6 SEO-strategier du få tiden til at gå med

- Joomla SEO

Når du har tid tilovers, og er løbet tør for forfaldende opgaver, så kan du altid arbejde med SEO på din hjemmeside. Her har du en liste med 6 SEO-strategier, du selv kan implementere.

INDHOLD

  1. Stay away from the dark side of SEO
  2. Optimer hjemmesidens indlæsningshastighed
  3. Indhold, indhold og masser af indhold i høj kvalitet
  4. Husk dit publikum
  5. Forbedre din interne linkstruktur
  6. Vedligeholde dit indhold

 

Der sker altid noget i SEO-verdenen. Google opdaterer regelmæssigt sin algoritme, og kampen om de gode placeringer er konstant. SEO er ret mange ting, som du hele tiden er nødt til at tilpasse dig til, og kontinuerligt arbejde med. Men, der findes faktisk nogle (tidsløse) best pratice optimeringer, som du altid vil kunne bruge tid på.

Arbejd med nedenstående SEO-liste og du vil aldrig gå galt i byen.

1. Stay away from the dark side of SEO

Hvis du er desperat efter hurtige resultater, kan du måske blive fristet til at bruge det, som man kalder Blackhat SEO-taktikker. Du må ALDRIG nogensinde købe links, prøv ALDRIG på at snyde søgemaskiner eller besøgende med omdirigeringer eller spam-links på andre hjemmesider. Det fungerer muligvis et kort stykke tid, men Google opdager det, og det skader dine placeringer.

Giv i stedet dine besøgende indhold af høj kvalitet, en god brugeroplevelse og en sikker, teknisk overlegen hjemmeside. Det tager længere tid og kræver noget arbejde, men det er meget mere bæredygtigt i det lange løb.

Lad os tage link building som et eksempel: Du skriver kvalitetsindhold, som folk faktisk gerne vil dele. Du kan derefter kontakte relevante hjemmesider for at se, om de vil linke tilbage til din hjemmeside. De link, du får på denne måde, vil være meget mere værdifulde end ethvert link, du kan købe. Så gå den ekstra kilometer og bliv på den lyse side af SEO. Din hjemmeside vil drage fordel af det i det lange løb.

2. Optimer hjemmesidens indlæsningshastighed

Når vi taler SEO, er hurtigere bare bedre. I dag forventer dine besøgende at få dit indhold serveret hurtigt. Ingen kan lide at vente – selv et par sekunder er lang tid. Så det lønner sig altid at investere tid i at forbedre din hjemmesides hastighed.

Der er flere måder at gøre din hjemmeside hurtigere på. I dette indlæg kommer jeg ikke ind på alle, men en god start vil være at udnytte cache-funktionen. Cachen gemmer dine sider i en slags midlertidige hukommelse på hjemmesiden, som gør indlæsningstiden væsentlig hurtigere. Med en korrekt opsætning af cache-funktionen i Joomla, vil du opleve en mærkbar forbedring af indlæsningshastigheden.

Billeder er en anden faktor, der ofte overses. Store højopløsningsbilleder tager lang tid at indlæse og sløver hjemmesiden. Tag dig altid tid til at ændre størrelsen på dine billeder og komprimere dem med et billedbehandlingsprogram eller via tekst-editoren på hjemmesiden.

Og et sidste tip til optimering af hastigheden: Hvis dine besøgende kommer fra hele verden, kan det være værd at bruge CDN (Content Delivery Network). Det dirigerer besøgende til de servere, der er tættest på deres placering, hvilket forbedrer indlæsningstiderne i høj grad.

3. Indhold, indhold og masser af indhold i høj kvalitet

Et andet SEO-tip er ikke at gå på kompromis med kvaliteten på dit indhold.

SEO handler ikke kun om at forbedre hjemmesiden teknisk. SEO handler også om at have noget indhold som dine besøgende rent faktisk gider at læse, og som Google kan indeksere.
Hvis du har en tekst, som du synes er ”godt nok”, så er det ikke godt nok. Der skal mere til. Du skal vise din ekspertise og skille dig ud fra mængden gennem din tekst. Du er nødt til at investere tid og energi, undersøge dit emne, din målgruppe og hvad de søger efter.

Du er muligvis ikke altid i stand til at gøre dette med det samme, og derfor er du nødt til at fortsætte med at forbedre dit indhold, så det bliver en værdifuld ressource for ”dit publikum”.

Hvordan?

Det afhænger alt sammen af dit emne, og hvad du prøver at opnå. Det er altid en god ide at spørge dig selv, om dine spørgsmål vil blive besvaret ved at besøge dine sider, og om det er på linje med det, du ser i søgeresultaterne.

De næste tip hjælper dig også med at forbedre den samlede kvalitet på dit indhold.

4. Husk dit publikum

Uanset om målet med din hjemmeside er at sælge dit produkt, eller at tiltrække besøgende til din hjemmeside, lykkes du kun, hvis du fokuserer på, hvad dit publikum ønsker og har brug for. Det er noget, der ikke vil ændre sig, da søgemaskiner altid sigter mod at give brugerne dét, de leder efter. Dette fremgår af den voksende betydning af søgeintention, så det at lave søgeordsanalyser uden først at overveje søgeintention er ikke længere en mulighed.

Tilbyder du virkelig den søgerne, hvad de leder efter, når de indtaster deres søgeord i Google - dit søgeord? Leder de efter information, og hvad har de brug for fra dig? Se godt på søgeresultaterne for dine søgeord for at besvare disse spørgsmål.

Der er en anden grund til virkelig at fokusere på, hvad dit publikum har brug for.

Konkurrencen om folks opmærksomhed på Google er hård. I dag stiller søgerne store krav til dit indhold, hvor de lynhurtigt vil vurdere, om de får noget ud af at bruge tid på dit indhold. De er ikke særlig interesserede i din produkt- eller fagrelaterede jargon, eller hvorfor du f.eks. vil have dem til at læse dit blogindlæg. Du skal se dit indhold fra den besøgendes perspektiv. Det betyder at du skal holde op med at skrive ”jeg” for mange gange. Den besøgende er ligeglad med dig. De vil vide, hvad du kan gøre for dem. Hvilke problemer/smerter kan du hjælpe dem med at løse. Skriv dit indhold til din besøgende - ikke dig selv!

5. Forbedre din interne linkstruktur

Det er altid en god ide at gøre det let for Google at gennemgå din hjemmeside for at finde ud af, hvilket indhold der er mest vigtig og for at hjælpe dine besøgende med at finde det, de leder efter. Derfor giver det god mening at forbedre din interne linkstruktur. Sørg for at dit vigtigste indhold også har de fleste interne links, der peger på det. Og glem ikke at tilføje links til dit seneste indhold for at undgå at have indhold, der ikke er linket til. Det er nøglen til at sikre, at links er relevante for konteksten af et indhold, eller at de ikke giver mening hverken søgemaskinen eller brugeren.

6. Vedligeholde dit indhold

Et sidste SEO-tip. Du skal sørge for at have frisk og relevant indhold, fordi det giver Google noget at arbejde med og dine besøgende synes også om det. Hvis du holder styr på dit indhold og de emner de dækker, kan du faktisk forbedre dine placeringer. Du skal undgå at have indhold, der konkurrerer med sig selv. Du kan selvfølgelig godt have indhold inden for samme emne, men sørg for at de alligevel har forskellige vinkler.

Oprydning er vist ikke de flestes fortrukne opgave, men det vil gavne din SEO og placeringer på Google – især hvis du har meget indhold. Lav en googlesøgning på dine vigtigste søgeord, og se hvad der dukker op i søgeresultatet. Har du overlappende indhold, og har du stadig brug for at beholde alt? Hvordan performer dine sider? Du vil sandsynligvis se noget indhold, der kan slettes eller flettes sammen med andet indhold. Gør det regelmæssigt og du holder din hjemmeside frisk og relevant.

Skab resultater med din SEO

Hvis vi koger en kraftig fond af ovenstående tips, så er budskabet, at, hvis du vil rangere bedre på Google, er du nødt til at handle og gøre en indsats.

Google ændrer hele tiden deres algoritmer, men de ønsker i sidste ende at tilbyde deres brugere, hvad de leder efter:

Indhold af høj kvalitet, der er ajour og serveres på en hjemmeside,
der hurtigt indlæses uden dirty tricks.

Det kan virke som en masse arbejde, men det er i det mindste et klart mål at arbejde på. Det er bare om at komme i gang …

Michael Sønderup Nielsen

Skrevet af

Michael Sønderup Nielsen


joomla-support-logo.png

Følg Joomlakonsulenten123

Certificeret i SEMrush for professionelle

Joomlakonsulenten certificeret i SEMrush for professionelle
Copyright © 2020 Joomlakonsulenten

JK Security

Image
Midgårdsvej 1 - 8881 Thorsø 7199 2909