Hvor meget tekst skal der være på en side?

Et af de store spørgsmål som jeg (meget) ofte får, når jeg snakker SEO med kunder, er, ”hvor meget tekst skal der være på en side?”. Eller ”hvor lang skal teksten være?”.
INDHOLD
Det er ikke nok at jeg forklarer, hvor meget tekst der skal være. De forventer et eksakt antal ord eller længde.
For at sætte det lidt på spidsen, kan jeg godt finde på at svare – ”hvis din tekst er ca. 40 cm i højden, så skulle det være passende”. [der blev stille …]
Det fungerer bare ikke lige på den måde, at der kan siges meget præcist, hvor meget tekst der skal være på en side på din hjemmeside.
Når vi snakker SEO, uanset om det er Joomla, Wordpress, Drupal m.fl., er nogle sætninger/formuleringer/søgeord mere eller mindre konkurrencedygtige - hvilket betyder, at der er mange søgninger på dem - mens nogle bliver der ikke rigtig søgt på. Hvis ingen rigtig søger efter en bestemt sætning/søgeord, kan du faktisk slippe godt af sted SEO-mæssigt med et par afsnit af unikt og fokuseret indhold. Men hvis du har nogle søgeord, hvor der er stor konkurrence på ved søgninger på Google, har du brug for meget mere end blot et par afsnit pr. side, hvis du overhovedet skal gøre dig interessant overfor Google.
Det ville være dejligt, hvis der var et magisk nummer, som jeg kunne give dig, men svaret er, at indholdet skal være "langt nok".
”Long Tail”-søgninger – Hvad er det og hvorfor er det vigtigt at forstå
Har du hørt om ”den lange hale” før? Se på følgende diagram:
Y-aksen (lodret) repræsenterer hvor mange mennesker, der søger på noget specifikt. X-aksen (vandret) repræsenterer hvor specifik søgningen kan være. Der er nogle sætninger, som mange mennesker søger efter, men de er meget brede. Andre sætninger er imidlertid meget specifikke, men de er ikke søgt af mange mennesker. Dette kaldes ”long tail”-søgninger.
Lad mig give dig et eksempel.
Jeg tager udgangspunkt i en sommerhus-udlejningsvirksomhed på Fanø for at illustrere, hvad jeg mener.
Når vi nærmer os foråret og sommeren, begynder mange at planlægge deres sommerferie og der søges efter ”sommerhus”. Det er en meget bred søgning.
Men, hvad er det mere specifikt, at disse mennesker søger, når de søger på ”sommerhus”?
Vil de have et sommerhus til næste weekend? Vil de købe et sommerhus? Vil de finde ud af, hvad det kræves at være ejer af en sommerhus-udlejningsvirksomhed? Udtrykket "sommerhus" er meget bredt. Det kan betyde en masse ting.
Lad os være lidt mere specifik. Nu søger du på ”sommerhus Fanø”. Vi ser nu, at der er færre mennesker, der søger med netop disse to ord sammen. Det er mere specifikt, og hensigten er tydeligere.
Måske har de brug for et sommerhus på Fanø til næste weekend. Måske vil de bare se, hvor mange sommerhuse der ligger på Fanø, fordi de ønsker at starte en udlejningsvirksomhed. Det er altså en lidt mere specifik søgning.
Men, det kan jo selvfølgelig godt blive meget mere specifikt, som f.eks. ”Jeg skal til Fanø til sommer og vil gerne leje et sommerhus. Det må gerne koste over kr. 5000 for en uge”. Det er nok de færreste, der ville lave en så specifik søgning.
Det er her, at Long Tail bliver interessant.
Nogle sætninger/formuleringer er meget brede, andre er meget specifikke, og andre opfylder formålet bedre end andre. ”Sommerhus” er en meget bred ”sætning”. Jeg vil vove den påstand, at konverteringer ikke er særlig høje for udlejningsvirksomheder med udtrykket “sommerhus”. Nogle er på udkig efter at købe et sommerhus, mens andre er på udkig efter et sommerhus til sommerferien - ikke et sommerhus på Fanø.
Så konverteringsfrekvensen vil sandsynligvis være relativt lav. Men når vi bruger "Fanø sommerhus", begynder konverteringsfrekvensen at stige - det er lidt mere specifikt.
Hvis nogen nu søger efter, ”Jeg skal til Fanø og vil gerne leje et sommerhus. Jeg har skal bruge sommerhuset næste weekend og jeg betaler gerne kr. 5000”, er det er en meget, meget, specifik sætning/formulering. Men, hvis du er den, der har hjemmesiden, der har denne formulering, vil Google også vise den i søgeresultatet og du er nok garanteret en ny kunde – du får en konverteringsfrekvens på 100%.
Det kan du se i dette diagram:
Hvorfor du har brug for længere indhold?
Hvis du er for bred med de søgeudtryk, du bruger til SEO, vil konverteringsfrekvensen være lavere. Når du er mere specifik, vil din konverteringsfrekvens være højere.
Det er her at Long Tail kommer ind. Der kommer til at være utallige mulige sætninger/formuleringer, som nogen kunne søge på ved hjælp af udtrykket "sommerhus". Den konverteringsfrekvens, som enhver udlejningsvirksomhed vil få med dette søgeord, vil være meget lille. Når der søges med længere søgefraser (long tail), er sommerhus-udlejningsvirksomheder, der anvender disse sætninger, dog meget mere tilbøjelige til at have flere konverteringer. Du får flere potentielle kunder ind på din hjemmeside med long tail-formuleringer – ikke ved hjælp af søgeordet ”sommerhus”.
Derfor har du brug for langt indhold på dine undersider. Hvis du skriver om et meget begrænset emne og kun skriver et par ord, er de potentielle long tail-søgninger på Google, meget begrænset. Men, hvis du nu skrev længere indhold, vil den pågældende underside kunne blive fundet i uendelige antal søgefraser/søgninger, som nogen måske kunne finde på at anvende, når de søger efter et sommerhus på Google.
Du vil faktisk få placeringer på alle mulige formuleringer, som du slet ikke havde tænkt på, fordi du har længere indhold med mulige sætninger med long tail. Og nogle af disse sætninger vil have en meget høj konverteringsfrekvens.
Længere indhold giver dig flere muligheder, fordi der er flere potentielle sætninger, som du kan findes på. Derfor kan Google godt lide langt indhold. Det er ikke sådan, at Google rangerer en side bedre, fordi du har mere end f.eks. 1000 ord på den. Det er, fordi der er meget indhold på denne side, der er flere måder, hvor på Google kan sende trafik til den side. Og af de meget specifikke sætninger, som nogen muligvis kunne søge efter for at finde den side, er de mere tilbøjelige til at konvertere.