Underdomæne eller undermappe

– Hvilken er bedst for SEO’en og hvorfor?

Underdomæner og undermapper har begge fordele og ulemper. Få forklaringen og en anbefaling til, hvad du skal gøre her.

Hvad er bedst for din hjemmesides SEO: At placere indhold i en undermappe eller på et underdomæne? Og hvorfor?

Det er et af de evigt diskuterede emner i SEO-miljøet. Derfor forsøger jeg her at give dig et overblik.

Selv om Google har udtalt sig om emnet, har det ikke lige frem afgjort spørgsmålet. Deres svar på er ret generelt.

Derfor får du først noget baggrundsviden og forskellige SEO-eksperters argumenter for undermapper og sub-domæner. Til sidst i indlægget får du min anbefaling til, hvad du skal gøre.

Underdomæner eller undermapper – Hvad siger Google selv?

Googles officielle udmelding er, at de behandler underdomæner og undermapper ens:

Ifølge Google gennemsøger, indekserer og rangerer de undermapper eller underdomæner på nøjagtigt samme måde.

Du kan få et underdomæne til at rangere lige så godt som en undermappe og omvendt.

Men hvorfor er SEO-professionelle så ikke heeeelt enige om det?

Det har også ofte undret mig, hvorfor så mange SEO-professionelle er uenige med Google. Altså, dem, der ejer og har udviklet søgemaskinen, vi taler om.

Som jeg tolker Googles svar, så handler det mere om din indsats og arbejde med SEO’en på din hjemmeside, end om indholdet er placeret på et underdomæne eller i en undermappe.

Dog er min erfaring, at selvom du kan få begge til at rangere flot, er den indsats, det tager at få et underdomæne til at rangere, lidt højere end for en undermappe.

Med andre ord:

Undermappe >> SEO-arbejde >> flot rangering
Underdomæne >> mere SEO-arbejde >> flot rangering

Hvordan fungerer domæner og subdomæner?

Lad mig starte med en grundlæggende forklaring på, hvordan domæner fungerer:

  • Et topdomæne (f.eks. joomlakonsulenten.dk) købes hos en registrator (f.eks. azehosting.net - reklamelink)
  • Registratoren giver dig retten til domænet.
  • For at have en hjemmeside på domænet skal du betale et hostingfirma for at forbinde dette domæne til en FTP-server, der indeholder det indhold, du vil have vist på den pågældende hjemmeside.

Dette er en forenklet forklaring, men det vil give mening for dig lige om lidt.

For:

Når du forbinder domænet til dit indhold på en server, har du nogle muligheder:

  • Vil du have indholdet på et underdomæne (f.eks. sikkerhedsaftale.joomlakonsulenten.dk)?
  • Eller ønsker du, at det skal være på topdomænet, (f.eks. joomlakonsulenten.dk/sikkerhedsaftale)?

Da nogle vælger at placere forskelligt indhold på underdomæner, behandler Google hvert enkelt underdomæne som en unik hjemmeside.

Hvorfor vælge et underdomæne frem for en undermappe?

Ved at have underdomæner tjener de hver især et andet formål. For eksempel: sikkerhed.joomlakonsulenten.dk, webshop.joomlakonsulenten.dk, info.joomlakonsulenten.dk mv.

Du kan så markedsførere hvert underdomæne separat og opnå relevante links til hver unikke hjemmeside. Fordi du linker imellem dem, og fordi de emnemæssigt er mere afgrænsede. Hvert underdomæne fungerer grundlæggende som en separat “forretning” inden for den samlede forretning.

Søsterselskaber, om man vil.

Når du bruger underdomæner på denne måde, kan de opnå høje placeringer på Google. Hvert underdomæne står alene og kan linkes til fra hoveddomænet, f.eks. joomlakonsulenten.dk.

Du får altså backlinks, som får Google til at tænke "Her er en side, som andre linker til. Den må være god!"

Disse links bliver meget vigtige og er den største faktor i valget af at bruge et underdomæne frem for en undermappe.

Hvis dit indhold på underdomænet fungerer som en separat hjemmeside og får sin egen linkværdi, er det fint. I nogle tilfælde vil det endda være at foretrække at have dit indhold på underdomæner.

Når alt kommer til alt, kan links til eksempelvis sikkerhed.joomlakonsulenten.dk alle være fokuseret om sikkerhed, i stedet for at fortynde det aktuelle fokus på hovedhjemmesiden.

Hvorfor vælge en undermappe frem for et underdomæne?

Nu har de fleste virksomheder ikke rigtig et behov for at være så opdelte.

De fleste hjemmesider fokuserer på et eller flere hovedemner.

Lad mig komme med et eksempel:

Et advokatfirma har på sin hjemmeside fokus på familie-, personskade- og ansvarslovgivning.

Hjemmesiden kan muligvis med fordel opdeles i individuelle underdomæner – f.eks. familielovgivning.advokat.dk, personskadelovgivning.advokat.dk og ansvarslovgivning.advokat.dk.

Google vil behandle underdomænerne på samme måde som advokat.dk/familielovgivning, advokat.dk/personskadelovgivning og advokat.dk/ansvarslovgivning.

Med underdomænet vil man så være nødt til at lave ”emnebaseret” links til hvert enkelt underdomæne.

Det er måske nemmere at se for dig med denne figur:

Underdomæne eller underfolder - Links til underdomæner

Dette forudsættes, at hvert link er lige. Det vil dog aldrig ville ske i virkeligheden. Men hvis det gjorde det, ville hver hjemmeside have nogle links, der pegede på den.

Hvis du gør et rigtig godt stykke arbejde med interne links mellem underdomænerne, kan der være en vis overlap og delt værdi.

Men hvis du starter med et hoveddomæne og derefter får links til undermapper (alle en del af den samme hjemmeside), har du 73 links i alt, der peger på det vigtigste underdomæne eller domæne, du har valgt at bruge:

Underdomæne eller underfolder - Underfolderlinks

I begge disse eksempler er det op til dig som hjemmesideejer, hvordan du vil designe, udvikle og vedligeholde dine hjemmesider.

Hvordan påvirker underdomæner og underfoldere hjemmesidens SEO?

Nogle SEO-eksperter mener, at Googles crawlere (robotterne, der indekserer hjemmesider) vil opfatte et underdomæne som en helt anden hjemmeside end hoveddomænet.

Google siger dog, at deres crawlere kan genkende underdomæner, som en ”udvidelse” af overordnede domæner.

Som nævnt siger Google, at de gennemgår, indekserer og rangerer underdomæner og underfoldere på samme måde.

I Googles video med Google Webmasters Trends Analytiker, John Mueller, siger han, at underdomæner generelt ikke skader en hjemmesides placering. Faktisk siger han, at Google er smart nok til at se dit hoveddomæne og underdomæne være bundet til den samme hjemmeside.

Nogle SEO-fagfolk hævder dog, at underdomæner ikke deler den autoritet, de modtager fra indgående links (eller backlinks) med hoveddomænet. Det omvendte kan også være sandt. Da underdomæner betragtes som separate hjemmesider fra dit hoveddomæne, arver det muligvis ikke noget af det "link juice", du allerede har opbygget til dit centrale indhold på hjemmesiden.

Derudover, hvis du optimerer sider til de samme søgeord på din hovedhjemmeside og underdomæne, kan du komme til at konkurrere mod dig selv.

På den anden side hævder andre SEO-eksperter, at underdomæner gør det lettere at navigere på din hjemmeside. I sidste ende fører dette til en bedre brugeroplevelse, hvilket kan resultere i at fastholde de besøgende i længere tid, hvilket er godt for din SEO.

Derudover kan underdomæner være gavnlige, hvis du har meget indhold, og underdomænerne tjener et andet formål og i det væsentlige fungerer som et separat område.

Husk eksemplet med familielovgivning.advokat.dk.

Da disse underdomæner tjener meget forskellige formål, betyder det ikke noget, om hjemmesiderne ikke deler den samme autoritet fra backlinks, fordi de sandsynligvis ikke målretter mod de samme søgeord.

Ifølge nogle SEO-eksperter er en anden fordel, at underdomæner kan hjælpe med at opbygge nicheautoritet. For eksempel vil du muligvis have din blog til at blive betragtet som en separat enhed fra dit produkt eller din ydelse.

Selv om dette emne ofte kan være forvirrende, afhænger beslutningen i sidste ende af din hjemmesides behov. Underdomæner kan give struktur til din hjemmeside. Hvis du ikke har behovet, kan brug af en underfolder hjælpe med at bringe al "link juice" til dit hoveddomæne.

OPSUMMERING: Sub-domæne eller undermappe afhænger af hvad du vil

Hvis du vil udføre arbejdet med at opbygge separate hjemmesider og linkværdi til flere underdomæner, så er det bare at gå i gang. Google er ligeglad med, om de skal rangere underdomæner eller undermapper.

Men hvis du ikke vil bruge tid på at optimere et eller flere domæner, så er undermapper sandsynligvis en bedre løsning for dig.

Personligt har jeg haft rigtig gode erfaringer med at dele emnespecifikt indhold ud på underdomæner, hvor der så kunne køres en knivskarp profil i forhold til for eksempel markedsføring.

Men igen: Du skal lægge mere knofedt i det, så derfor skal du overveje, om du orker.

Har du spørgsmål til sub-domæner og undermapper?

Jeg hjælper dig gerne med at få din hjemmeside til at rangere bedre i Google.

Kontakt mig på mail tlf. 71992909, e-mail:  eller kontaktformularen her på hjemmesiden for en snak om, hvordan jeg kan hjælpe dig.

Michael Sønderup Nielsen

Skrevet af

Michael Sønderup Nielsen


joomla-support-logo.png
Betalingskortlogoer
Joomlakonsulenten støttermiljøvenlig pakning
Joomlakonsulentens CSR-profil
Joomlakonsulenten siger Nej Tak Til Plastik
Joomlakonsulenten støtter et sundt arbejdsmiljø

Certificeret i SEMrush for professionelle

Joomlakonsulenten certificeret i SEMrush for professionelle

Følg Joomlakonsulenten

Copyright © 2021 Joomlakonsulenten

JK Security

Image
Midgårdsvej 1 - 8881 Thorsø 7199 2909
Cron Job Starts