelt blik.

Selv om millioner af søgeforespørgsler giver anledning til featured snippets, er der millioner af andre, der ikke gør det. Det skyldes, at nogle søgetermer er mere komplekse end andre, og at Google ikke let kan pege på et objektivt svar.

F.eks. er søgeudtrykket "Hvornår døde Michael Jackson?" et perfekt eksempel på en forespørgsel med et featured snippet. Faktisk er det så simpelt et spørgsmål, at svaret vises, før brugerne er færdige med at skrive spørgsmålet.

På den anden side er en forespørgsel som "Hvilke punkbands var der i Danmark i 80'erne?" langt mere specifik. Hvis man søger efter denne oplysning i Google, får man flere relevante resultater.

Da musikhistorie er et populært søgeemne, vil denne forespørgsel producere en ”Folk spørger også om"-blok på søgeresultatsiden, men denne blok er forskellige fra featured snippets. En snippet vises altid øverst, mens ”Folk spørger også om"-blok typisk vises efter de første et eller to organiske resultater.

Hvorfor er featured Snippets vigtige at rangere efter?

I betragtning af hvor ofte featured snippets vises, undrer du dig sikkert over, hvorfor de er så vigtige. Featured snippets er nyttige at gå efter af fire grunde:

  1. De styrker læsernes opfattelse af din hjemmesides autoritet.
  2. De kan forbedre din klikrate med (nogle gange så meget som 10 til 25%).
  3. De øger sandsynligheden for, at seriøse potentielle kunder besøger din hjemmeside.
  4. De indikerer, at dit indhold er troværdigt, organiseret og komplet.

Lad os undersøge, hvorfor hver enkelt grund er så vigtig:

Forbedret tillid hos de besøgende

Den største fordel ved flere featured snippets er, at det styrker de besøgendes tillid til dit indhold. Snippets omtales, som tidligere nævnt, som "position nul", men når oplysningerne i et snippet vækker nysgerrighed, får linket til det også flere klik.

Omkring 90% af alle organiske klik går til de tre første resultater, fordi brugerne ved, at der er en grund til, at de bedste hjemmesider på Google er der. Jo mere indhold, du har på ranglisten for snippets, jo flere besøgende vil du sandsynligvis også konvertere.

Højere klikrate

Den næste grund til at opnå placeringer i featured snippet er, at de øger din klikrate. Når dit indhold er informativt eller værdifuldt nok til at få flere klik, vil søgerne gerne se hele siden.

Jo flere klik Google ser, der går fra SERP'erne til din hjemmeside, jo mere autoritativ vurderer Google din hjemmeside. En højere klikmængde resulterer i, at Google giver hjemmesides populære sider højere placeringer.

Flere målrettede besøgende

En af ulemperne ved featured snippets er, at hvis dit snippet besvarer det spørgsmål, som en bruger havde, vil de ikke klikke på dit link. Høje placeringer nytter ikke meget, hvis de ikke giver trafik og i sidste ende kunder i butikken.

På den anden side, hvis du rangerer på snippets med ret komplekse svar, er søgerne mere tilbøjelige til at besøge din hjemmeside. Hvis brugerne konverteres fra tilfældige søgere til interesserede potentielle kunder, betyder det, at dine featured snippets kanaliserer relevante kunder ind i din salgstragt.

Bevis for troværdigt indhold

En grund mere til at rangere på featured snippets er, at det beviser, at dit indhold er komplet. Når du skriver om et emne, ønsker du ikke blot at besvare ét spørgsmål om det. Du ønsker at give læserne og Google en omfattende besvarelse på det pågældende spørgsmål.

Ved at organisere dine underoverskrifter, afsnit og oplysninger, så de er let fordøjelige, er der eksponentielt større sandsynlighed for, at Google tildeler dig det, fremhævede udsnit. Indhold, der kan forstås med et enkelt blik, tilskynder søgerne til at interagere med mere indhold på din hjemmeside, og det fører også til højere placeringer.

4 typer af fremhævede udsnit

Nu hvor du er ved lidt mere om, hvad snippets er, og hvorfor du bør inddrage dem i din SEO-strategi, er det godt at kende de fire typer af featured snippets.

Hvilken type snippet du sigter efter at ranke på, afhænger af din virksomhed og det primære type indhold, du laver.

De fire typer af featured snippets er

  • Afsnit
  • Lister
  • Videoer
  • og tabeller.

Nedenfor gennemgår jeg dem hver i sær og kommer med nogle eksempler:

Afsnit (paragraph)

Et afsnit er præcis, som det lyder: normalt to til fire sætninger, der giver et direkte og klart svar på søgerens forespørgsel.

Den mest relevante sætning er som regel fremhævet med fed skrift i udsnittet og gør det let at finde svaret.

Afsnittet vises ofte for historiske, relationelle og kommercielle spørgsmål. De er også en af de mest almindelige snippet-typer, da mange spørgsmål kan besvares ud fra de milliarder af afsnit, der allerede er online.

Lister

Lister er en liste med punktopstilling eller nummerering over trin i en proces.

Denne uddragstype dukker op, når brugerne ønsker en oversigt over hvordan man udfører opgaver eller oplysninger.

Emnerne kunne omfatte bl.a. hvordan man reparerer et apparat, hvordan man implementerer en digital markedsføringsstrategi eller ingredienser i en opskrift. En liste med uddrag kan også omfatte bands i en genre, begivenheder i en historisk periode eller gaveideer til en bestemt lejlighed.

Videoer

Video er segmenter af videoer, der er relevante for en søgerens forespørgsel. De vises, når en bestemt del af en video direkte besvarer en persons spørgsmål, og det er normalt YouTube-videoer.

Et videouddrag kan vise, hvordan man f.eks. lapper et cykeldæk, hvordan man bedst vasker sin indkørsel eller spørgsmål med andre visuelt baserede svar. Nogle gange er det nemmere at se noget end at læse en artikel om det, og derfor er video featured snippets i fremmarch.

Tabeller

Tabeller er den fjerde type featured snippet og indeholder oplysninger i en tabel. Hvilken type tabel, der vises, afhænger af, hvad søgeren har søgt efter.

Tabelsnippets vises, når søgeren søger efter oplysninger som data, virksomheders omsætning og kendtes formue osv. De er nyttige til hurtigt at vurdere store mængder af oplysninger eller foretage sammenligninger mellem forskellige erhvervs- og kulturelle enheder.

Hvordan kan du opnå flere fremhævede uddrag?

Når du ved, hvilke slags snippets der findes, tænker du sikkert på, hvordan du selv kan få flere af dem. Der er fire hovedstrategier til, hvordan du opnår flere featured snippets.

Lad os se på dem her:

Test dine søgeord i SERP'erne for Snippets

Den enkleste måde at ranke for flere snippets på er at se, om dine søgeord producerer snippets.

Før du skriver nyt indhold, skal du teste dine søgeord i SERP'erne. Ser du en masse relevant indhold komme frem? Finder du konkurrenternes snippets, som du gerne vil stjæle fra dem?

Det er et tegn på, at de søgeord, du er målrettet efter, er relevante, gode eller høj volume og konverteringsfokuserede. Det vil også vise dig, om dine konkurrenter investerer i SEO, eller om du slår dem på målstregen.

Skriv faktabaseret indhold

Den næste strategi, du skal bruge, er at holde dit indhold så faktabaseret som muligt.

Google tildeler featured snippets til indhold baseret på, hvor præcist og kortfattet det besvarer et spørgsmål.

Hvis dine sætninger aldrig kommer til sagen, kan Google ikke stole på din hjemmeside som en kilde til pålidelige oplysninger. Gennemgå dit nuværende og tidligere indhold for at finde eventuelle afsnit eller underafsnit, der kan gøres mere præcise.

Brug underoverskrifter effektivt

En strategi mere er at maksimere dine snippets ved at strukturere dine underoverskrifter på siden korrekt. Når Googlebot’en scanner side på din hjemmeside, kigger den ikke kun efter relevant indhold, men også efter, hvor relevante afsnit er i forhold til hinanden.

Når du skriver et blogindlæg, skal hvert afsnit og hvert afsnit logisk følge det foregående. Hvis du f.eks. skriver om forsendelse af produkter, bør det indeholde mere end "Sådan sender du pakker til dine kunder" og "Få forsendelse til billige priser".

Dit indhold bør besvare alle spørgsmål i forbindelse med din H1-overskrift.

Det omfatter at få billige forsendelse, men også forsendelsespriser, emballagematerialer, om du skal tilbyde gratis forsendelse og outsourcing. Hvert underemne bliver til sit eget afsnit og øger sandsynligheden for, at du vil rangere på et featured snippet.

Organisering af dit indhold for maksimal læsbarhed og ”crawlability” øger dine siders SEO-performance både på kort og lang sigt.

Arbejd med strukturerede data (structured data)

Derudover er det nyttigt at inkludere strukturerede data for snippet-rangeringer. Dette hører til den tekniske del af SEO, men er lige så vigtigt som alt indhold, du udgiver.

Strukturerede data er kode på hjemmesider, der hjælper Google med at forstå hensigten med dit indhold, og hvordan oplysningerne på dine sider relaterer til hinanden. Med andre ord viser korrekt udfyldte strukturerede data Google din sidetitel, et billede, sidetype, beskrivelse og bedømmelse.

Sidetype er et af de vigtigste elementer i strukturerede data, da det viser Google, hvad det skal kigge efter, når det gennemtrawler din hjemmeside. Hvis du driver en virksomhed med mad og opskrifter, vil du gerne vises blandt relevant indhold - ikke blandt VVS’ere eller elektrikere.

Opsummering på hvad er featured snippets

Featured snippets kan være en effektiv tilføjelse til din SEO-strategi, når du ved, hvordan du får dem. Ved at foretage nogle få on-page og tekniske SEO-justeringer er det muligt at få dit indhold højt op på Google.

  • En featured snippet er et kort uddrag af indhold, der er designet til præcist at besvare søgerens simple Google-søgningsforespørgsler.
  • Det er vigtigt at rangere for featured snippets, fordi de påvirker din synlighed i SERP’en. Jo flere featured snippets du rangerer på, jo større er sandsynligheden for, at din trafik og dine kundeemner med tiden vil være højere.
  • Der er fire vigtige fordele ved at placere sig på featured snippets. Disse fordele er forbedret tillid til din virksomhed, højere klikfrekvens til din hjemmeside, mere målrettede kundeemner på dem, der besøger din hjemmeside, og bevis for, at dit indhold er organiseret.
  • Der er også fire typer af featured snippets. Det er afsnit, lister, videoer og tabeller.
  • At rangere på flere featured snippets kommer ned til fire strategier. Disse er
    • 1) at kontrollere dine søgeord for snippet-venlighed,
    • 2) at lave faktabaseret indhold,
    • 3) at bruge strukturerede data
    • og 4) at organisere dit on-page-indhold effektivt.

Har du brug for hjælp til din Joomla SEO?

Call me …

Joomlakonsulenten støtter den grønne omstilling
Joomlakonsulenten støtter miljøvenlig pakning
Joomlakonsulenten støtter et sundt arbejdsmiljø
Joomlakonsulenten siger Nej Tak Til Plastik
Joomlakonsulenten støtter sikker browsing
Joomlakonsulentens CSR-profil
Hjælp til Joomla?