Skip to main content

Pengene er Reserveret! Men har kunden givet dig lov?

Michael Sønderup Nielsen - Joomla konsulent
Kategori: Webshop
Opdateret 24. juli 2023

Pengene er Reserveret! Men har kunden givet dig lov?

Hvis du har en webshop, er der noget vigtigt, du bør være opmærksom på. En udmelding fra Forbrugerombudsmanden betyder, at du er nødt til at forholde dig til beløbsreservationer, som sker når kunder køber fysiske produkter i din webshop.

Ændringerne handler om de informationer, du skal give dine kunder, inden de gennemfører en betaling.

Når en kunde benytter et internationalt betalingskort - f.eks. Visa eller MasterCard - sker der noget, der kaldes en 'reservation' af det beløb, som kunden skal betale. Dette betyder, at pengene bliver "sat til side" (reserveret) på kundens bankkonto, indtil betalingen er gået igennem, eller indtil du fjerner reservationen. Hvis kunden bruger Dankort, sker denne reservation ikke.

Forbrugerombudsmanden har slået fast, at webshops, som tilbyder betaling med disse internationale kort, skal sørge for, at kunderne er indforståede med og accepterer denne beløbsreservation. Selvom det ikke er dig, der bestemmer, om beløbet skal reserveres på kundens kort eller ej, er det dit ansvar at sørge for, at dine kunder accepterer dette.

Hvordan kommunikerer du denne ændring til dine kunder?

Hvordan kommunikerer du dette til dine kunder? Det skal du gøre i selve betalingsvinduet eller dér, hvor kunden vælger betalingsform. Du skal give kunden klar og tydelig information om, at betalingen vil medføre en reservation af beløbet på kundens betalingskort (bankkonto). Denne information skal være så tydelig, at kunden ikke kan overse den. Og når kunden klikker på "Betal", vil det betyde, at kunden accepterer denne betingelse.

Der kan være nogle tekniske udfordringer her, da det ikke sikkert, at det er så lige til at redigere i betalingsvinduet eller der, hvor man vælger betalingsformen. Har du en Virtuemart, Hikashop eller anden Joomla-webshop, så kan jeg hjælpe dig.

Forbrugerombudsmanden har faktisk været lidt forudseende og orienteret betalings-serviceudbydere som Nets, MobilePay og andre PSP'er om situationen og bedt dem om hjælp til at løse denne opgave.

Tilføjelser til vores handelsbetingelser

Du skal også sikre dig, at du opfylder din oplysningspligt i din handelsbetingelser. Det betyder, at du i henhold til forbrugeraftaleloven skal oplyse om vilkårene for betaling samt om forskud og andre finansielle garantier, som kunden skal betale eller stille efter din anmodning. Så i dine handelsbetingelser skal du også oplyse, at beløbet reserveres, hvornår reservationen ophører, og du kan henvise til aftalen mellem dig og kundens kortudsteder (bank).

Skabelon til tekster

Herunder finder du tekst, som du er velkommen til at bruge til din webshop.

Til kurven:

Ved betaling med Visa/MasterCard reserveres beløbet på dit kort. Se handelsbetingelser for mere info.

Til dine handelsbetingelser:

Betaling med Visa eller MasterCard: Når du foretager betaling med et internationalt kort som Visa eller MasterCard, vil beløbet, du betaler, blive reserveret på dit kort. Reservationen betyder, at beløbet vil blive 'frosset' og ikke vil være tilgængeligt for andre transaktioner, indtil vi har behandlet din ordre. Denne reservation sker i overensstemmelse med reglerne fra Forbrugerombudsmanden og er ikke en ekstra betaling eller afgift.

Ved betaling med Dankort forekommer denne reservation ikke. Hvis du har spørgsmål til dette, opfordres du til at tage kontakt til din bank.

 Hvis du har brug for hjælp til at implementere teksterne i din webshop, er du meget velkommen til at kontakte mig.

Læs Forbrugerombudsmandens pressemeddelse her.


Ofte stillede spørgsmål

Hvad er beløbsreservationer?

En beløbsreservation er en proces, hvor et beløb bliver midlertidigt 'reserveret' på kundens bankkonto, når kunden foretager et køb med et internationalt betalingskort som Visa eller MasterCard. Det er en form for 'hold' på pengene, indtil betalingen er gennemført eller reservationen ophæves.

Hvad er Forbrugerombudsmandens udmelding om beløbsreservationer?

Forbrugerombudsmanden har udtalt, at webshops, der tilbyder betaling med internationale kort, skal sikre, at kunden er informeret om og accepterer, at der sker en beløbsreservation på deres kort ved betaling.

Hvordan informerer webshoppen kunderne om beløbsreservationer?

Webshops skal give tydelig information om beløbsreservationer enten i selve betalingsvinduet eller der, hvor kunden vælger betalingsformen. Denne information skal være så klart formuleret, at kunden ikke kan overse den.

Hvad hvis jeg betaler med Dankort? Sker der også en beløbsreservation?

Nej, når kunden betaler med Dankort, sker der ikke en beløbsreservation. Denne proces er specifik for internationale betalingskort som Visa og MasterCard.

Skal kunden gøre noget anderledes, når der handles online, på grund af denne udmelding fra forbrugerombudsmanden?

Som forbruger behøver kunden ikke at ændre sin adfærd. Den nye udmelding pålægger ansvaret på webshoppen for at sikre, at kunden er ordentligt informeret om og accepterer beløbsreservationer.

Hvad hvis kunden har spørgsmål om beløbsreservationer?

Hvis kunden har spørgsmål, vil jeg anbefale, at kunden kontakter sin bank.
Hjælp til Joomla?