Hvad betyder Googles "nofollow" opdatering for dig?

Google annoncerede september 2019, at der ville komme en ændringer i “nofollow” -linkattributten og også frigive to nye typer linkattributter. Har det nogen betydning for din hjemmeside?
De to nye linkattributter er "rel = ”sponsoreret”" og "rel = “ugc”". "nofollow" linkattributten introducerede Google tilbage i 2005 og er nu først blevet ændret efter 14 år.
INDHOLD
Hvad indebærer denne "nofollow"-opdatering, og hvordan kan du tilpasse dig?
Her under ser du et eksempel på, hvordan linkattributten ser ud i kildekoden:
Da attributten nofollow-link blev frigivet i 2005, var dens primære formål at kæmpe mod spam-kommentarer til hjemmesider og at miskreditere eller devaluere betalte links. Dette var en revolutionerende opdatering, og det gjorde også, at dofollow-linket blev vildt populært indenfor linkbuilding. Som følge heraf blev nofollow-attributten brugt til at nægte den tilknyttede side for enhver linkjuice eller værdi, der kunne være blevet overført fra din hjemmeside. Dette har nu været praksis i over 14 år, og alle der arbejder med SEO brugte dette for at undgå at dele deres hårdt tjente linkjuice og værdi til andre lavkvalitetshjemmesider.
Nofollow-opdateringen, der officielt blev rullet ud for et par dage siden, ændrer hvordan Google gennemsøger og indekserer nofollow-linkene. Dette er en stor ændring i, hvordan Google behandler nofollow-links, da de tidligere betragtede det som et direktiv. Googles crawlerbots har altid overholdt nofollow-linkattributten og ikke gennemsøgte eller indekserede den linkede side.
Nu har Google så ændret den måde, de behandler nofollow-linkattributten på. De vil ikke behandle det som et direktiv længere, men vil tage det mere som en antydning til gennemsøgning og indeksering. Ved at følge nofollow-direktivet mister Google værdifulde oplysninger, som nofollow-linket indeholder. Hvis Google behandler linket mere som et tip, kan de bruge konteksten af nofollow-linket til at forbedre søgningen ved at uddybe deres forståelse af ankerteksterne og hvordan det relaterer til den linkede side.
Her er Googles fulde erklæring:
“Why not completely ignore such links, as had been the case with nofollow? Links contain valuable information that can help us improve search, such as how the words within links describe the content they point at. Looking at all the links we encounter can also help us better understand unnatural linking patterns. By shifting to a hint model, we no longer lose this important information, while still allowing site owners to indicate that some links shouldn’t be given the weight of a first-party endorsement.”
Skal du opdatere dine nofollow-links?
Ikke nødvendigvis.
Hvis dine nofollow-links er mere relateret til UGC og sponsorerede links, vil jeg foreslå, at du ændrer det. Hvis det imidlertid kun er et normalt nofollow-link, skal du sandsynligvis ikke ændre det.
Der er også tilfælde, hvor nofollow-linket anvendes til at blokere Google for at gennemgå og indeksere den linkede side - dette er ikke en god praksis!
Der skal du anvende noindex-meta tagget. Men når du bruger attributten nofollow-link for at undgå, at Googlebot'en går til sider, der er irrelevante for brugerne, f.eks. login-sider, bruger- eller forfatterprofiler og andre sider, der har tyndt indhold, kan du beholde nofollow-linket attribut på dem.
Lad mig opsummere lidt:
- Hvis dit formål med at bruge nofollow-link er at forhindre Googlebot'en i at gennemgå eller indeksere en side, skal du bruge metatagget "noindex" i stedet.
- Brug nofollow til irrelevante links såsom login-sider, undersider med tyndt indhold eller andre sider, som Google ikke har brug for at se.
- Den mest naturlige linkprofil har en balance mellem dofollow- og nofollow-links.
Har nofollow opdateringen en indvirkning på placeringer på Google?
Der er ingen resultater, der tyder på, at dette fører til en stigning eller fald i placeringer på Google.
Det er for tidligt at forudsige, hvordan Google vil bruge denne opdatering i fremtiden.
Google anvendelse at udtrykket "tip" betyder, at det er dem, der beslutter, om de vil gennemgå og indeksere den linkede side eller ej. Så det er ikke usandsynligt, at de frigiver et sæt retningslinjer for, hvordan de behandler nofollow-links.
Vil opdateringen påvirke din hjemmesides placeringer på Google?
Det er uomgængeligt.
Vil opdateringen påvirke, hvordan Googlebot'en gennemsøger og indekserer din hjemmeside?
Absolut.
Jeg holder øje, hvad der sker og har gang i nogle eksperimenter, som jeg deler med dig, når jeg kan konkludere noget ud fra resultaterne.