Er 2021 året, hvor du forsvinder fra Google?

– det gør du, hvis du er ligeglad med Google

Google annoncerede tidligere i år, at der ville komme en større opdatering til deres algoritmer, der vil få stor indflydelse på dine placeringer på Google.

Googles placeringsfaktorer er det grundlag, der bestemmer en hjemmesides placering på søgemaskiners resultatsider – kaldes med en smart forkortelse, SERP (Search Engine Result Page).

Googles seneste opdatering kaldes "page experience", der lidt løst oversat betyder ”sideoplevelse”.

Page Experience kan defineres som den oplevelse, de besøgende oplever, når de besøger din hjemmeside.

Google benytter et sæt faktorer, der måler brugeroplevelse (UX – User Experience) til indlæsningstiden på siden, interaktivitet og visuel stabilitet på en side.

Når jeg skriver ”side”, så mener jeg ikke hele hjemmesiden, men den pågældende forside eller underside på din hjemmeside.

Google kigger stadig på de eksisterende rangeringssignaler som mobilvenlighed, sikker hjemmeside, SSL-bekyttelse med HTTPS (hængelåsen ved domænenavnet i browseren) og påtrængende popups.

Så, hvis Google mener, at besøgende på din hjemmeside vil få en dårlig oplevelse, rangerer de ikke dine sider så højt som nu.

På verdensplan står Google for 75% (2019) af søgninger, der laves i verden. I Danmark står Google for 92% (2019).

Selvom Google endnu ikke har nævnt den nøjagtige vægtning af denne særlige sideoplevelse-opdatering, kan det være en vigtig opdatering at indarbejde i betragtning af det stigende antal internetbrugere.

Men den gode nyhed er, at denne opdatering ikke vil være rullet helt ud før 2021. Så du har masser af tid til at optimere dit sideoplevelsen på din hjemmeside.

Den stigende betydning af brugeroplevelsen

Hvorfor er denne opdatering vigtig?

Og hvad er det budskab, Google forsøger at formidle med denne opdatering?

I lang tid har Google bedt virksomheder om at opbygge deres hjemmesider med brugerne i tankerne - hvad der vil tilfredsstille brugeren, hvad de måske ser efter på hjemmesiden, æstetik, CTA-knapper (call-to-action) oma.

Flere og flere bruger internettet i dag, og de besøger løbende på flere hjemmesider. Google er klar over, at den tid, en bruger, bruger på hver hjemmeside, er en interaktion mellem brugeren og hjemmesiden. At gøre denne interaktion bedre og problemfri er hjemmesiden-ejerens ansvar, fordi 79% af brugerne, der ikke finder det, de leder efter på en hjemmeside vil gå videre til en anden hjemmeside.

Eksisterende placeringsfaktorer vi kender til

De eksisterende søgesignaler, der bestemmer en hjemmesides autoritet over en anden, er:

1. Backlinks

Google lægger stor vægt på backlinks.

Hvis din hjemmeside får backlinks fra relevante hjemmesider med høj autoritet, ser Google din hjemmeside som en førende inden for denne niche. De betragter hjemmesider med et stort antal kvalitets-backlinks som troværdige og mere relevante end andre i SERP'en. Dette giver dine hjemmesider et godt skub og hjælper med at forbedre placeringen.

2. Indhold

Content is king – gælder stadig.

En hjemmesides værdi afhænger meget af, hvilken type indhold du har. Dit indhold er de oplysninger, du giver dine besøgende. Det skal være let læsbart, SEO-optimeret og klart at forstå. Dit indhold er spredt ud over dine sider, CTA'er, blogs osv.

Hvis du har godt indhold, vil besøgende vende tilbage til din hjemmeside, hvilket igen vil påvirke din sideplacering positivt.

3. Brugeroplevelse (UX)

UX involverer de tekniske aspekter, der bestemmer en sides placering på Google. Det påvirkes af mobilvenlighed, sikkerhed, HTTPS og insisterende popups. Disse ting har også en indflydelse på en besøgendes sideoplevelse.

Lad mig gøre det mere konkret.

Mobilvenlighed

I dag er der ret mange, der har en smartphone. Derfor får du også en del trafik ind på din hjemmeside via telefoner. Du har under tre sekunder til at engagere dine besøgende til at navigere videre på din hjemmeside!

Tre sekunder.

Tænk over det …

Mobiloptimering er intet andet end at justere hjemmesidens indhold for besøgende, der besøger din hjemmeside fra deres mobile enheder. Dette involverer normalt større navigationsknapper, tilpasset indhold og mobiloptimerede billeder.

Du kan kontrollere, om din hjemmeside er mobiloptimeret med en"mobilvenlig test". Prøv Googles testværktøj her. Dette giver dig en idé om de områder, du kan og har brug for at forbedre.

Sikker hjemmeside

Google rangerer aldrig en hjemmeside, der virker usikker. En sikker hjemmeside vil sikre, at en side ikke er blottet for malware, vildledende sider, ondsindet indhold og/eller skadelige downloads.

HTTPS

HTTPS er den sikre version af den tidligere HTTP. I HTTPS er forbindelsen mellem den besøgendes browser og hjemmesiden krypteret. Det øger sikkerheden ved dataoverførsel. Dette gøres, så datadeling mellem klienten og serveren er sikret mod at nogen opsnapper informationer eller manipulerer data.

Insiterende popups

Insisterende refererer til de her nyhedsbrev-popups, som du sikkert har oplevet ret mange gange. Nogle er kun en lille boks midt på skærmen, andre fylder hel skærmen. Disse vises over hovedindholdet og gør det lidt vanskeligt med det samme at få adgang til det indhold, som en besøgende var kommet for.

Faktisk har Google angivet, at sider, der viser popups, ser ud til at give brugerne en dårligere oplevelse i modsætning til andre sider, hvor indholdet er let og hurtigt tilgængeligt. Google har advaret om, at sider, hvor indholdet ikke er let tilgængeligt for mobilbrugeren, muligvis ikke rangerer så højt.

Google definerer pop op-vinduer, der dækker hovedindholdet, enten umiddelbart efter at den besøgende navigerer til siden, eller mens de klikker rundt på hjemmesiden.

De nye tilføjelser til Page Experience-algoritmen

Google kalder det også for ”Core Web Vitals”, der er det nye sæt af specifikke faktorer, der er tilføjet til sideoplevelsesfaktorerne nævnt ovenfor. Disse består af tre specifikke målinger og signaler, der tager hensyn til brugeroplevelsen på hver hjemmeside.

Core Web Vitals er opstået efter længere søgen efter pålidelige UX-målinger. Google har i mange år testet mange forskellige måder at måle brugeroplevelsen på, når besøgende interagerer med en side. Det er først nu at Google har fundet en måde at måle på, der giver mening.

Google mener, at de med den nye kombination af målinger endelig er i stand til at lave en beregning af førstehåndsindtrykket, som en given hjemmeside efterlader hos den besøgende. Google siger selv, at 24% færre vil forlade en hjemmeside igen, hvis du har styr på Core Web Vitals.

Core Web Vitals er et sæt faktorer, der giver en score til en side på basis af dens indlæsningshastighed, interaktivitet og visuel konsekvens af indholdet, når det indlæses.

Core Web Vitals måles ved hjælp af følgende målinger:

Largest Contentful Paint (LCP)

LCP er, hvor lang tid det tager en side at indlæse fra en faktisk brugers synspunkt.

Med andre ord: det er tiden fra at klikke på et link til at se størstedelen af indholdet på skærmen.

LCP måler indlæsningstiden. Her vil jeg lige pointere, at LCP ikke er det samme som sides indlæsningshastighed. LCP tæller den tid, det tager, før en sides hovedindhold indlæses. Selvom det er brugercentreret, tager en god LCP 2.5 sekunder, før indholdet indlæses. En score på fire sekunder og derover betragtes som dårlig.

Du kan kontrollere din LCP-score ved hjælp af Google PageSpeed Insights.

Forbedring af LCP er ikke så simpelt. Du skal muligvis faktisk fjerne nogle billeder fra siden. Og ryd op i sidens koder.

Hårdt arbejde? Helt sikkert.

Er det det værd? Helt bestemt.

Her er nogle af de ting, du kan gøre for at forbedre din hjemmesides LCP:

  • Fjern unødvendigt tredjepartsscripts
  • Opgrader din hosting. Bedre hosting = hurtigere indlæsningstider (inklusive LCP).
  • Konfigurer Lazy Loading. Lazy loading gør, at billeder kun indlæses, når nogen ruller ned på din side. Hvilket betyder, at du kan opnå betydeligt hurtigere LCP.
  • Fjern store sideelementer. Google PageSpeed Insights fortæller dig, om din side har et element, der bremser din sides LCP.
  • Gør din CSS mindre. Stor CSS-filer med hundrevis af linie kan forsinke LCP-tider betydeligt.

First Input Delay (FID)

FID måler den tid det tager for en besøgende at interagere med din side.

Det kunne f.eks. være klik på et menupunkt, indtastning i et felt, klik på en knap m.m.

Google anser FID for vigtigt, fordi det tager højde for, hvordan virkelige brugere interagerer med hjemmesider.

FID måler teknisk, hvor lang tid det tager noget at ske på en side. Så i den forstand er det en sidehastighedsscore. Men det går længere end det og måler den tid, det tager for brugerne at faktisk gøre noget på din side.

For en side med 100% indhold (som et blogindlæg eller nyhedsartikler) er FID sandsynligvis ikke det store problem. Den eneste virkelige "interaktion" er at rulle ned på siden.

Her er nogle af de ting, du kan gøre for at forbedre sides FID-score.

  • Minimer (eller udsæt) JavaScript: Det er næsten umuligt for brugere at interagere med en side, mens browseren indlæser JavaScripts. Så minimering eller udsættelse af JavaScripts på din side.
  • Fjern eventuelle ikke-kritiske tredjeparts-scripts. Faktisk så påvirker Google Analytics, heatmaps osv. sidens FID negativt.
  • Brug en browser-cache: Dette hjælper med at indlæse indhold på din side hurtigere. Hvilket hjælper din brugers browser med hurtigere at komme igennem indlæsningen af JavaScripts.

En god sideoplevelse vil have en FID på mindre end 100 millisekunder, mens en FID på mere end 300 millisekunder betragtes som for lang.

Cumulative Layout Shift (CLS)

Cumulative Layout Shift (CLS) er, hvor stabil en side er, når den indlæses (også kaldet "visuel stabilitet").

I stedet vil du have, at dine sideelementer skal være ret stabile, når de indlæses. På den måde behøver brugerne ikke igen at skulle forholde sig til, hvor links, billeder og felter er placeret, når siden er fuldt indlæst. Eller klik på noget ved en fejltagelse.

Med andre ord: Hvis elementer på din side bevæger sig, når siden indlæses, har du en høj CLS. Hvilket er dårligt.

Her er nogle enkle ting, du kan gøre for at minimere CLS.

  • Definere størrelsen på ethvert medie (video, billeder, infografik osv.). På den måde ved den besøgendes browser nøjagtigt, hvor meget plads elementet optager på den side. Og den vil ikke ændre det i farten, når siden indlæses helt.
  • Sørg for, at annonceelementer har et defineret område. Ellers kan de pludselig vises på siden og skubbe indhold ned, op eller til siden.
  • Tilføj nye elementer under folden. På den måde skubber de ikke indhold ned, som brugeren "forventer" bliver, hvor det er.

Opsummering

Core Web Vitals (og Googles "sideoplevelse" -måling generelt) forsøger at kvantificere brugeroplevelsen. Så jo bedre din UX generelt er, desto bedre bliver dine sideoplevelsesresultater. Googles "Basics of UX"-guide https://developers.google.com/web/fundamentals/design-and-ux/ux-basics er et godt sted at starte.

Denne nye algoritmeopdatering er ikke den eneste afgørende faktor, fordi Google stadig betragter indhold som den vigtigste placeringsfaktor. En side med enestående informationskvalitet kan tilsidesætte en sideoplevelse. Men for sider på forskellige hjemmesider, der kan have samme niche og relevans, vil sideoplevelse være et vigtigt aspekt for at forbedre deres synlighed i Googles søgeresultater.

Antallet af internetbrugere stiger hurtigt hver dag. Uanset om det er på en computer eller mobiltelefon, søger folk altid på internettet og klikker på links. For at sikre, at du kan fange deres opmærksomhed og give en fejlfri UX, er fremragende indhold og en god sideoplevelse den magiske sammensætning til høje placeringer på SERP'er.

Altså, at blive fundet på Google …

Ses vi også på Google i 2021?

Sig til hvis jeg skal hjælpe dig med at blive på Google.

Michael Sønderup Nielsen

Skrevet af

Michael Sønderup Nielsen


joomla-support-logo.png
Betalingskortlogoer
Joomlakonsulenten støttermiljøvenlig pakning
Joomlakonsulentens CSR-profil
Joomlakonsulenten siger Nej Tak Til Plastik
Joomlakonsulenten støtter et sundt arbejdsmiljø

Certificeret i SEMrush for professionelle

Joomlakonsulenten certificeret i SEMrush for professionelle

Følg Joomlakonsulenten

Copyright © 2021 Joomlakonsulenten

JK Security

Image
Midgårdsvej 1 - 8881 Thorsø 7199 2909
Cron Job Starts