Skip to main content

Joomla SEO

– søgemaskineoptimering af din Joomla hjemmeside og webshop

Lad mig aflive en myte!

Det er ikke nok, at du "bare" har en hjemmeside, da dine kunder ikke automatisk vælter ind i din forretning, fordi du har en hjemmeside.

Joomla ekspert
Fokus på løsningen
Hurtig tilbagemelding
Joomla SEO

SEO – det handler om din online synlighed

Din hjemmeside er på mange måder som at eje et sandkorn i Sahara – blot én i mængden. Men hvis du vil have mere online synlighed, resultater og alle de goder (på bundlinjen) der kommer ved at have en hjemmeside der performer, er det noget der skal arbejdes på for at opnå.

Og ja, det er faktisk en god nyhed for din virksomhed og din onlinemarkedsføring. For med søgemaskineoptimering (SEO) af din Joomla hjemmeside og webshop bliver du nemlig mere synlig på Google, så dine kommende kunder nemt kan finde og handle hos dig.

Jeg er Joomla SEO specialist, og arbejder strategisk med at optimere hjemmesider, så de får en bedre placering i Google – dér hvor dine kunder er.

Logo Danitalia - Joomla SEO
Logo Opdag Verden - Joomla SEO
Logo Anna Nordica - Joomla SEO
Logo CJ Optik - Joomla SEO
Logo Fortuna Kurser - Joomla SEO
Logo City Tekniq - Joomla SEO
Logo Anna Nordica - Joomla SEO
Logo CJ Optik - Joomla SEO

Synlighed i Googles søgeresultater betyder flere kunder i din forretning

Google er blevet vores fortrukne søgemaskine - hele 95% af alle søgninger i Danmark foretages via Google. Det er der en god grund til. For Google er meget kvalitetsbevidst, når det kommer til hvilke hjemmesider dine kunder får vist, når de søger efter dét du sælger.

Når din hjemmeside er søgemaskineoptimeret og ligger i toppen i Googles søgeresultater, er dine chancer for et salg betydeligt højere, end hvis din hjemmeside ligger på Googles side 8.

Du kan jo spørge dig selv, hvornår du sidst har været omme på side 8,9 eller 10 på Google? Eller bare på side 2 for den sags skyld.

Der er en joke, der siger, at hvis du har begået det perfekte mord, så skal du gemme liget på side 2 på Google.

Nemlig, der kommer vi sjældent – måske fordi vi ved, at kvaliteten daler desto længere ned af ranglisten hjemmesiderne kommer. Det ved dine kunder også, når de undersøger markedet i din branche. Derfor er det også et spørgsmål om tillid, troværdighed og autoritet at være synlig og have en god placering på Google.

Det er præcis dét jeg arbejder for at skabe med din  hjemmesides SEO-strategi – gode placeringer på dine søgeord og bedre resultater for din virksomhed.

Sandheden om SEO er …

... at uanset hvilken branche du er i, er der benhård konkurrence om at ligge bedst i søgeresultaterne.

Derfor er søgemaskineoptimering en proces med både kort- og langsigtede mål. Det er ikke et hurtigt quickfix, men en strategi der kontinuerligt skal arbejdes med, for at sikre dig effektive resultater.

Udover den hårde konkurrence, så udvikler Google også sin algoritme. Google har et utal af kvalitetsparametre, som er medbestemmende for din placering. Når Google opdaterer disse, kan det have store konsekvenser for din hjemmeside, hvis du ikke har en god strategi til at håndtere ændringerne.

Med andre ord, skal din SEO-strategi bestå af flere aktiviteter, som er skræddersyede og dynamiske, så din hjemmeside altid har de bedste odds til holde sig på toppen.

Hjælp til Joomla SEO?

Søger du hjælp til din hjemmeside eller webshop, kan jeg hjælpe dig med:

  • Teknisk SEO-optimering
  • CTR (click through rate) – ingen klik betyder ingen kunder
  • Indholdsoptimering
  • Hastighedsoptimering
  • Linkbuilding
  • Korrekte sidetitler
  • Pæne URLs
  • Responsivt design
  • HTTPS
  • Rådgivning

Har jeg udviklet og designet din Joomla hjemmeside, er din hjemmeside som udgangspunkt altid teknisk SEO optimeret og hastighedsoptimeret.

Det er best practice at give din hjemmeside eller webshop de bedste betingelser for at kunne performe.

Hvad er SEO egentlig?

SEO er en engelsk forkortelse for Search Engine Optimization, søgemaskine optimering, som næsten er en videnskab om, hvordan du kan optimere din online præstation for at få en bedre placering i Google søgeresultatet.

Andre søgemaskiner, som f.eks. Bing vil også reagere positivt på dit SEO-arbejde.

De optimeringer, du kan gøre for at forbedre din placering er afhængig af din viden om, hvordan Google fungerer, og hvilke specifikke optimeringer du kan lave for at gavne din hjemmeside – eller hvordan du risikerer at skade den.

SEO kan deles op i to vigtige dele:

Onsite SEO-optimeringer og offsite SEO-optimeringer.

Onsite SEO-optimeringer har du i høj grad selv indflydelse på – kvalitetsindhold, brugervenlighed, design osv.

Offsite SEO-optimeringer er eks. linkbuilding til og fra på andre troværdige hjemmesider, som du i begrænset omfang selv er herre over.

Onsite Joomla SEO

Du har sikkert hørt om, at søgeord er godt at have med i dine tekster.

Men, hvis der er for mange søgeord, så kan det faktisk være skadeligt for hjemmesiden og den mister værdi hos Google. Google vil have kvalitetsindhold og du kan ligeså godt lytte til Google og følge deres anvisninger.

Onsite SEO er en del af hjemmesidens struktur eller indholdet, såsom:

Metadata

Hjemmesidens metadata består af sidetitlen og sidebeskrivelsen. Du kender teksten fra søgeresultatet på Google, hvor der er en klikbar titel og lidt tekst nedenunder. Sidetitlen skal være 70 tegn eller derunder med dit firmanavn og en sigende titel for den side på hjemmesiden, som man lander på. Sidebeskrivelsen skal bestå af et par sætninger, der opsummerer indholdet på den side, som man lander på. Beskrivelsen skal indeholde 1-2 relevante søgeord på den pågældende side.

Andet metadata

Her kan du udnytte muligheden for at lave alternativ billedtekst på billederne. Det fortæller Google, hvad billedet er. Fordelen er at dine billeder også dukker op Google billedsøgningen.

Intern linkbuilding og ekstern Link building

Interne links er links mellem siderne på din hjemmeside. Disse links hjælper Google med at finde alle siderne, og indeksere dem i deres database. Dette kan også opnås med et sitemap, der er et slags kort over hjemmesiden med samtlige menupunkter og links i en listeform.

Eksterne links til din hjemmeside fra andre hjemmesider overfører lidt af deres hjemmesides SEO-værdi til din – eller, som vi kalder det, Google-juice.

Andre SEO-optimeringer

Ved at benytte overskrifter (H-tags), fed og kursiv, en konsekvent brug af farver, standard navigation er alle med til at gøre brugeroplevelsen bedre (User Experience). Det kigger Google også på. Jo mere usædvanligt hjemmesidens design og struktur er, desto sværere vil det være for den typiske bruger at navigere, og jo lavere SEO-værdi vil hjemmesiden få.

En anden ret afgørende faktor for hjemmesidens SEO, er den server, som hjemmesiden ligger på.

Din hjemmesides arkitektur og serveren den ligger på, har indflydelse på din hjemmesides indlæsningshastighed og sikkerhed. En hurtig arkitektur og en hurtig server er et absolut must. 

Hjemmesidens indhold og SEO

Indhold kan være mange forskellige ting. Det kan være en blog, nyheder, billeder, videoer, produkter osv.

For at Google kan indeksere dit indhold, så skal der være tekst. Dvs. at hvis der ikke er noget alternativ tekst til et billede, så kan Google ikke indeksere det.

Når Google indekserer dele af indholdet, forsøger Google at bestemme, hvad indholdet handler om. Google kigger efter søgeord for at finde ud af, hvilket emne den pågældende side handler om. Alt dette sker lynhurtigt i baggrunden uden at du lægger mærke til det.

Offsite SEO- optimering

Offsite SEO-optimering er især links. Hvordan en hjemmeside placeres på Google er et forhold mellem kvaliteten på indholdet, længde og fordelingen af teksten.

Det sker gennem links.

Hvert link har en værdi.

Værdien udregnes ud fra forskellige faktorer, som består af linkets position på en side og kvaliteten på den side, som linket kommer fra. Og ikke mindst, om der er relevans mellem de to linkede sider.

Et eksempel på et link med stor værdi, kunne være en artikel om kummefrysere, der linker til forsiden på en webshop, der sælger kummefrysere.

En artikel om kummefrysere, der linker til en side om køleskabe kan også være relevant. Men en artikel om kummefrysere, der linker til en side om vindmøller, er overhovedet ikke relevant og har inden værdi.

Links er også påvirket af deres ankertekst, som det hedder.

Ankerteksten er den klikbare og synlige tekst i et link. Formålet med ankerteksten er at give en opsummering af det indhold, man lander på ved et klik.

Du kan faktisk godt have et link uden tekst, som så bliver til et skjult link. Selvom du kan ikke se linket, kan Google se det. Det kan Google, fordi den scanner hjemmesidens kildekode og ikke den hjemmeside, som man kan se i browseren. Google er ikke glad for skjulte links og straffer derfor hjemmesiden meget hårdt.

De organiske links

Et organisk link er et link på din hjemmeside, som er indsat fordi du tror, at det der linkes til har værdi.

Umiddelbart kan links virke harmløse, men de kan hurtigt gøre mere skade end gavn.

For at definere typen af links bruges nogle gang begreber, som hentyder til farver: ”white hat” eller ”black hat” – en blanding af disse to kaldes ”grey hat”.

Begreberne er taget fra hacker-kulturen. ”White hat” er legitimt – denne teknik tillader Google. Et ”white hat”-link kunne være at skrive indhold af meget høj kvalitet og dele/linke til det fra de sociale medier.

I den modsatte ende har vi ”black hat”-SEO, som kunne være en masse links fra kommentarsporet i en blog til din hjemmeside, der findes hjemmesider, hvor man kan indsætte skadelige links til hjemmesider osv. ”Sorte” links enten ikke have nogen værdi, eller vil miste værdien ret hurtigt eller invitere til en straf hos Google. ”Gray hat” er en teknik, der går lige til kanten af at være umoralsk, men ikke helt er blevet forbudt endnu.

Eksempler på god link building:

  • Skriv gæsteindlæg på en branche-relateret hjemmeside og linke tilbage til din hjemmeside.
  • Udnyt de sociale medier til at opnå synlighed, trække trafik til hjemmesiden og få folk til at linke til dine sider.
  • Skab gode relationer med højprofilerede personer og virksomheder i din branche, og få dem til at anerkende din værdi og linke til dig.

Derfor mister du placeringer på Google:

  • unaturlige links til din hjemmeside
  • din hjemmeside viser tegn på, at den er blevet hacket
  • du har for tyndt og for lidt indhold
  • din hjemmeside spammer indhold
  • din hjemmeside har skjulte links eller videresender af besøgende til sider, som de ikke havde planer om at skulle besøge
  • du skjuler tekst
  • du overfylder dine tekster med nøgleord

Bare rolig, Google er også ret flink, for hvis handler de på et eller andet vedr. din hjemmeside, får du besked i deres Search Console (det gamle webmaster tool), hvor der endda kommer flere anbefalinger til, hvordan du løser problemerne.

Joomla ekspert til webbureauer, reklamebureauer og andre

Joomlakonsulenten tilbyder også support og Joomla løsninger, som underleverandør til andres projekter – uanset størrelse og omfang.

Søger du en Joomla underleverandør, der kan assistere og levere ordentlige løsninger i Joomla til dine kunder?

Så kontakte mig.

5 stjerner

"Michael giver sig tid til at lytte, og kommer derefter med kompetent sparring, viden og forslag."

5 stjerner

"Uden tvivl sublim Joomla know-how og hurtig responstid"

5 stjerner

"Kompetent og løsningsorienteret dialog samt handlingsorienteret effektuering"