Skip to main content

Google BERT - algoritmeopdateringen der ikke ændrede noget

Michael Sønderup Nielsen - Joomla konsulent
Af Michael Sønderup Nielsen
Kategori: SEO
Opdateret 23. november 2019

Google BERT - algoritmeopdateringen

Hvis du nogensinde har vist en lille interesse for søgemaskine-teknologier har du måske fået en masse nyheder om den seneste "BERT"-opdatering fra Google.

BERT står for “Bidirectional Encoder Representations from Transformers” og er anset som den største opdatering i de sidste fem år. Flere eksperter har allerede været ude og proklamere og forklaret, hvordan du kan få mest muligt ud af BERT, udnytte den, slå den eller hvad som helst.

Hvad pokker er BERT?

Kort sagt behøver du ikke bekymre dig om, hvad det er.

Du bruger sandsynligvis allerede det.

Det nye er at Google er blevet bedre til at forstå sætninger og de nuancer, der opstår, når folk ændrer en sætnings mening ved at tilføje små ord.

Her er et faktisk eksempel fra Google selv (så må det jo være sandt).

 

Google BERT-opdatering

Interessant, ik'?

Hvad der skete før var (telefonen til venstre), at Google netop har taget nøgleordene ud og fundet det bedste match til dem, eller mere sandsynligt, det mest populære match til dem.

I den anden søgning (telefonen til højre og efter BERT) er Google klar over, at dette ikke kun handler om USA, det er nogen, der ønsker at tage til USA, så resultaterne skal være meget forskellige.

Det er klogt.

Du kan læse flere steder på nettet, at det hele handler om kunstig intelligens og alt det der, men det er mere sandsynligt bare hyppigheden af ​​ord og den rækkefølge, de er i.

Hvorfor kommer Google med BERT-opdateringen?

I dag fortager vi ofter søgninger med flere søgeord eller end da sætninger med flere søgeord.

Flere og flere begynder faktisk lave Voice-søgninger ved hjælp af Siri, Google Home eller lignende værktøjer, hvor alt hvad vi skal gøre er at "råbe" et spørgsmål og så får vi svar. Men det vigtigste er, at vi har en tendens til at bruge disse værktøjer ved hjælp af vores naturlige sprog, som om vi taler med et andet menneske.

Jamen, skal du så ændre noget på din hjemmeside?

Nej.

Det skal du ikke.

Nada.

Lad den være.

Hvis du har arbejdet seriøst med dit indhold på hjemmesiden og f.eks. skabt gode artikler, der besvarer de spørgsmål, dine kunder måtte have, er der bogstaveligt talt intet mere du kan gøre i forhold til Google BERT.

Hvis du ikke rigtig har arbejdet med SEO, så er det bare med at komme i gang. 


Hjælp til Joomla?