Hvad er SEMrush, og hvorfor skal du bruge det til din hjemmeside?
Er du interesseret i at tiltrække flere besøgende til din hjemmeside og få flere kunder? En af de bedste måder at gøre det på er ved at sørge for, at din hjemmeside ranker højt i søgemaskinerne. Dette kan opnås ved at arbejde med søgemaskineoptimering (SEO).
Det kan være en udfordring at forstå, hvordan SEO fungerer, men heldigvis er der værktøjer som SEMrush, der gør det nemmere at håndtere SEO, selv for dem uden så meget erfaring.
I dette blogindlæg vil du blive klogere på SEMrush, og jeg giver dig fem grunde til, hvordan du kan bruge SEMrush til at optimere din SEO.
Hvad er Semrush?
Hvis du følger med her på bloggen, så ved du, at Semrush er mit favorite SEO-værktøj. Det er netop et værktøj, der kan hjælpe dig med at forbedre din digitale markedsføring - f.eks. ved at køre optimale SEO-kampagner. Semrush er et alt-i-ét program, der hjælper med både SEO, pay-per-click (PPC), sociale medier og indholdsmarkedsføring.
SEMrush gør det nemt for dig at finde ud af, hvad der rør på sig inden for din branche og at forbedre din hjemmesides SEO. Dette kan hjælpe dig med at forstå din hjemmeside bedre og SEO-optimere den, så du kan få flere kunder i butikken.
Derudover hjælper SEMrush dig med at finde de gode søgeord. Du kan se, hvilke søgeord dine konkurrenter bruger, og hvordan de placerer sig i søgemaskinerne. Dette giver dig et godt indblik i, hvordan du er placereret i forhold til dem.
Semrush er designet til folk, der har brug for hjælp til digital markedsføring. Værktøjet kan også med stor fordel bruges i forbindelse med de effektive SEO-Sprints.
Hvor får SEMrush dataet fra?
Når du bruger SEMrush, vil du se, at den henter data for at hjælpe dig med at forstå, hvordan du og dine konkurrenters hjemmesider klarer sig. Der er to primære måder, hvorpå SEMrush henter data.
Den første måde er gennem deres søgelinje.
Hvis du indtaster en hjemmeside adresse i søgelinjen, vil du få rapporter om dette domæne og se en liste med søgeord. Dette hjælper dig med at undersøge dine konkurrenter og finde værdifulde måder at konkurrere med dem på.
Den anden måde er ved at oprette et projekt. SEMrush-projekter indsamler data uden for deres database. De analyserer din hjemmesides synlighed og hjælper dig med at se, hvordan du konkurrerer mod dine konkurrenter.
Hvad er SEMrush-værktøjskasser?
SEMrush toolkits er en kombination af forskellige rapporter og værktøjer, som du kan tilpasse for at hjælpe dig med at forstå dine kampagner bedre.
Når du bruger et toolkit, har du adgang til en række forskellige rapporter og værktøjer. Selv om du måske ikke har brug for hver eneste af de mulige værktøjer, har du mulighed for at tilpasse din værktøjskasse til din virksomhed.
Når du først begynder at bruge SEMrush, ved du måske ikke, hvilke værktøjer du har brug for.
For at finde ud af de rigtige værktøjer skal du tænke på din plan og dine mål. Hvad forsøger du at opnå med din SEO-kampagne, og hvilke værktøjer vil hjælpe dig bedst muligt med at nå dette mål?
Der findes værktøjskasser til alle de metoder, som SEMrush tilbyder, så du skal vælge de værktøjer, der passer bedst til din kampagne. Du skal heller ikke føle dig forpligtet til at bruge et bestemt antal værktøjer. Det vigtigste er, at du vælger værktøjer, der hjælper dig med at overvåge din SEO-kampagnes performance.
Hvor meget koster SEMrush?
SEMrush tilbyder flere forskellige abonnementer. Prisen afhænger af det abonnement du vælger, og om du ønsker at bruge månedlig eller årlig betaling.
Du kan starte med en 14-dages gratis prøveperiode for at få en fornemmelse for SEMrush og derefter gå videre til et betalt abonnement. Månedlige abonnementer starter fra $99,95, mens årlige medlemskaber starter fra $999,40. Det lyder måske dyrt, men du får virkelig value for money - i sær hvis du så også arbejder seriøst med SEO-optimering.
Og, hvis du sætter dig noget mere ind i SEO og Semrush, sparer du penge på et dyrt SEO-bureau.
Hver pakke tilbyder teknisk SEO-analyseværktøj, der virkelige kommer ud i alle hjørnerne på din hjemmeside. Du får adgang til en søgeordsplaceriongs-funktion, hvor du kan se hvordan din og konkurrenternes hjemmesider er placeret på søgeord. Du får bl.a. også en backlink-analyseværktøj, hvor du kan se, hvilke andre hjemmesider, der linker tilbage til din - og har disse backlink nogen reel værdi for dig. Derudover vil SEMrush give dig ideer til at hjælpe dig med at få mere trafik til din hjemmeside.
Hvorfor bruge SEMrush?
Hvis du ønsker at køre dit SEO-optimeringsarbejde på egen hånd, er SEMrush en fantastisk værktøj at bruge. Der er mange fordele ved at bruge SEMrush.
1. Du vil forstå din hjemmesides ydeevne
Når du arbejder med SEO-optimeringer, tager det noget tid til at du se resultatet af dit arbejde. Du står tilbage og spekulerer på, om dine optimeringer virker. Med SEMrush får du indsigt i om dit SEO-arbejdet forbedre din hjemmesides ydeevne.
SEMrush fortæller dig, hvordan din hjemmeside klarer sig. Du kan se, hvor meget trafik du får via organiske kilder (inkl. betalt trafik). Det viser dig, om du der en stigning eller et fald i din webtrafik.
Du vil også se, hvordan du rangerer for søgeord. SEMrush viser dig, om du rangerer bedre eller dårligere på søgeord. Dette giver dig mulighed for at optimere dit SEO-arbejde for at blive ved med at rangere på dine søgeord eller forbedre dem.
2. Du finder værdifulde søgeord
Valg af søgeord er en integreret del af SEO.
Når din målgruppe foretager en søgning, bruger de ord (søgeord) til at finde relevante søgeresultater. Du vil kunne finde værdifulde søgeord med SEMrush.
For at finde de rigtige søgeord skal du foretage en søgeordsanalyse. En søgeordsanalyse hjælper dig med at generere en liste over værdifulde søgeord, som du med stor fordel kan bruge.
Generelt bør du fokusere på long-tail søgeord. Det er søgeord, der indeholder tre eller flere ord. Long-tail søgeord er bedre for din SEO, fordi det fører mere relevant trafik ind til din hjemmeside.
Med SEMrush vil du også kunne identificere de søgeord, som dine konkurrenter bruger. Du får en indsigt i søgeord, som du måske mangler, så du kan nå værdifulde potientielle kunder.
3. Du vil forstå dine konkurrenter
Når du arbjeder med SEO, drejer en stor del af din strategi sig om at overvåge dine konkurrenter.
F.eks. der mange andre virksomheder, der konkurrerer om de samme søgeord, så det er nyttigt at vide, hvilke søgeord de er.
Ved hjælp af SEMrush kan du finde ud af, hvad dine konkurrenter arbejder med i deres SEO. Med den viden vil du kunne optimere din SEO endnu bedre og på den måde overhale dem.
Du kan (måske) også lære noget af dine konkurrenter. De har måske søgeord, der giver masser af trafik. Hvis du ved, hvad de er, kan du udnytte denne viden og implementere disse søgeord i dit eget SEO-arbejde.
SEMrush er et værdifuldt værktøj til at hjælpe dig med at forstå dine konkurrenter og konkurrere mod dem. Når du kender dine konkurrenter bedre, vil du også kunne skabe mere effektfulde SEO-strategier.
4. Du beholder eksisterende trafik
Når du opnår værdifuld trafik, bør dit næste mål være at fastholde denne trafik. Du ønsker ikke at gøre dig alle anstrengelserne for at opnå trafikken for derefter at skubbe dem væk. Det er afgørende, at du gør en indsats for at holde dine besøgende engagerede og interesserede i din hjemmeside.
Med SEMrush kan du vælge at spore visse steder, overvåge søgeordspositioner, oprette forbindelse til Google Search Console og meget mere for at holde din eksisterende trafik tilfreds. SEMrush tilbyder alle de værktøjer, du har brug for til at holde din eksisterende trafik tilfreds, mens du tiltrækker ny trafik til din hjemmeside.
5. Du vil opnå værdifulde backlinks
Backlinks er en afgørende del af din online tilstedeværelse. Det er links, som du får fra andre hjemmesider til din - også kaldet "autoritetssider". De er med til at forbedre din hjemmesides autoritet og tillid.
Når du får backlinks, bør du få dem fra troværdige og autoritative hjemmeside. Google stoler mere på din hjemmeside, når du får backlinks fra etablerede hjemmeside, som besøgende har tillid til.
Du vil kunne få flere værdifulde backlinks med SEMrush. Dette værktøj giver dig mulighed for at se, hvor du kan finde de mest optimale backlinks, hvis du ikke allerede har dem fra en bestemt autoritetshjemmeside.
Det er også en god måde at se, hvilke backlinks dine konkurrenter har. Du vil kunne se, hvor mange backlinks de har og hvor fra.
SEMrush vs. et SEO-bureau: Hvad er bedst?
SEMrush har mange gode SEO-værktøjer at tilbyde dig. Du begynder måske at spekulere på, om det er bedre at bruge software som SEMrush, eller om du skal hyre et SEO-bureau. Så hvad er bedst for din virksomhed?
Hvis du har tid og tålmodighed til at sætte dig lidt ind i SEO, er SEMrush en god mulighed.
Det vil få kontrol over dit SEO-arbejde og gør det nemt at forstå, hvordan og hvad du bør optimere.
Hvis du ikke har tiden til det, er et SEO-bureau eller -konsulent et bedre valg. Du kan fokusere på din virksomhed, mens SEO-konsulenten tager sig af SEO-arbejdet. En SEO-konsulent har den viden og erfaring, der skal til for at optimere din hjemmeside.
Få hjælp med at optimere din SEO
SEO er en vigtig metode til at hjælpe din virksomhed med at opnå mere værdifuld trafik og konverteringer. Du har brug for en plan, der er optimeret til at hjælpe din virksomheds hjemmeside med at få succes.
Jeg har arbejdet med SEO, SEO-optimering, SEO-strategier, workshops, undervisning og rådgivning i snart 17 år.
Vil du vide, hvordan det er at samarbejde med mig omkring SEO-optimering af din hjemmeside? Giv mig et kald eller skriv gerne til mig.