Hvad betyder Googles nye hastigheds-opdatering for dig?

– gælder for ALLE hjemmesider!

Google er konstant i udvikling for at forbedre brugernes oplevelse med søgemaskinen. I dag er Google blevet danskernes, og altså dine kunders, foretrukne søgemaskine.

Netop fordi Google udvikler sig, og bliver endnu bedre til at levere de bedste søgeresultater, er det vigtigt at holde godt øje med de parametre, som Google vurderer din hjemmeside ud fra.

Og den seneste Google opdatering er ingen undtagelse. Den handler nemlig om hurtig indlæsningshastighed på ALLE hjemmesidens sider. Indlæsningshastigheden er den tid det tager for din hjemmeside at blive fuldt indlæst og klar til at blive vist for den besøgende, når de har klikket sig ind på dit link.

Med denne nye Google opdatering er det vigtigere end nogensinde, at din hjemmeside har en super hurtig indlæsningshastighed på alle siderne - lige fra forsiden, til salgssiderne og endda bloggen, hvis du har sådan en.

Derfor er det nu, du bør forbedre indlæsningshastigheden, da Googles egne data viser, at afvisningsprocenten øges med hele 32% ved en indlæsningshastighed på 3 sekunder (sammenlignet med en indlæsningshastighed på 1 sekund).
Og en indlæsningshastighed på 5 sekunder øger afvisningsprocenten med hele 90%.

Ja, 90%!

Det betyder at du mister rigtig mange leads, potentielle kunder, hvis din hjemmeside er har en langsom loadtid – indlæsningshastighed. Der er ingen, der gider at vente, selvom bare 3 sekunder virker som kort tid, er det en evighed for dine besøgende.

Dét ved Google.

Sidder folk og venter, er det ikke en god brugeroplevelse – hverken for din hjemmeside eller for Google selv. Det går ikke længere. Men værre er det, hvis dine besøgende først kommer ind på hjemmesiden, og går med det samme igen, fordi hjemmesiden er langsom og dermed ikke indlæses helt færdig.

Det gør ondt på din hjemmesides afvisningsprocent.

Hvad er afvisningsprocenten på din hjemmeside?

Afvisningsprocenten er en målestok for de besøgende, der kun ser én side på din hjemmeside, og forlader den igen uden at klikke sig videre på hjemmesiden. Dvs. at hvis du har 100 besøgende på din hjemmeside, hvor der kun er 80 af dem ser én side, vil din hjemmesides afvisningsprocent være 80%.

Det gælder selvfølgelig om at have så lav en afvisningsprocent som muligt, da det aldrig er positivt, hvis de besøgende forlader hjemmesiden, så snart de er landet på den.

Du vil jo helst have at de bliver, klikker sig rundt, læser dine tekster og selvfølgelig køber dine produkter, ik?

Derfor er din hjemmeside på mange måder, som at have en fysisk butik, hvor du vil gerne have mange ind ad døren, som går rundt og finder det de vil købe. Men har du en masse, som blot bliver stående og kigger fra døren, og derefter smutter gør det ondt på afvisningsprocenten (og din bundlinje).

Hvis din afvisningsprocent f.eks. er 50%, svarer det til at der kommer 10 personer ind af indgangsdøren og 5 af dem fortsætter direkte til udgangsdøren ved siden af og forlader butikken. Disse 5 personer så kun lige, hvad du havde stillet af produkter ved døren – og ikke andet. Ved en fysisk butik kunne du, hvis du var lidt frisk, skynde dig at tage fat i de 5 personer og spørge indtil, hvad årsagen var til at de forlod butikken så hurtigt og så justere butikken derefter.

Det samme gør sig egentlig også gældende for din hjemmeside – du kan bare ikke spørge dine besøgende, som er gået deres vej, men du kan få hjælp af forskellige analyseværktøjer. Med disse værktøjer kan du få super gode ledetråde til, hvad du kan optimere, for at få dine besøgende længere ind på hjemmesiden (disse værktøjer bliver dog ikke behandlet i dette indlæg).

Så, en hver ”afvisning” er lig med et tab af et potentielt salg.

Joomla hastighedsoptimering

Afvisningsprocenten har også betydning for din hjemmesidens placering i de organiske søgeresultater

Hvis Google kan se at de fleste af de besøgende på din hjemmeside kun ser én side, betragter Google den pågældende side som en dårlig brugeroplevelse.

Google ser negativt på sådan en “afvisning”, og i forhold til indlæsningshastigheden gjorde de det tydeligt tilbage i 2010, at indlæsningshastigheden vil have en direkte indflydelse på placeringen i søgeresultaterne. I 2010 var det kun indlæsningshastigheden på computer-versionen af hjemmesiden, som var påvirket. Dengang udmeldte Google at det kun var 1% af søgningerne, som ville blive påvirket og at det kun ville ske ved søgninger på engelsk på google.com.

I begyndelsen af 2018 meddelte Google at indlæsningshastigheden på mobilversionen af din hjemmeside vil begynde at have mere og mere indflydelse på placeringer i søgeresultaterne. Og juli 2018 meddelte Google at nu har indlæsningshastigheden på mobilversionen en meget stor indflydelse på placeringer i søgeresultaterne.

Igen har Google udmeldt at denne indlæsningshastighedsopdatering i deres søgemaskine kun vil have effekt på en procentdel af søgningerne på Google – dog uden at angive en præcis procentsats. En meget typisk og vag udmelding fra Google, som rejser flere spørgsmål end svar.

Men her er alligevel nogle gode råd til at se om Googles indlæsningshastighedsopdatering vil have en betydning for din hjemmeside:

Googles indlæsningshastigheds-opdatering vil kun have indflydelse på de langsomste sider på hjemmesiden

Eller for at være mere præcis – ”den vil kun have konsekvenser på sider på hjemmesiden, der leverer den langsomste brugeroplevelse for de besøgende”.

Googles opdatering skal du ikke se som en mulighed for at forbedre placering af dine sider på hjemmesiden, der allerede er hastighedsoptimerede. Det er minimalt, hvad du opnår ved at hastighedsoptimere yderligere et par hundrede millisekunder.

Derimod skal fokusere på om du har nogle sider på hjemmesiden, der har en langsom indlæsningshastighed. Især hvis de historisk set har haft meget organisk trafik.

Hvor langsom er langsomt?

Googles udmelding om deres opdatering giver ingen indikationer om, hvad de mener, hvor langsomt, langsomt er. Men deres testværktøj Google PageSpeed Insights kan give dig nogle hints.

PageSpeed Insights  anser en indlæsningshastighed som langsom, hvis det tager 3 sekunder eller mere at leverer det, som Google kalder ”the First Contentful Paint” (FCP) og mere end 4.2 sekunder til at leverer ”DOMContentLoaded” (DCL). FCP måler hvornår den besøgende første gang ser noget visuelt på din hjemmeside. DCL måler hvornår din hjemmesides HTML-kildekode indlæses.

Joomla Hastighedsoptimering

Hvis der er mere rødt end grønt, så skal du være bekymret for din hjemmeside, og få den hastighedsoptimeret hurtigst muligt. Læs mere om Joomla Hastighedsoptimering her.

PageSpeed er et meget anvendeligt værktøj, der fortæller dig tilnærmelsesvis, hvordan din hjemmeside er placeret sammenlignet med andre hjemmesider. Med ovenstående billedes som eksempel fortæller den dig, at din hjemmeside er placeret i den nederst tredjedel, og at du bør gøre noget ved det.

PageSpeed Insights er et godt værktøj, men giver dig kun muligheden for at teste en side på hjemmesiden ad gangen – altså ikke en hel hjemmeside! Dette er der mange, som er gået galt i byen med, hvor de kun har testet forsiden, og fejlagtigt har troet at resultatet var for hele hjemmesiden. Hver eneste side på din hjemmeside skal måles og hastighedsoptimeres, hvis de skal performe og have de gode placeringer på Google.

Der findes også andre værktøjer, som f.eks. Pingdom Tools og GTMetrix. Disse kan anvendes til at teste og monitorere indlæsningshastigheden på flere sider ad gangen (koster dog penge).

Hvis du hellere vil bruge dine penge på noget andet, så er Google Analytics også et meget brugbart værktøj. Hvis du allerede benytter Analytics til din hjemmeside, kender du muligvis Indlæsningshastighedsværktøjet, der findes i Analytics. Med dette værktøj kan du nemt undersøge hvilke sider, der ikke performer. Det kan også hjælpe dig med at se vigtige trends, der viser om det bliver værre eller bedre.

Du skal blot være opmærksom på, at Google Analytics er by default indstillet til at vise ”total page load time”, dvs. tiden fra at du klikker på et link til at siden er helt indlæst. Selvom om det giver en god indsigt, så er det ikke det måleparameter, som jeg har fundet mest anvendeligt.

Joomla Google Analytics

For at få nogle mere interessante målinger skal du kigge på DOM Timings rapporten under Google Analytics indlæsningshastighedsmenu, hvor du kan se målinger på den gennemsnitlige ”document content loaded time” indlæsningshastighed og en gennemsnitlig måling på ”document interactive time”. Disse målinger fortæller dig, hvornår indholdet bliver tilgængelig for den besøgende – eller for at sige det som det er, hvornår siden bliver brugbar. Besøgende har med at blive hængende, hvis de kan se, at der sker noget på siden.

Når du har fundet de sider, ved hjælp af Analytics værktøjet, som du synes virker bekymrende, vil jeg anbefale, at du tester dem med PageSpeed Insights. PageSpeed fortæller dig faktisk, hvad du skal optimere for at forbedre indlæsningshastigheden på siden.

Google PageSpeed Insights

 

Undgå langsomme sider

Nu har du gjort den nemme del med at finde de sider, som du tænker vil blive påvirket af Googles seneste opdatering af deres søgemaskine.

Men hvad gør du så nu?

Typisk er den mest oplagte og lavt hængende frugt at optimere billederne på siden. Dette er faktisk noget som du selv vil kunne gøre uden at skulle betale en ekspert for det.

De andre ting som PageSpeed anbefaler vil kræve hjælp fra en udvikler eller teknisk kyndig person, fordi flere af anbefalingerne kræver ændringer i hjemmesidens systemfiler – og den del er bestemt ikke for alle!

Husk at lave godt indhold til din hjemmeside

En anden meget brugbar indsigt Google har givet os omkring deres seneste opdatering er:

“The intent of the search query is still a very strong signal, so a slow page may still rank highly if it has great, relevant content”.

Altså, vil en side med godt og relevant indhold stadig kunne rangere højt på Google, selvom den har en langsom indlæsningshastighed. Men omvendt vil en hurtigt side med dårligt indhold ikke rangere højt på Google.

Så hvis du har godt og relevant indhold, som allerede performer, men siden er lidt langsom, er det bare om at få siden hastighedsoptimeret. Her er der virkelig resultater at hente for sidens performance.

Har du en Joomla hjemmeside, der er blevet langsom og som trænger til ordentligt skub fremad? Eller, har du et spørgsmål til hvordan du hastighedsoptimerer din Joomla hjemmeside? Vil du vide mere om Joomla SEO?

Så er du velkommen til at kontakte mig for en uforpligtende samtale.



joomla-support-logo.png

Følg Joomlakonsulenten

Certificeret i SEMrush for professionelle

Joomlakonsulenten certificeret i SEMrush for professionelle
Copyright © 2019 Joomlakonsulenten

JK Security

Image
Samsøvej 21 - 8382 Hinnerup 7199 2909