Hvad koster en (Joomla) hjemmeside?

- hmm … hvad koster et hus?

Prøv at spørge et byggefirma om, hvad et hus koster. Byggefirmaet vil hurtigt begynde at spørge ind til dine ønsker, krav og behov.

For at du kan få en pris, skal byggefirmaet vide, hvor stort skal huset være, er der nogle specifikke krav til materialer, hvilke farver, vil du have guld vandhaner eller er en almindelig kromfarvet osv. Det er på præcis samme måde med hjemmesider og webshops.

Du skal forholde dig til, hvad formålet med en hjemmeside skulle være, størrelsen, designet og hvilke funktioner har du brug for.

Det er ikke størrelsen det kommer an på …

… og så alligevel. Hvis du har brug for en hjemmeside med meget indhold, så skal der gøres nogle kloge tanker om, hvordan strukturen skal opbygges. Har du en masse forskellige billeder og videoer, der er forberedt hjemmesider og internettet? Hvis du ikke selv har billeder og videoer, kan du så selv skaffe dem eller får dem lavet.

Når du nu alligevel har planer om at investere i en god og flot Joomla hjemmeside, er det også værd at overveje at få en fotograf på besøg til billeder og videoer.

Drejer det sig om en Joomla webshop, er det vigtigt at vi snakker om antallet af produkter og kompleksiteten på disse produkter. F.eks. har produkterne varianter, som farver og størrelser eller skal der være sådan, at når kunden vil købe et bestemt produkt, så skal de også købe et andet produkt osv.

Joomla er et oplagt valg til at bygge din webshop, fordi med den platform kan du nemt skalere op på størrelsen af webshoppen. Ved en webshop skal du forholde dig til væsentlig flere ting end ved en ”almindelig” hjemmeside, hvilket jeg ikke vil komme nærmere ind på her. Men du er altid velkommen til at ringe eller skrive til mig, hvis du har brug for sparring eller rådgivning.

Joomla Webdesign til din hjemmeside

En stor del af at udvikle en hjemmeside eller webshop er også selve det visuelle udtryk, designet eller mere præcist webdesignet. Hjemmesiden bliver din virksomheds online facade ud af til og skulle meget gerne afspejle din virksomhed.

Du er sikkert som de fleste af os, at det skal se pænt ud, når vi får gæster eller kunder på besøg. Det samme er det med dine hjemmeside – den skal være se godt ud, fungere 100%, ”ingen ukrudt” og der er ryddet op. Du forstår min pointe.

Det store spørgsmål, når vi snakker webdesign og Joomla skabelon, er, om der skal anvendes en standard skabelon eller om der skal udvikles et unikt og specifikt design til den nye hjemmeside.

Lad mig forklare. Hvis du sælger high-end kvalitets højtalere eller Tesla, så får du sendt de forkerte signaler til den besøgende, hvis du anvender en standard skabelon med et trivielt design. Jeg siger ikke, at du skal have en bling-bling hjemmeside. Min pointe er, at din hjemmesides webdesign skal matche din hjemmeside og det du sælger.

En hjemmeside er ikke bare en hjemmeside!

For at underbygge ovenstående vil jeg give dig nogle eksempler. Tag f.eks. JBL og Bang & Olufsen, der begge udvikler og sælger højtalere.

Det er absolut ikke min intention at hænge nogen ud, eller synes at JBL er noget bras, men der er ingen tvivl om, at Bang & Olufsen har tænkt på detaljerne - Bang & Olufsen sælger livsstil og JBL højtalere.

Udtrykket og designet på din virksomheds hjemmeside er vigtig for, at skabe en komplet oplevelse af virksomheden og give potentielle kunder det helt rigtige indtryk at din virksomhed.

Hjemmesidens funktioner

Har du brug for nogle bestemte funktioner? Er du blevet inspireret af noget på en hjemmeside og har tænkt ”so ein Ding muss ich auch haben”? Hvis funktionen allerede findes til Joomla, så er det lige til højrebenet. Hvis det ikke findes, så kan jeg udvikle det. Men, husk på at udvikling af nye funktioner der ikke er lavet før, kan være kostbart.

Kan du tænke ”det”, så kan jeg udvikle det. Joomla udvikling er lidt det samme som at være opfinder, hvor du kan få det lige præcist, som du vil have det.

Nu behøver vi jo ikke at opfinde den dybe tallerken hver gang – den er opfundet og fungerer ganske fortrinlig. Der findes allerede ret mange udvidelser til Joomla, som vil være oplagt at benytte. Hvis det har interesse, så kan du se en stor samling Joomla udvidelser, som f.eks. komponenter, moduler og plugins på Joomlas officieller portal (i daglig tale kaldet JED – Joomla! Extensions Directory™). Det er Joomlas pendant til app store.

Onlinesynlighed og SEO-optimering af din Joomla hjemmeside

De seneste par år har der været stor fokus på hjemmesiders indlæsningshastighed og online synlighed på internettet.

Google har på mange måder ændret verden – og især internettet. I Danmark sker tæt på 90% af alle søgninger på Google. Hvor mange gange nåede du at Google i går? Eller i dag? Ret tankevækkende, ik’?

Når din hjemmeside er kommet online, så vil du også gerne have kunde via hjemmesiden ind i butikken. Derfor skal din hjemmeside også være at finde på Google, helst på side 1. Nu er virkeligheden bare en anden, når vi snakker Joomla SEO. Især hvis du har konkurrenter, der også gør en indsats for at få nogle gode placeringer på forskellige søgeord.

Søgemaskineoptimering (SEO) er mere end et plugin, der skal installeres. Det er hårdt arbejde med at opbygge dit indhold korrekt, så dine tekster indekseres så optimalt som muligt i Googles database. Og så er der lige indlæsningshastigheden, sikkerheden, links indtil din hjemmeside, links på hjemmesiden o.m.a.

Har du sagt ”hjemmeside”, så er du også nødt til at sige ”SEO”. Du har simpelthen ikke råd til at lave være med at arbejde med SEO på din hjemmeside. Ellers bliver du ikke fundet og har ingen online synlighed (læs: ingen kunder).

SEO er mange ting. Meget kan du selv stå for, andre ting er du nødt til at have en professionel udvikler eller bureau til at hjælpe dig med.

Nå, men hvad koster en hjemmeside så?

Prisen på en hjemmeside eller webshop afhænger som sagt af, hvilken type hjemmeside det drejer sig om og hvor meget I skal have lavet.

En hjemmeside kan koste mere eller mindre end spidsen af en jetjager (spidsen koster faktisk kr. 16.000,-) eller i omegnen af en kvart bondegård.

Det kan være lidt en jungle at finde rundt i, når du skal finde nogen til at udvikle din hjemmeside. Derfor er du meget velkommen til at kontakte mig for at få lidt sparring og rådgivning – helt uforpligtende selvfølgelig.

Selvom at du fortæller mig om, hvad ønskerne og behovet er til en hjemmeside, så får du mig ikke til at slynge en pris over f.eks. telefonen. Efter vores snak skal jeg bruge 3-5 dage til at gå i boks og gøre mig nogle tanker omkring projektet og det, der skal laves.

Du modtager et projektoplæg, der danner præmissen for prisen, så du kan se, at jeg ikke bare skyder i blinde. Prisen vil være et fast tilbud, så du ved præcist, hvad udviklingen af hjemmesiden vil koste.

Da jeg oktober 2019 har købt nyt hus, så ved jeg i hvert fald, hvad et hus har kostet mig. Det kostede mig næsten en halv bondegård – men så fik jeg det også, som jeg ville.

Vil du vide, hvad din hjemmeside kommer til at koster? Så kontakt mig og vi finder ud af noget.

Michael Sønderup Nielsen

Skrevet af

Michael Sønderup Nielsen


joomla-support-logo.png

Følg Joomlakonsulenten123

Certificeret i SEMrush for professionelle

Joomlakonsulenten certificeret i SEMrush for professionelle
Copyright © 2020 Joomlakonsulenten

JK Security

Image
Midgårdsvej 1 - 8881 Thorsø 7199 2909